Jump to content

GRIB-filer fra Yr - viser disse nedbør?

bjornas

Recommended Posts

• 4 uker senere...

RayTech er fra Raymarine og koster penger, men det finnes en begrenset versjon som kalles RayTech Planner som kan lastes ned kostnadsfritt fra Raymarine sine sider (www.raymarine.no). RayTech Planner er i hovedsak ment for planlegging hjemme og overføring av ruter og waypoints til/fra en Raymarine kartplotter. Jeg vet ikke om denne versjonen også leser Gribfiler.

Hvis du har en kartplotter fra Raymarine er RayTech Planner verdt å sjekke ut, men hvis du ikke har det og egentlig bare vil lese Gribfiler ville jeg forsøkt et annet program. Brukerterskelen for RayTech er ikke den laveste jeg har opplevd, for å si det på den måten. Hvis du har en iPad tilgjengelig, finnes det flere apper som leser og viser Gribfiler (f. eks. WeatherTrack) og de er veldig enkle å bruke.

Jeg er ikke sikker, men jeg tviler på at du kan bruke C-map sammen med zygrib. Programmet er til for å se på værvarsler, så det leser Grib-filer og ferdig med det. Det er ikke ment til navigasjon, som vel er hensikten med kartene fra C-map. Man kan derimot laste ned kart med mye høyere oppløsning - inntil 100 meter - enn det som følger med og disse bør være mer enn detaljerte nok til værvarsler. Teisen & co har ikke blitt såå flinke ennå! :smiley:

Men da er vi tilbake til utgangspunktet... At jeg ikke får se nedbørsdata selv i den største Grib-fila fra DNMI når jeg leser den i OpenCPN.

Her er en side om tema. Forstå, får og bruke GRIB Været filer

http://weather.maila...ks-Weather/Home

OpenCpn kan vise dette fra YR

Strøm Skagerrak 1.9 MB curr4km-skagerak.grb 2 timer, 4 km

Vær Sentral-Europa 110 kB metno-hir20-ceurope.grb 6 timer, 20 km

Vær Nord-Europa 13 MB metno-neurope.grb 3 timer, 10 km

Vær, bølger Nordsjøen 85 kB metno-nsea.grb 6 timer, 4-50 km strøm 3 timer

Vær, bølger Norskehavet 98 kB metno-norwsea.grb 3 timer, 4-50 km strøm 3 timer

vaer3.jpgvaer4.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...