Jump to content

Volvo Penta SX drev og tiltindikator


TTGJ

Recommended Posts

Følere/giveren som viser tilt posisjon koster ca 2000.-. den er presset inn i et 5 kantet hull, og når jeg fikk den ut satt den innerste delen igjen. Pirket en ut med et lite flattjern og en kniv. Ledningen er trukket gjennom bakplaten i drevet helt oppe og inne. På min båt var det nesten umulig å komme til innenfra og utenfra så det vanskelig ut. Når jeg hadde motoren ute gikk det greit. Den hadde vært skiftet en gang før og da hadde verkstedet koplet den nye inn på de gamle ledningene inne i drevet og strippet den fast til hydraulikkrørene. Skjøtene var forseglet med krympeslanger og en herdet masse.

Link to post

Egentlig var det svar på et spørsmål, men jeg er ikke helt fornøyd med svaret. Bla annet virket det umulig å få ut den gamle ledningen med plugg utenifra. I instruksen for skifting av belg sto det at man skulle demontere hengseldelen som potmeteret sitter i. For å komme til skruene som holder det må mabn jo ta ut potmeteret først. <Når jeg tok ut det gamle, satt den inderste delen igje Ja, jeg lurer på hvordan det skal gjøres.

Link to post

Potmeteret er jo som du ser en enhet. Så at det har delt seg, er fordi det har sprukket eller noe slikt. Enheten festes kun i to små skruer, disse sitter på skinne, slik at man kan justere riktig ohm som er 11 +-1 når drevet er tltet helt ned.

Du må demontere gummiproppen i enden på ledningene, motsatt av potmeteret (hvis de sitter der). midt på ledningene sitter det en annen gummipropp, som skal tette for vannintrenging. Denne skal monteres utenfra og inn, mao du tar båten på land og stikker de to ledningene inn i hullet fra de gamleledningene og trykker proppen inn. Proppen sitter som juling, så denne må du smøre med noe fett først og den smetter rett inn. Så setter du på gummiproppen på enden av ledningene og vips du kan koble det rett inn i ledningsnettet til båten. Dette høres enkelt og er enkelt, men tar mye tid, som du selv sier, mye herk med ledningene som både skal ut og inn. Båten bør taes opp på henger, og du må koble de tre ledningene riktig i gummiproppen. Ikke stol på farver fra gammelt potmeter og nytt potmeter på ledningene, da disse har skiftet ofte. Disse potmeterene finnes i utrolig mye partnummer, delvis fordi noen har to ledninger og andre tre, men mest fordi VP hele tiden har fornyet de, uten at de er blitt så mye bedre. De ryker etter noen års bruk.

 

Lykke til

Link to post

Flott du fikk det til. Det femkantede hullet er for mutteren som styrer potmeteret ditt når du tilter, mao gir signal til instrumentet om hvor høyt opp drevet er. Tror jeg også endte opp med å dytte pluggen ut innenfra når du sier det, men jeg slet mest med montasje, inntil jeg fikk litt grease på pluggen. Til andre, ofte også veldig trangt, da motoren sitter foran og blokkerer for tilgang og syn, slik at man må gjøre denne jobben med å føle seg frem.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...