Prebensen Startet 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2012 Har en Comfortina 32 med VP2002. Kan lite om motor, men har skjønt at man skal være forsiktig med å presse eldre dieselmotorer for hardt. Siden turtelleren ikke funker, selv med hjelp fra litt kyndige, bruker jeg båtfart, lyd og eksos til å føle meg frem til en grei marsfart (snaut 5 knop). Går jeg på høyere turtall begynner det å komme litt farge på eksosen. Ikke mye, men svak grå/hvitfarge. Så vidt jeg har skjønt er dette vanndamp, og tegn på at den begynner å bli noe varm. Har jeg forstått det riktig? Skulle gjerne hatt noe høyere motorfart, men er redd det sliter unødig på motor og evt kan ende med havari. Dere andre med Comfortina og 17-hestere, hvor fort går dere? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Har også en Comfortina 32 med VP2002, og marsjfart hos oss ligger rundt 5 - 5,5 knop. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Prebensen Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Takk for svar. På lange turer med motor utgjør jo det fort timer.. Har du da synlig farge på eksosen? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Har ikke lagt merke til noen farge på eksosen, men kan ikke si at jeg har finstudert den... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Prebensen Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Nei, jeg er kanskje unødig nervøs. Hvordan kom du fram til den marsjfarten? Sitér dette innlegget Link to post
Pondu_s Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Kjør ei runde med systemrens så skal du se det blir bedre,bare husk å ta ut sinkanoder først. I samme slengen kan det jo være lurt å bytte impeller og termostat om du ikke har gjort det på en stund. Forøvrig er noe damp normalt om du belaster litt =) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Nei, jeg er kanskje unødig nervøs. Hvordan kom du fram til den marsjfarten? Marsjfarten er et resultat av magefølelse og tilfeldigheter, vil jeg tro. Vi har bare alltid ligget i det fartsområdet, og motoren høres ut til å gå komfortabelt og jevnt. Det var ingen regnestykker eller teknologi inne i bildet da marsjfarten endte opp i det fartsområdet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.