Jump to content

Volvo Penta SX drev og avretting av motor

TTGJ

Recommended Posts

Jeg kom borti en stein med propellen og demperplaten på svinghjulet røk. Jeg tok ut motoren, skiftet platen og akslingen. La merke til at akslingen var slitt i sporene. Forsøkte å sikte inn motoren bedre. Etter å ha hevet den ca 2 cm i forkant gikk akslingen greit ut og inn. Noen som vet etter hvilke retningslinjer motoren skal stilles inn? Motoren er en TAMD22 på 105 hk.

Redigert av TTGJ: 26.07.12 18:24

Det hørtes fornuftig ut. Jeg brukte den nye akslingen på den måten før jeg monterte den. Den gled lett inn og ut. Tror du det er godt nok? Har inntrykk av mer vibrasjon på sakte fart og fullt utslag mot styrbord enn mot babord. Det er kanskje andre tilfeldigheter.

Regner med når årene går så siger motoren på motorlabbene foran, hvordan skal man da rette opp??

Litt mye arbeid og ta ut motoren for å bruke tolk...

Noen andre tips, tror min motor er lavere foran nå enn da den var ny, har vært kjekt og få rettet den opp slik at belastningen ble mindre der bak...

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

TTGJ, jeg går ut fra at stakk akslen inn gjenom gimballageret utenfra med motoren montert

SUN33

Du tar ikke ut motoren, du tar av drevet.

Opprettingen som er beskrevet er for sx /dp-s og mercruiser drev og det er ikke noen annen kjapp måte

VP 290 familjen kontroleres inne på kåpen disse har ikke gimballager

Redigert av Moyja (see edit history)

Har ett DP-G drev på min, så da ser man det inne på kåpen??

Svinghjulskåpen??

takk for svar:-)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Sun33

Nei ikke på svinghjulskåpen, bake på transomplaten.På kanten som du stikker stussen til svinhjulskåpen gjenom

Dette finner du i manualen for motor / drev mener den ligger i doc arkivet.

Denne konstruksjonen er ikke så følsom for skjevhet

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...