Jump to content

Propeller spørsmål, DP


Svein H

Recommended Posts

Jeg har forstått det slik at forskjellen mellom aluminium og ståpropeller ligger i at sistnevte har en bedre virkningsgrad. Dette fordi de stivere og derfor ikke blir "deformert" når de blir utsatt for store belastninger.

 

Reservepropell, stål eller ikke? Det kan vel sees på 3 måter.

 

==> Anskaffelse av reserver er gjøres ikke. Man regner enten med at dette får man aldri bruk for, eller om uhellet er ute kan man klare seg uten båten til nye blir å få tak i

 

==> Om du tror at det er lite sannsynlig at disse vil bli brukt noen gang, men leveringstider på påregnes, da er vel den billigste varianten best. Påsettes og brukes til nye stålpropeller blir anskaffet.

 

==> Propeller er "forbruksvare", uhell må påregnes med stor sannsynlighet. Kjøp stål reserver. Ingen vits i å legge penger i et "billig" sett som bare skal brukes en kortere periode

 

Selv har jeg aluminium i reserve. Dette fulgte med båten, da tidligere eier hadde byttet til stål for å få bedre effekt. Om jeg hadde giddet å legge penger i reservepropeller er jeg usikker på. Ville først sjekke om propell-dimmensjonen er kurant lagervare og kan framskaffe på kort tid. Propellbytte er vel strengt tatt ikke noe man får gjort utenvidere. Går man på et skjær er vel sleping til nærmeste marina stort sett eneste brukbare alternativ. Propellbytte midtfjords er vel for spesielt interesserte. :eek:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Volvos B-propellere er beregnet på bensinmotorer, mens A-propellere er beregnet på dieselmotorer. A5 vil være alternativet til C5 for deg.

 

Men jeg er mye enig med BEG, skader man propellen er det bedre å kunne sette på riktig propeller med en gang. I stedet for å først bytte til aluminium for deretter å bytte tilbake til stål når man har rukket å kjøpe ny propeller. Og propellskader opplever vi alle før eller senere, eller....

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Volvos B-propellere er beregnet på bensinmotorer, mens A-propellere er beregnet på dieselmotorer. A5 vil være alternativet til C5 for deg.

 

Men jeg er mye enig med BEG, skader man propellen er det bedre å kunne sette på riktig propeller med en gang. I stedet for å først bytte til aluminium for deretter å bytte tilbake til stål når man har rukket å kjøpe ny propeller. Og propellskader opplever vi alle før eller senere, eller....

 

Brigg

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, dette stemmer ikke helt. Volvos KAD-motorer skal ha B-propellere.

Ellers er det jo spørsmål om hvordan du definerer reservepopeller. Hvis du kun skal bruke de i nødsfall, så spiller det jo (nesten) ingen rolle hvilken stigning de har.

Men skal du bruke de for å fullføre helgeturen (det ville jeg tatt høyde for) så bør de vel ikke har større stigning enn de som står på originalt. Lettere stigning går nok greit. Tror B-5 vil være riktig som erstatning for C-5, selv om aluminiumspropelleren har litt andre egenskaper mht. mekanisk styrke.

Link to post

Jeg har forstått det slik at forskjellen mellom aluminium og ståpropeller ligger i at sistnevte har en bedre virkningsgrad. Dette fordi de stivere og derfor ikke blir "deformert" når de blir utsatt for store belastninger.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er nok litt oppskrytt etter min erfaring. Har gått fra B6 til B7 til C7 på min gamle båt, og fra B6 til C6 på den nye (ble feilaktig levert med alu. prop). Toppfart ble en tøddel lavere med stål (ca 0.5 knop) i begge tilfeller. Iflg. Morten Trøbråthen hos VP vil C6/C7 gi 20-30 rpm høyere turtall ved samme hastighet ift. B6/B7, altså har de et fnugg lavere stigning enn alu. med tilsvarende tall, uten at dette har noen praktisk betydning.

 

Akselerasjon ble heller ikke forbedret, trolig fordi stålpropellene flekser mindre. Et annet drawback er at de er såpass mye tyngre at gir-"smellen" v/innkopling blir betraktelig kraftigere.

 

MEN, de holder seg like fine år etter år! B7-propellene jeg hadde på min gamle båt ble til kjeks ila. 4-5 sesonger.

 

Alle KAD (unntatt 32) skal leveres med stål. Med aluminium er deler av lakken ved propellblad-"rota" borte etter å ha gått i plan en gang eller to.

 

For 7-8000 NOK leverer www.marinepartsexpress.com et sett C6 på døra di.

Link to post

En kar spurte nettopp om DP-propeller på drevia.se, her er svaret fra Fredrik/Drevia:

 

En A-propeller har en 3-bladig framtill och en 4-bladig akterut.

En B-propeller har 2 st 3-bladiga propellrar.

 

A-serien används till dieselmotorer: 40, 41, 42

B-serien används till bensinmotorer, samt dieselmotorer 43, 44.

 

C-serien är rostfritt, och kan användas till övriga större dieslar samt alla bensinmotorer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...