javel Startet 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2012 hei jeg har en Perkins 4.107 med en dynamo på og denne har jeg funnet ut leverer litt for lite strøm til batteriene mine som er 2*135A dynamoen er 40A så er spørsmålet kan jeg bare bytte ut dynamoen med en vanlig dynamo? er jo en egen regulator på sia av motoren snakket en nabo om har en dynamo på 65A liggende som det er 4 punkter og koble på hvor skal evt alle disse? her er maskinen her er dynamoen som står på nå Kommentar fra moderator: Endret tittel, var "Dynamo trenger anbefalinger" Sitér dette innlegget Link to post
javel Svart 27.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 ingen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Dynamoen på min Sabb 22HK røyk for noen år siden. Tilpasset festene og monterte en dynamo fra en BMW 520. Den fungerte helt utmerket. Så det går sikkert bra. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Du må ta et bilde av tilkoblingene på dynamoen slik at man kan lese de merkene som står ved siden av ledningene. Den kraftigste ledningen er sikkert B+ som går til batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Den tjukkaste ledningen er nok ladeledning til batteriet, ja. Men den er i tynnaste laget for ein dynamo på 40 A, og altfor tynn for ein dynamo på 65 A. Der vil eg anbefala 16 kvadrat. Magne Sitér dette innlegget Link to post
javel Svart 27.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 men hva mente naboen min med at det var en egen regulator på motoren i det plast dekselet og at jeg måtte ha en dynamo uten regulator? Sitér dette innlegget Link to post
javel Svart 27.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 er det innebygget lad regulator i nyere dynamoer eller må jeg kjøpe en lader regulator i tillegg? har forresten en sånn liggende http://www.maritim.no/elektrisk/starter-og-dynamo/dynamo-12-vdc-55-amp_2 bare på 65A Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Husker jeg ikke feil kom de første vekselstrømsgeneratorer (dynamoer) uten regulator, men med en ekstern regulator plassert et annet sted. Kanskje anlegget ditt er fra den tiden. Dagens generatorer har vel nesten alle innebygget , eller regulator påmontert. Er det en gammel regulator du har ville jeg også fjernet den, og heller benyttet den som er i, eller på den nye generatoren. Å lete etter generator uten regulator tror jeg ikke er lett å finne, men mulig jeg tar feil her. Det er også en god del som monterer ekstern regulator for å bedre ladeytelsen og det kan jo være det som har skjedd hos deg. Da tror jeg man bare kobler bort regulator som allerede er på dynamo, men er usikker på hvordan det gjøres. Å lete etter ny dynamo uten regulator tror jeg ikke har noe for seg, og sikkert ikke lett å finne heller. Når det gjelder kontakter og koblinger på dynamos bakside må du opplyse hva de er merket med (helst bilde) så er det nok av fagfolk på forumet som kan hjelpe deg. Tror til og med jeg skal klare det. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Bildet av dynamoen viser 3 tilkoblinger. Hvis ikke en av dem er til turteller har du sannsynligvis ekstern regulator. Perkins har benyttet en modell produsert av CAV som heter 440: Dette er en meget bra regulator og kan fortsatt benyttes med en std. dynamo med Bosch-type regulator (selges bl.a. av Maritim, Biltema og mange andre), enten ved å modifisere den innebygde, eller ved å bytte ut den innebygde regulatoren med børsteholder, se dette innlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 (redigert) Jeg hadde en 4.108 engang. Den var topolet, dvs ikke minus i blokka. Det bør du ta hensyn til... Redigert 30.Juli.2012 av Elise (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 (redigert) Ser ut som orginaldynamo LUCAS som står på den byttet på 4.107en gang i tiden og mener jeg byttet den ut med en valeo 70 Amp men husker ikke hva jeg gjorde med med den eksterne regulatoren.. tror jeg fjernet den ...den var og topolet som nenvt over her .. Redigert 30.Juli.2012 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
-stig- Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 du kan jo prøve å oppgradere ledningene dine først også, tipper det er greit spenningsfall over den som går til batteriet der... målt ladespenning like etter oppstart på batteriet? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 du kan jo prøve å oppgradere ledningene dine Det vil sikkert uansett være en forbedring, men hvis han har den regulatoren jeg nevnte så føler den spenningen direkte på batteriet og har derfor ikke samme krav til dimensjonering av kabler for å unngå spenningsfall Sitér dette innlegget Link to post
javel Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 jeg har i dag vært og kjøpt en ny dynamo en 110A dynamo sopurte i butikken han sa at jeg bare trengte og koble batteri + og ladelys på og bare kutte ut det gamle greiene,etter det skulle alt være i orden Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Ja, det vil fungere, men om kablene er dårlig dimensjonert trenger du ikke å få noe bedre lading enn med den originale dynamoen. (Forutsatt at den benyttet den regulatoren jeg nevnte som måler spenningen direkte på batteriet.) Du vil ikke få utnyttet de 110A'ene med en innebygget regulator. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Du kan bytte til hvilken dynamo du vil, som passer. Jeg har byttet til en 80A. Men bytter du til noe særlig større kreves det doble reimer, dvs du må monter opp en reimskive til å motoren, og det kan være litt styr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.