kjell82 Startet 27.Juli.2012 Del på Facebook Startet 27.Juli.2012 Har en 15 fots "comet" med en 115 mariner 2takt,men sliter veldig med att båten bare spinner i vannet så fort jeg får opp litt fart å gasser litt skikkelig.. Har lite greie på dette med propeller så tenkte kanskje noen her inne visste..Noen som har no forslag på åssen propell jeg burde bruke? Sitér dette innlegget Link to post
kjell82 Svart 27.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2012 Her er ett bilde av den.. Sitér dette innlegget Link to post
Lensepumpe Svart 27.Juli.2012 Del på Facebook Svart 27.Juli.2012 (redigert) Kan motoren være montert for høyt? Her er det noen tips om riktig monteringshøyde. Redigert 27.Juli.2012 av Lensepumpe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juli.2012 Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 ... eller at gummibosset slipper..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjell82 Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 virker som om gummibosset sitter fast... men skummer veldig bak motoren når jeg gasser skikkelig i lav fart å da spinner det så båten nesten stopper opp,når jeg slipper gassen å lar vannet "roe" seg ned litt så tar den tak i vannet igjen... må liksom lirke den sakte opp i fart får att den ikke skal spinne... fikk lirka den opp i 40 knop i går,men prøvde så å gi full gass da å da bare spant den seg løs da å. Får ikke montert motoren lenger ned da den henger på kanten bak på båten. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juli.2012 Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 (redigert) skal mye kraft til for at det slipper. Men at det skummer tyder jo på at den mister grepet i vannet. Hvor høyt ligger kavitasjonsplata i forhold til bunnen når du tilter slik at de ligger parallellt? er det alu eller stålpropell, og er den i god stand uten hakk og bulker? du kan da gjøre et av følgende: - skaffe deg stålpropell med bedre grep i vannet. - skjære ned akterspeilet slik at du får motor lavere - lage/kjøpe deg en brakett som flytter motor litt bak/ned enkleste blir jo da ny propell. 2 leverandører som har peiling der er Winrace i arendal samt Progress ingeniørfirma i Oslo. for å gi best mulig råd om propellstørrelse så trengs vanligvis dagens propellstørrelse + turtall, men iom. at den du har nå mister grepet før du får full fart så er det vanskelig å gi råd ut fra det Redigert 28.Juli.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjell82 Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 Takker så mye får svar her inne :) hva er en kavitasjonsplate? Er en alu propell virker det som... den virker veldig liten,har en johnson 70 hk å den har faktisk større propell ser det ut som.. når jeg kjører motoren helt ned med powertrimmen så ligger toppen av propellen ca 5cm under bunn av båten. Begynner å spinne veldig allerede ved 3000 omdreininger . Noen som vet om propellen fra johnson motoren passer over? Hvordan skal jeg måle størelse/vridning på propellen riktig? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juli.2012 Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 kavitasjonsplata som den kalles , er den plata over propellen. På mange båter kan den stå i flukt med bunnen, mens på hurtiggående båter med stålpropell så blir det mindre motstand og mer fart med motor høyere montert - såfremt man har propell som egner seg til det. diameter er grei å måle, stigning er gjerne stemplet inn i et propellblad eller i bosset (navet). Kan også være bare et modellnr. johnson 70 og opp til 140 har propeller som gjerne er litt større i diameter enn de andre merkene. Din motor burde ha en propell på rundt 13" i diameter Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjell82 Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 ok,tusen takk får svar her inne. Den plata går jevnt med bunn av båten,propellen er ca 32cm i diameter,ellers så fant jeg bare ett nr,men det så ut som ett modellnr.48........... ,var veldig utydelig å vanskelig å lese av desverre.. Propellen er forørig hel pen. han jeg kjøpte den mente jeg sku hatt en propell som het knife... ett eller annet(husker desverre ikke helt navnet) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juli.2012 Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 stiletto kanskje? er propellen hvit eller svartlakkert? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjell82 Svart 29.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 svartlakkert Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Hva med ballistic? Har tilfeldigvis en ny til salgs.. Hehe.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 (redigert) Den plata over propellen på motoren heter egentlig antiventilasjonsplate, men "kavitasjonsplate" som begrep har nok kommet for å bli tydeligvis. Forskjellen er enkelt sagt at kavitasjon er skadelig for propellen, mens ventilasjon i beste fall bare er ergerlig. Er alt i orden med propellen vil den som regel ikke kavitere, men ventilere kan den fort dersom det kommer luft til som ikke skal være der. Kan hende propellen må av eller i det minste propellmutter/skive av for å lese av størrelse/propellnr. hvis det står i propellnavet. Redigert 29.Juli.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.