Jump to content

Raymarine C120, plassering av båt i skjermbildet?

borghans

Recommended Posts

Oppskriften fungerte fint. Takk.

Lurer på hva som er forskjell på : TM - RM - AR?

Og så er det tre valg: Nord opp, Baug opp og kurs opp.

Nord opp er greit å forstå, men hva blir forskjellen på Baug opp og kurs opp?

Innbiller meg at baugen peker den veien kursen er, eller har dette innvirkning dersom man går etter en planlagt rute?

Hyggelig å kunne bidra :)

Kurs opp og baug opp går for det samme. Forskjellen er om du har koblet til autopilot med kompass så kan du få opp kompasskurs. Kursen over grunn kan da variere noe fra den magnetiske kursen avhengig av vind og strøm.

Ved baug opp vil baugen alltid peke opp i kartet. Ved kurs opp vil kartet kursen alltid være opp uavhengig av hvilken vei baugen peker. Sett at du driver sidelengs med vinden når du fisker f.eks vil kartbildet være 90 grader vridd ift den veien baugen peker.

Mvh. SAP

Da vil jeg anta at kurs opp vil være mest korrekt i mitt tilfelle, da jeg har autopilot med kompass tilkoblet. Ser av og til at kursstreken er på skrå på skjermen. Skal teste med kurs opp, og se hvordan det blir da. Jeg har ikke papirkart, da dette tar alt for mye plass, så derfor bruker jeg kun plotteren.

Var på en lang tur til Trøndelag (Totalt 6-700 n.mil) nå i sommer, da brukte jeg pc med sjøkart som supplement.

Det beklagelige er at de fritidsbåtkartene kun dekker områder i sør- vest norge. Skulle ønsket meg en slik sjøkartbok for Nord-Norge også.

Men markedet er nok for lit for at det skal være lønnsomt dette.

Jeg kjører også med 2/3 offset på radar og kart på denne skjermen da jeg fokuserer mest på hva som skjer foran båten. Akter oftest før jeg evt. foretar større kursendringer. I dårlige værforhold synes jeg skjermoppsettet uten å bruke offset fungerer dårlig da jeg har vent meg med å trekke fartøyet ned 2/3 og med den økte oversikten forover som dette gir kjøper man seg bedre tid om noe uforutsett oppstår.

Joda, kjenner disse kartene. Har vært fisker og har reist på kabelbåt i 6 år, men det blir alt for mange kart å ha med seg på en tur fra Harstad til Trøndelag. I vårt område trenger jeg ikke kart, da dette er et reint farvann med dype fjorder. Kunne tenkt meg en sjøkart atlas ala veiboka, men det finnes ikke. Lurer på om jeg skal printe ut og laminere for de områdene som jeg har behov for.

Jeg har gått hele kysten fra Oslofjorden nordover til Harstad med Raymarine plotter og Navionics siste oppdaterte kartbrikke, og går holder man seg noenlunde til leia, iallefall ikke utforsker helt "useilede områder" så er det ingen problem med dette systemet. Det fungerer utmerket godt til formålet. Dog er naturligvis de riktige originale sjøkartene i papirformat mer detaljerte, akkurat som et Olex eller Max Sea system blir i en annen klasse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...