Jump to content

Utrangerte båter - et forsøplingsproblem?


bliss X

Recommended Posts

Starter en ny tråd om dette, da det er litt Off topic ifht opprinnerlig tråd https://baatplassen.no/i/topic/92948-markedet-hva-skjer-egentlig/

 

På radioen idag ble det nevnt (tror med henvisning til oppslag i en avis) at det årlig er 5000 båter som folk gir opp og at disse forsøpler naturen kysten rundt.

 

På meg høres dette veldig rart ut. Hvor i landet er dette et forsøplingsproblem? Hvem er det som har kartlagt dette og kommet fram til disse tallene og denne konklusjonen? Er dette antagelser utført av byråkrater eller er det noen som gjør opptellinger ute i felten?

 

Jeg ferdes mer enn de fleste langs kysten på østlandet der befolknings og båttetthet er stor. Jeg er kanskje mer enn middels opptatt av ferdsel langs kysten og har holdt på noen år nå med "utforskning" og "kartlegging" av kystområder på Østlandet.

 

Tror også jeg har en liten radar ifht det jeg vil kalle forsøpling. Har aldri opplevd utrangerte plastbåter som noe problem. Det kan ligge noen trebåtvrak rundt omkring slik det alltid har gjort, en og annen "prosjektbåt" i plast kan vel også dukke opp. Man kan finne noen gamle hyttebåter som for lengst er erstattet av en moderne skjærgårdsjeep her og der, men har ikke intrykk av at det har blitt flere av dem eller at dette bør utgjøre noe problem.

Link to post
Share on other sites

HVor mange plastbåter må det ligge i fjæra før det blir et forsøplingsproblem? Det er evig nok med en. Siden du kartlegger kan du få posisjonen til en "eierløs" båt som drev på land i vinter. 59°09,4086N 010°26,1348E (WGS84). Minner om en Askeladden robåt. Tverrskotting med grått skrog og oransje innerliner.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ihht Båtlivsundersøkelsen bare noen ytterst få som finner det problematisk å levere utrangerte båter til kommunale avfallsmottak. Undersøkelsen viser ikke omfanget av faktisk vraking men ut fra de opplysninger som finnes er det grunn til å tro at vraking er et relativt sjeldent fenomen. Og siden det er de færreste båtfolk som er så slaurete at de bare senger båtene fra seg så kan man ve med noenlunde trygghet legge til grunn at nyhetsoppslaget ikke har et spesielt godt faktaunderlag.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

HVor mange plastbåter må det ligge i fjæra før det blir et forsøplingsproblem? Det er evig nok med en. Siden du kartlegger kan du få posisjonen til en "eierløs" båt som drev på land i vinter. 59°09,4086N 010°26,1348E (WGS84). Minner om en Askeladden robåt. Tverrskotting med grått skrog og oransje innerliner.

 

At du har funnet en båt på avveie som har drevet i land anser ikke jeg for å være et forsøplingsproblem av den typen jeg refererte til.

Forøvrig er det ikke kartlegging av eierløse båter jeg driver med men fint at du gjør det.

 

Har du posisjon på de andre 5.000 også?

Link to post
Share on other sites

Det der var en av de tynneste artiklene på år og dag. Først katastrofebeskrivelse med 5000 båter som søppel hvert år. Så modereres det med at mange av disse ligger på båtplasser (og derved flyter) for å sikre båtplass. Så begrenses det igjen med at mange igjen er små plastjollet og noen trebåter.

Neste avsnitt påstår at dette blir et enormt problem i fremtiden? Maken til spekulativt og dårlig journalistikk håndverk er det lenge siden jeg har lest.

 

Mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Dette har da vært en gjenganger, med litt ugjevn frekvens, de siste 12-15 år. Første gang jeg hørte om dette var i 2001 da en eller annen fyr som hadde konstruert en glassfiberbåtopphakker (en grisesvær fliskutter) holdt en gjesteforelesning på NTNU. Dengang var antallet årlige vrak basert på: det finnes XXX båter i Norge, disse har en levetid på max 30 år, de første ble produsert på 60-tallet og stadig fler etter det, derfor bare må fremtiden bety enorme dynger av hærpede plastbåter på alle strender og behovet for denne fliskutteren ville komme til å bli enormt innen 5 år...

Link to post
Share on other sites

Det er litt vittig at de ikke konsulterer Båtlivsundersøkelsen 2012, som har vesentlig bedre underbygde data enn det de refererer til i avisoppslagene.

Blir nok for lite å rope høyt om da :smiley:

 

disse har en levetid på max 30 år, de første ble produsert på 60-tallet og stadig fler etter det, ...behovet for denne fliskutteren ville komme til å bli enormt innen 5 år...

Har aldri sett en slik båtknuser, men mener å ha lest at et glassfiberskrog greit lever 100år +++

 

Selv har jeg sett bra båter fra tidlig 70 tallet, og ser man bort fra utseende så er det ikke lett å bedømme hvor gammelt matrialet er.

Link to post
Share on other sites

[...]Har aldri sett en slik båtknuser, men mener å ha lest at et glassfiberskrog greit lever 100år ++[...]

Tviler på at den noengang ble bygget, og "innen 5 år" i 2001 begynner jo å bli en stund siden. Selve GRP-skroget har vel teoretisk holdbarhet på 5000 år eller noe sånnt, men innstøpt treverk og metall kan/vil selvfølgelig ruste og råttne lenge før den tid. I tillegg vill en del båter bli mekaninsk ødelagt av grunnstøtinger, kollisjoner o.l. og noen båter vill være bygget for svakt (eller for dumt) for de kreftene de blir utsatt for i daglig bruk og derfor sprekke opp, delaminere og gå i stykker. Så noen vrak vil det måtte bli, men ikke så mange som dukker opp i avisoppslag i juli...

 

Dessuten er GRP relativt enkelt og billig å reparere, tenk f.eks en 35 år gammel askeladden-jolle som er totalt nedruket av barneføtter med sand under sålene, 200 grunnberøringer, har slitt seg i 6 høststormer og har blitt trekkt opp på steinete strender ca 600 ganger. En båt de fleste vil se på som "vrak". Likevel er det langt fra sikkert at denne havner på dynga: det koster tross alt ~50.000 kr for en tilsvarende ny, mens alt som skal til for å få den bra igjen er 4000kr i materialer/deler/verktøy og en uke av sommerferien.

Link to post
Share on other sites

Tror nok at mye av årsakene ligger i kostnaden for å destruere båter. Spesialavfall kommer opp i 2.500,- pr. løpende fot. Da velger nok mange å enten la båten ligge eller andre veier for å kvitte seg med "problemet".

 

Selv betalte jeg 110' for å bli kvitt båt på 45 fot. Utført av firma med knusemaskin og sortering i container.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...