Jump to content

Frykt for varmgang VP2002

Prebensen

Recommended Posts

Har en Comfortina 32 med VP2002. Kan lite om motor, men har skjønt at man skal være forsiktig med å presse eldre dieselmotorer for hardt. Siden turtelleren ikke funker, selv med hjelp fra litt kyndige, bruker jeg båtfart, lyd og eksos til å føle meg frem til en grei marsfart (snaut 5 knop).

Går jeg på høyere turtall begynner det å komme litt farge på eksosen. Ikke mye, men svak grå/hvitfarge. Så vidt jeg har skjønt er dette vanndamp, og tegn på at den begynner å bli noe varm. Har jeg forstått det riktig?

Skulle gjerne hatt noe høyere motorfart, men er redd det sliter unødig på motor og evt kan ende med havari.

Dere andre med Comfortina og 17-hestere, hvor fort går dere?

Nei, jeg er kanskje unødig nervøs. Hvordan kom du fram til den marsjfarten?

Marsjfarten er et resultat av magefølelse og tilfeldigheter, vil jeg tro. Vi har bare alltid ligget i det fartsområdet, og motoren høres ut til å gå komfortabelt og jevnt. Det var ingen regnestykker eller teknologi inne i bildet da marsjfarten endte opp i det fartsområdet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...