Jump to content

Hvor stort Amperemeter i Ah trenger jeg?

boati

Recommended Posts

Hva er det du skal måle? Er det strømmen inn og ut av forbruksbatteriet? Til strømmen ut er det vel skjelden at du tapper mer enn 30A, men med en god dynamo, kan det jo fort gå 50 - 90A inn. Så et amperemeter på +/- 100A ville da være greit.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har utenbordsmotor med 40ah dynamo.

Med en slik liten dynamo på 40A (ikke 40Ah som er kapasiteten over tid) burde et amperemeter på +/-50A være greit. Og det er ikke for å pirke, men A og Ah er ikke det samme. A (amperé) er strømmen som går gjennom en lednig "i øyeblikket", Ah eller At på norsk (amperétimer), er hvor mange amperetimer som har gått gjennom en kabel/inn/ut av et batteri i løpet av en viss tid. Dette er jeg klar over at ikke alle vet like mye om, og noen slurver også med dette. Men strøm er et eget fag som jeg kan litt om, men jeg kan null og niks om konditorfaget! Så ikke ta dette ille opp, kun litt vennlig "opplæring".

Nå ligger vi i Skjærhalden med regnvær og er glad vi har landstrøm med kapasitet til å levere 16A til en hver tid. Da holder sikringen til både varmtvann, hårføner, vifteovn osv.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Med en slik liten dynamo på 40A (ikke 40Ah som er kapasiteten over tid) burde et amperemeter på +/-50A være greit. Og det er ikke for å pirke, men A og Ah er ikke det samme. A (amperé) er strømmen som går gjennom en lednig "i øyeblikket", Ah eller At på norsk (amperétimer), er hvor mange amperetimer som har gått gjennom en kabel/inn/ut av et batteri i løpet av en viss tid. Dette er jeg klar over at ikke alle vet like mye om, og noen slurver også med dette. Men strøm er et eget fag som jeg kan litt om, men jeg kan null og niks om konditorfaget! Så ikke ta dette ille opp, kun litt vennlig "opplæring".

Nå ligger vi i Skjærhalden med regnvær og er glad vi har landstrøm med kapasitet til å levere 16A til en hver tid. Da holder sikringen til både varmtvann, hårføner, vifteovn osv.

Lars H.

Flott du retter på meg, jeg slurver med benevnelsene :) Ah for h blir = hour, eller som du sa amperetimer.

Ok, så bør jeg kjøpe et ampermeter ut ifra forbrukere eller dynamo? Jeg begynner å få endel duppedingser nå ser du, og det vil bare øke.

Kos dere med landstrømmern i regnværet da:)

Nå har min kremet Blomkål og brokkoli suppe kokt over for siste gang :lipseal:

Nå peker nok baugen mot WNW, men den skal jeg nok snart få snudd sydover. I morge er det riktignok meldt SW 8 -10 M/S på kosterfjorden på formiddagen, minkende utover dagen, så vi kommer oss nok fra Hvaler til Havstensund i morgen, - tror jeg,

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...