Strengel Startet 28.Juli.2012 Del på Facebook Startet 28.Juli.2012 (redigert) Hei. Jeg kjøpte idag en tanklufting for montering på dekk. Men nå lurer jeg på om dette vil gi problemer med vann på tanken etterhvert. Såvidt jeg kan forstå vil regnvann og sjøl som slår opp på dekk, fritt kunne strømmen ned i tankluftingen. Er det noe jeg ikke forstår her? Redigert 28.Juli.2012 av Strengel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 28.Juli.2012 Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 Tankluftingsen kan det komme inn vann i under ekstreme forhold, men slangen på den og ned i tanken skal ha en bøy/svanehals høyere enn lufte nippelen, slik av evnt vann som kommer inn her renner ut av nippelen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Strengel Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 Her har jeg bilde av den. Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 28.Juli.2012 Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 ok, så lenge den sitter på dekk, MÅ du passe på at slangen etter ventilen går oppover så mye som mulig og over selve ventilen i nivå, det gjør ingen ting om slangen er lang. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 28.Juli.2012 Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 Den er vel beregnet for montering i skutesiden, ikke flatt oppe på dekket. Montert på dekk så tror jeg den vil ta inn vann. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
sap_2000 Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 ja. Den skal monteres på en (nær) vertikal flate og slangen må gå høyere på innsiden. Monterer du den flatt på dekk og lager en svanehals på lavere nivå vil du få en vannlås med gurgling og etterhvert vann i tanken da vannet vil renne til tanken istedenfor å renne ut. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
boati Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Slike har jeg i skutesiden, Det er vel derfor den 90gr stussen er der allerede for å akomodere svanehalsen. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 For mange år siden fikk jeg et himla problem med tanklufting. Jeg fikk stadig vann i bensinen uten å skjønne hvorfor. Monterte ekstra vannavskillende bensinfilter, mistenkte dårlig bensinkvalitet fra marinaen osv. osv. Så viste det seg at tankluftingen (på skrogsiden) hadde vridd seg 90 grader medurs. Det gjorde at "inntaket" i tankluftingen pekte framover og all sjøsprøyt skvettet oppover og inn i luftingen. Svanehalsen tok sikkert av det grøvste på vanlig kjøring, men ved vannsportkjøring i stor fart - når båten la seg over i sving - så fylte jeg opp "lufte" slangen. En enkel tilbakevridning og låsning av tankluftingen løste problemet og jeg har aldri senere hatt problemer med vann i bensinen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.