Explorer Startet 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2012 (redigert) Jeg har en mercruiser 1.7 diesel som har gått 50 timer, har nettopp overtatt denne motoren som har stått stille i to år. Da jeg startet den opp for første gang nå så ser jeg at jeg har veldig høyt oljetrykk, ca 75-80 psi. Nesten ikke noe forskjell på varm eller kald motor. Selv på tomgang viser instrumentet like høyt trykk. Da jeg startet den opp i garasjen koblet jeg på ett eksternt manometer som også viste opp i mot 5 bar på tomgang. Motoren går veldig pent, ikke noe unormal røyk eller lignende. Har selvfølgelig byttet olje og filter(QuickSilver) Etter at båten hadde stått en halvtimes tid skulle jeg starte den igjen, oppdaget da at instrumentet viste 70 psi med en gang jeg skrudde på tenningen(før motoren startet) siden oljetrykkslampa lyste og alarmen ga lyd så tyder jo det på at giveren er dårlig. Har dere noen tanker om hva som kan være galt? Hva slags trykk har dere som har denne motoren selv? Redigert 28.Juli.2012 av Explorer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-stig- Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 hvilket oljetrykk har du med litt turtall? var 5bar på tomgang i garasjen på kald motor? sjekk med manometer både på kald og varm. når måleren står på 70psi før den er startet ville jeg ikke stolt på dette,og bytta giveren/måleren. hvilken viskositet hadde olja du brukte? Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 29.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Når jeg startet den for første gang i garasjen viste manometeret 5 bar på kald motor. Etter at jeg monterte den i båten viste instrumentet ca65 psi på tomgang på kald motor. Dette økte til ca 78 psi på varm motor. Oljen jeg bruker er QuickSilver diesel engine oil 10w40 tror jeg det er. Får prøver få tak i ett nytt instrument så jeg får målt det skikkelig, tenkte også å få sjekket overtrykksventilen. Hva slags trykk har dere som har disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza 1 Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 2-3 bar på tomgang - 4-5 bar på marsjfart - 5-6 på wot - omtrent Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 På vår Nidelv 690 var det vdo instrumenter. Det viste konsekvent feil oljetrykk, dog stabilt. Målt på motoren var alt ok. Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Takker for svar, problemet er nå fixet. Tok ut overtrykksventilen og rengjorde og movet den opp. Giveren på motoren jukset også litt så den trykte jeg opp til 6 bar ett par ganger slik at den løsnet, da stemte motstanden i giveren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.