borghans Startet 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2012 Jeg bruker plotteren med "baug opp", og da er båten i senter på kartet. Skulle ønske at båten var plassert nede på skjermen da jeg er mer interessert i det som er foran båten. Og da kunne jeg se 12 mil fram isteden for 6 mil når plotteren er innstillt på 12 mil. Er dette mulig, har leitet etter dette i manualen, men finner ikke noe. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Det er mulig. Du kan velge mellom 0, 1/3 og 2/3 forskyvning. Husker ikke helt hvor det var, men mener det er knappene under skjermen. Presentasjon og så offset mener jeg. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Her var det. Trykk på en soft key (under skjermen). Så: Presentation - chart more and orientation. Velg "RM" og da får du offset valget. Kan settes separat i de forskjellige skjermbildene. Jeg liker å bruke 2/3 offset selv i fullskjerm med nord opp. Får så mye mer kart foran båten. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 (redigert) Når du bruker offset vil du oppleve at plotteren kan hakke litt/ henge litt igjen ved store kursendringer. Det er bare slik den er jeg kjører med 2/3 offset, også på radar. De som ligger foran oss er viktigere enn det vi har passert enker jeg Redigert 28.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Oppskriften fungerte fint. Takk. Lurer på hva som er forskjell på : TM - RM - AR? Og så er det tre valg: Nord opp, Baug opp og kurs opp. Nord opp er greit å forstå, men hva blir forskjellen på Baug opp og kurs opp? Innbiller meg at baugen peker den veien kursen er, eller har dette innvirkning dersom man går etter en planlagt rute? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Hyggelig å kunne bidra :) Kurs opp og baug opp går for det samme. Forskjellen er om du har koblet til autopilot med kompass så kan du få opp kompasskurs. Kursen over grunn kan da variere noe fra den magnetiske kursen avhengig av vind og strøm. Ved baug opp vil baugen alltid peke opp i kartet. Ved kurs opp vil kartet kursen alltid være opp uavhengig av hvilken vei baugen peker. Sett at du driver sidelengs med vinden når du fisker f.eks vil kartbildet være 90 grader vridd ift den veien baugen peker. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
borghans Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Da vil jeg anta at kurs opp vil være mest korrekt i mitt tilfelle, da jeg har autopilot med kompass tilkoblet. Ser av og til at kursstreken er på skrå på skjermen. Skal teste med kurs opp, og se hvordan det blir da. Jeg har ikke papirkart, da dette tar alt for mye plass, så derfor bruker jeg kun plotteren. Var på en lang tur til Trøndelag (Totalt 6-700 n.mil) nå i sommer, da brukte jeg pc med sjøkart som supplement. Det beklagelige er at de fritidsbåtkartene kun dekker områder i sør- vest norge. Skulle ønsket meg en slik sjøkartbok for Nord-Norge også. Men markedet er nok for lit for at det skal være lønnsomt dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Jeg bruker kystkartserien. Har alltid papirkar tilgjengelig. Bretter de til 1/4 av størrelsen. Funker bra Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Hadde slike kart vært tilgjengelig for Nord-Norge hadde jeg bestilt tvert. Men kartverket tror visst at det ikke finnes båter nord for Trondheimsfjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Mn feil. Det er hovedkartserien jeg bruker. Og den finnes da hos dere også http://www.nautisk.no/Nettbutikk/Sjoekart/Norske-kart/Store-sjoekart/Hovedkartserien/Nord-Norge-S http://www.nautisk.no/Nettbutikk/Sjoekart/Norske-kart/Store-sjoekart/Hovedkartserien/Nord-Norge-N Fungerer utmerket. Brettes to ganger til hendig størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Jeg kjører også med 2/3 offset på radar og kart på denne skjermen da jeg fokuserer mest på hva som skjer foran båten. Akter oftest før jeg evt. foretar større kursendringer. I dårlige værforhold synes jeg skjermoppsettet uten å bruke offset fungerer dårlig da jeg har vent meg med å trekke fartøyet ned 2/3 og med den økte oversikten forover som dette gir kjøper man seg bedre tid om noe uforutsett oppstår. Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Joda, kjenner disse kartene. Har vært fisker og har reist på kabelbåt i 6 år, men det blir alt for mange kart å ha med seg på en tur fra Harstad til Trøndelag. I vårt område trenger jeg ikke kart, da dette er et reint farvann med dype fjorder. Kunne tenkt meg en sjøkart atlas ala veiboka, men det finnes ikke. Lurer på om jeg skal printe ut og laminere for de områdene som jeg har behov for. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Jeg har gått hele kysten fra Oslofjorden nordover til Harstad med Raymarine plotter og Navionics siste oppdaterte kartbrikke, og går holder man seg noenlunde til leia, iallefall ikke utforsker helt "useilede områder" så er det ingen problem med dette systemet. Det fungerer utmerket godt til formålet. Dog er naturligvis de riktige originale sjøkartene i papirformat mer detaljerte, akkurat som et Olex eller Max Sea system blir i en annen klasse. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 (redigert) Jeg har kart 1-16 ombord+ svenske Strømstad-Stockholm+et par overseilingskart. Egen kartskuff i "dashbordet " og stort skap med bøker/kart ombord papirartene brukes mest til planlegging, og ligger også klare til bruk under gange ved siden av meg Redigert 28.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Problemet med plotteren (C120) er at kartet er litt rotete. Og navnet på øyer og fjorder ( Stedsnavn) er stort sett fraværende. Da kan det være litt vanskelig å finne det neset jeg skal rundt når dette ligger 12-15 mil fram. Brukte faktisk veiboka som supplement. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Lær deg plotteren I kartpresentasjonsmenyen er det en funksjon som heter ekstra kartdetaljer på. Jeg har alle stedsnavn og øyer og sånt i kartene mine Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Kan du lære meg Raymarine 120? Bitteliten Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Jeg leste manualen og trykket i vei. Jeg kan ikke gjøre det for deg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.