bjornas Startet 27.Juli.2012 Del på Facebook Startet 27.Juli.2012 Er det noen av de GRIB-filene som mankan laste ned fra Yr, eller andre steder, som viser NEDBØRVARSEL? Får det i hvert fall ikke frem fra noen av Yr-filene? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Frode S Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 (redigert) Ja. Jeg pleier å laste ned DNMI-NEurope via WeatherTrack app'en på iPad og iPhone (bra app, forresten!) og da velger man hva man vil se inkludert nedbør. Filen inneholder lufttrykk, vind, nedbør, skydekke og lufttemperatur. Siden du ikke ser nedbør, så er de kanskje din GRIB-leser som ikke kan/vil vise det? Redigert 20.August.2012 av Frode S (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Hvordan får en vist disse gribb-filene på en vanlig laptop? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Skoghaug Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 (redigert) Hvordan får en vist disse gribb-filene på en vanlig laptop? "Ugrib" .. .. Dette er greit progam for lesing av gribfiler, har også animasjon for varsler flere dager frem i tid. Registrer deg først får å få en nedlastningslink. http://www.grib.us/ Redigert 20.August.2012 av Skoghaug (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Ugrib har jeg brukt i 100 år, men hvordan får jeg lest YR sine gribb filer? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Skoghaug Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Yr- gribfiler kan også leses i Ugrib og OpenCPN Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 21.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2012 frode: Jeg bruker OpenCPN? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Frode S Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 bjornas, jeg har dessverre ingen erfaring med OpenCPN. Lars H, det ser ut til at Ugrib ikke liker Yr sine gribfiler. Jeg har lastet ned metno-neurope.grb og curr4km-skagerak.grb fra yr.no og forsøker å åpne filene med Ugrib, men får en feilmelding. Begge filene kan åpnes i RayTech og innholdet ser greit ut, så det må være noe som gjør at Ugrib får hikke. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 RayTech, er det et betalprogram, eller kan det lastes ned fra hvor? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frode S Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 RayTech er fra Raymarine og koster penger, men det finnes en begrenset versjon som kalles RayTech Planner som kan lastes ned kostnadsfritt fra Raymarine sine sider (www.raymarine.no). RayTech Planner er i hovedsak ment for planlegging hjemme og overføring av ruter og waypoints til/fra en Raymarine kartplotter. Jeg vet ikke om denne versjonen også leser Gribfiler. Hvis du har en kartplotter fra Raymarine er RayTech Planner verdt å sjekke ut, men hvis du ikke har det og egentlig bare vil lese Gribfiler ville jeg forsøkt et annet program. Brukerterskelen for RayTech er ikke den laveste jeg har opplevd, for å si det på den måten. Hvis du har en iPad tilgjengelig, finnes det flere apper som leser og viser Gribfiler (f. eks. WeatherTrack) og de er veldig enkle å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 Noen slike padder har jeg ikke. Det jeg er på jakt etter er et leseprogram for vanlig PC. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjøtunga Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 OpenCPN er gratis, støtter et antall forskjellige kartformater, og leser gribfiler. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
bjornas Svart 23.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2012 Men da er vi tilbake til utgangspunktet... At jeg ikke får se nedbørsdata selv i den største Grib-fila fra DNMI når jeg leser den i OpenCPN. Forsøkte en ny leser igår, PolarView elns. Ingen nedbørsdata der heller. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Frode S Svart 23.August.2012 Del på Facebook Svart 23.August.2012 Lars H og bjornas, prøv zyGrib. Kan lastes ned gratis fra www.zygrig.org. Jeg installerte nettopp zygrib og den leser filene fra Yr som jeg lastet ned i går og kan vise nedbør. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 23.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2012 @Frode: Gjort. Det var pinadø forskjell, ja! Det programmet kan virkelig anbefales. Kan man bruke C-map som kartoverlay, tro? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Frode S Svart 24.August.2012 Del på Facebook Svart 24.August.2012 Jeg er ikke sikker, men jeg tviler på at du kan bruke C-map sammen med zygrib. Programmet er til for å se på værvarsler, så det leser Grib-filer og ferdig med det. Det er ikke ment til navigasjon, som vel er hensikten med kartene fra C-map. Man kan derimot laste ned kart med mye høyere oppløsning - inntil 100 meter - enn det som følger med og disse bør være mer enn detaljerte nok til værvarsler. Teisen & co har ikke blitt såå flinke ennå! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.August.2012 Del på Facebook Svart 24.August.2012 (redigert) Men da er vi tilbake til utgangspunktet... At jeg ikke får se nedbørsdata selv i den største Grib-fila fra DNMI når jeg leser den i OpenCPN. Her er en side om tema. Forstå, får og bruke GRIB Været filer http://weather.maila...ks-Weather/Home OpenCpn kan vise dette fra YR Strøm Skagerrak 1.9 MB curr4km-skagerak.grb 2 timer, 4 km Vær Sentral-Europa 110 kB metno-hir20-ceurope.grb 6 timer, 20 km Vær Nord-Europa 13 MB metno-neurope.grb 3 timer, 10 km Vær, bølger Nordsjøen 85 kB metno-nsea.grb 6 timer, 4-50 km strøm 3 timer Vær, bølger Norskehavet 98 kB metno-norwsea.grb 3 timer, 4-50 km strøm 3 timer Redigert 24.August.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.