Jump to content

Hanse 385 vs. Hanse 400


KLB

Recommended Posts

Min kone og jeg sitter og vurderer om vi skal strekke oss for å kjøpe en nyere, og mer romslig båt enn først antatt.

Dette kommer vel mer frem i tråden som signaturen min viser til.

 

Vi har lest en del, og kikket på mange forskjellige båter, men vi har begge helt uavhengig funnet frem annonser på Hanse 385 og Hanse 400. Et godt tegn kanskje... men også en dobling av opprinnelig budsjett.

Uansett innenfor rekkevidde, men en likevel en prioritering som vi må ta stilling til.

Det er ihvertfall såpass realistisk at vi helt seriøst vurderer dette.

 

Men tilbake til Hanse båtene..... Er det bare meg, eller virker 385 mer fornuftig og gjennomtenkt enn 400 på interiør siden? Tenker da på 2011 modellene.

 

Ellers så virker det som det er store forskjeller mellom 2006, 2008, og 2008 modellene av Hanse 400.

 

For meg virker det som vi med en Hanse 385/400 får en moderne og romslig båt, med pent design, god plass, og gode seile egenskaper. Nå er jeg helt grønn på seiling, og dette vil bli min første seilbåt, men jeg har over 25 års erfaring fra båt både som yrke og hobby, slik at jeg ikke føler meg helt "lost" heller :wink:

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=DedoAxHFN2A&feature=related

Redigert av KLB (see edit history)
Link to post

Ser at om jeg sammenligner modellene på Hanse sine sider. Da er det ikke like tydelig som om man sammenligner de to modellene som ligger på finn.no akkurat nå.

 

Hanse 385 og Hanse 400 som begge er fra 2011. Her fremstår 400 som en "kjipere" båt, men det kan godt hende at det bare er store kvalitetsforskjeller i annonse og bilder?! Noen som kan fortelle meg det? :smiley:

Redigert av KLB (see edit history)
Link to post

Her lyver bildene kraftig. De ene er tatt av proffer til bruk i brosjyren og de andre er tatt av en amatør.

 

Kvalitetsmasseig er det ikke så stor forskjell fra Hanse400 og 385, mye likt mtp materialbruk utstyr og egenskaper.

 

385 har den nyeste designen til Hanse så det skiller litt her, men i det store og det hele så er ikke forskjellene på hanse så store fra år til år.

 

Min personlige mening er at Hansene blir mer "kjipe" jo nyere de er. De får mer plast, billigere løsninger og lavere kvalitet på utstyr.

Redigert av runes (see edit history)
Link to post

Her lyver bildene kraftig. De ene er tatt av proffer til bruk i brosjyren og de andre er tatt av en amatør.

 

Kvalitetsmasseig er det ikke så stor forskjell fra Hanse400 og 385, mye likt mtp materialbruk utstyr og egenskaper.

 

385 har den nyeste designen til Hanse så det skiller litt her, men i det store og det hele så er ikke forskjellene på hanse så store fra år til år.

 

Min personlige mening er at Hansene blir mer "kjipe" jo nyere de er. De får mer plast, billigere løsninger og lavere kvalitet på utstyr.

 

Ja... det var det jeg trodde mtp bildene, og det kom mer frem når jeg brukte litt tid på å studere alt sammen.

Når det kommer til kvaliteten så er det urovekkende om det er slik du sier...... At jeg da bør kikke etter et eldre eksemplar for å få brukbar kvalitet.

Dette er egentlig synd siden det var det nye designet vi falt for både mtp. interiør og exteriør. :confused:

Link to post

Min personlige mening er at Hansene blir mer "kjipe" jo nyere de er. De får mer plast, billigere løsninger og lavere kvalitet på utstyr.

 

Mere plast er vel rent kosmetisk/estetisk, billigere løsninger behøver ikke å bety noe (?), men lavere kvalitet på utstyr kan være bekymringsfullt så jeg ble litt nysjerrig på hva som ligger i det? Nå er det vel også mulig å bestille større vinsjer (eksempelvis) og "sånt"(oppgradere fra standard spec) så kanskje en brukt båt av nyere dato har det?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det kunne være interessant å få noen erfaringer fra Hanse eiere her inne. Det er vel et par stk? :smiley:

Synes personlig at Hanse båtene virker lekre, men jeg leser rundt om at mange modeller har en del ting som har glippet i kvalitetskontrollen.

På myHanse forumet så rapporteres det om småfeil som limt interiør som løsner, dårlig festede skruer på utvendig utstyr, og løse koblinger på diverse vannledninger, og varmtvannsbeholdere. Ting som beskrives som bagateller, men som antakelig er utrolig irriterende når man henter ny båt fra verftet.

 

Kjangsene er vel store for at slike ting er fikset ila de første sesongene på en evt brukt båt, men allikevel et tankekors.

Link to post

Jeg har en Hanse 350 fra 2008 og er nok mer en gjennomsnitlig interessert i Hanse som blant annet initiativtaker til Hanseklubben sammen med shaukaas her på forumet:) Jeg tror du gjør en bra investering samme om du går for en 385 eller en 400. Jeg har ikke sett de nye generasjonene 385 og 415 live enda, men jeg like designet og syns de har flere gode løsninger, jeg liker at de nå bruker den geniale luka til Dehler feks, de laminerer skrog og dekk, mot skrudd list før (som jeg har hatt to lekkasjer i), dette er også en løsning fra Dehler. Elegant!

 

Så har de sikkert noen kjiipere løsningere enn før, men min opplevelse er at finnishen nå er bedre enn for noen år siden, feks 2008, men jeg har som sagt ikke fått sett dette med selvsyn, nå kan jeg ikke huske testen til Seilas av 385, men den seilte best og var den ikke bra innvendig også, testvinner ble den iallefall. 415 fikk kritikk for lite skapplass feks, usikker på om det gjelder 385.

 

Jeg mener ikke at det er riktig at det er blitt dårligere de siste årene, men mer rasjonelt har det blitt hele tiden og det gjelder alle volumprodusentene, ikke noe annerledes med feks Bavaria eller Jeanneau... Nå har jo disse kommet med mange "Hanse løsninger" de siste årene;) til og med selvsålendefokk! Hanse har stjålet badebrygga fra Bavaria blant annet så de er bra like mange nå...

 

Selv om 385 tydligvis seiler bra, tror jeg ikke den seiler bedre enn 400. Jeg er skeptisk til at alle tau er lagt helt bak til rormann på 385, det ville ikke vært noe på regatta, men på ferien i år så tenkte jeg på at det jo ville vært perfekt på tur for oss, ingen gjør noe underveis hos oss så det blir jo å trø over for å slakke/strame på skjøtene og annet, smak og behag og ikke minst hvordan skal båten brukes...

 

En Hansebåt er solid og jeg tviler på at de nye er noe dårligere på disse områdene, synd de blir så tunge, ser at enkeltlaminat Jeanneauen blir ca 1 tonn lettere på 409en ifht 415, det er ikke nødvendigvis fordi de er solide, men jeg er iallefall imponert over lite lyd under hard seilas:)

 

 

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Nå har jo disse kommet med mange "Hanse løsninger" de siste årene;) til og med selvsålendefokk!

Det var vel å trekke det noe langt.

Min båt fra 1982 kunne leveres med selvslåer. Skinne montert på konsoll på fordekket.

Saken var bare at nesten ingen ville ha det.

Flere klassebåter har selvslåer.

 

Link to post

Selvslåendefokk er ikke Hanse sin ide, men det er ingen tvil om at Hanse har bragt denne løsningen ut til folket;) det er genialt, men litt synd når folk tror at båtene likevel skal gå like fort som en med genoa 1, min erfaring er at du taper en del på selslåeren, men til tur og aleneseilas er det genialt og når det blåser går det brillefint;)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Jeg er enig i at limte innerlinere ikke er noe bra løsning, men er det noen andre "billig produsenter" som laminerer alt? Skottene til Hanse er laminert i motsetning til naboens Bav, jeg tror det er grunnen til at det er så mye knirk i Bavariaen, men tror de nye Bavene er mye bedre bygd med laminerte skott, men er ikke sikker.

 

371 er en flott båt, men har liten plass ifht en 385 og vil nok bli kraftig forbiseilt av en 385. Jeg har ikke hatt noe problem å holde tritt med den 371 vi har her jeg bor med 350en så jeg syns ikke den imponerer der, det er erfarne seilere som har den også...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Det er selvsagt at disse limes og at det ved grunnstøting er svært omfattende å reparere samt at det jo er vanskelig om du får vann i mellom, men dette gjøres etter min kjennskap hos de aller fleste leverandører og er sånn sett uinteressant å diskutere her...

 

Hvor ble det av trådstarter, to much information kanskje:)?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Hvor ble det av trådstarter, to much information kanskje:)?

 

Hehe... Ikke i det hele tatt. Men med begrensede kunnskaper om disse båtene, så høster jeg all den informasjonen jeg kan få.

Jeg ser at jeg på markedet nå kan få både en "nesten ny" Hanse 385 og 400 for rett rundt mill.

Båtene er utrolig flotte, og det forundrer meg at en del andre silbåter på markedet fra midten av 80 tallet selges for bare et par hundre lapper mindre.

 

Jeg lurte også på om det var store forskjeller på de eldre 400, og den nye versjonen.

Designet er jo helt forskjellig, og jeg må innrømme at både jeg og kona liker best den nye versjonen :smiley:

Men om det viser seg at det er tatt mange snarveier for å spare penger, så må vi se på andre ting også.

Derfor er det hyggelig med all respons, og alle innspill som kommer i denne tråden!!

 

Ellers så må jeg vise til tråden i signaturen min, slik at diskusjoner vedrørende valg av seilbåt kan komme der. :yesnod:

Redigert av KLB (see edit history)
Link to post

Jeg ville ikke vært redd for at det er tatt mange snarveier i de nyeste Hansene, jeg vil heller si at de har fått orden på en del ting (vinduene f.eks) som var en skandale i alle 2008 modeller f.eks, men skulle jeg kjøpt ny Hanse nå så hadde jeg sett nermere på 385 heller enn 400, men det er nok mest for at jeg tror det for ettertiden kan være smart å ha nyeste mulig båt, 400en blir jo fort gml når det nå kommer nye modeller og den har vært på markedet så lenge, men tenker en ikke på dette så er nok 400en en veldig bra båt, det er jo solgt utrolig mange av dem og det er heller små endringer som er gjort gjennom årene. Du har sikkert lest at det kom nytt overbygg og ble gjort en del ting på slutten for å holde liv i den litt tid, dette er slik jeg ser det forandringer til det bedre, blant annet har jo de helt siste fått "badebrygge" som er så populært nå om dagen. Disse har jo også VP motor, om det er en forbedring kan vi jo snakke lenge og vel om, personlig hadde jeg ikke stresset med om det var VP eller Yanmar, selv om jeg nok holder en knapp på Yanmar...

 

Billigste 385 jeg har sett er til 1,150, kan du linke til annonsene du ser på? Har en jeg kjenner som vurderer båt i dette segmentet, skal ikke bytte selv, neida (sier mor:))...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Jeg har sett på en Hanse 385, som er lagt ut til 1,190. (drøye millionen altså) Den ligger til og med i "nabolaget". Hadde alt vert klart hadde jeg løpt og handlet.

Den er utstyrt for messe/brosjyre, og er akkurat den 385en som Hanse reklamerer med på sidene sine. (Flotte bilder) :smiley:

 

Er ikke denne Hanse 400 av ny modell? Den ser ganske lik ut som den nevnte 385.

Redigert av KLB (see edit history)
Link to post

Ser det er en litt rar diskusjon her. Husk på at den nye Hanse 385 er en 36 fots båt, det er langt fra en Hanse 400. Dessuten er de "gamle" Hanse båtene, 370 og 400 fra 2007 og tidligere bygget med blykjøl som standard. Hanse 370 har lys på 1.25-1.26 og Hanse 400 har lys på 1.28-1.30 og det er ikke tale om at du seiler fra dem Bjoris. Det er vel ikke noen stor hemmelighet på bruktmarkedet at de beste båtene Hanse har bygget er Hanse 370 og Hanse 400. Og aller best er de med blykjøl. Så det er viktig å sammenlikne epler mot epler. Forøvrig så var det i den testen som det refereres til i Seilas, Beneteau 37 som hadde den desidert høyeste båtfarten under alle seilasene.

I alle fall, en Hanse 400 er i mine øyne en vel så god båt som den nye 385, sjekk målene på denne, den er på 36 fot.

Link to post

Union, jeg har sammenlignet med 371 og jeg farer ikke med løgn bare så det er sagt:) Nå er det også slik at jeg sliter veldig med å holde følge med Hanse 320en Vito, de vant sin klasse i Seilmakeren og gjorde det også veldig bra Shetland Race, de har gode seil og har seilt og trimmet båten optimalt over flere år, det har ikke jeg, men har nå investert i nytt storseil og ny gennaker så får vi se da om det blir tid til å seile inn dette så vi får ut alt potensialet som ligger der. Så alle båter skal seiles og de seiler sin bedre enn min, det er det ingen som helst tvil om, kanskje seiler jeg min 350 bedre enn nevnte 371...

 

Det er vel heller ingen som har sagt at 370 eller 400 er dårlige båter, og ingen har vel uttalt at 385 er ersatningen til 400, det er jo 370en den ersatter. Jeg er sjelden tilhenger av at alt var så mye bedre før, selv om f.eks blykjøl er en vesentlig fordel og skyldes at blyet har blitt så kostbart at dette blir uforholdsmessig dyrt nå.

 

Du får altså selvsagt en større båt i denne 400en du linker til, hvordan det er med garantier etc spørs vel, kjøper du 385 av Fjordsailing er det vel 5 års garanti, mens Njaa importerer vel stort sett sine båter og garanti er vel 1 år fra dem? Den 400en er jo absolutt av de aller siste og slik sett burde jo dette være et sikkert kort, velprøvd og med god tid for verftet til å luke ut og feil og svakheter.

 

Når jeg skulle kjøpe høsten 2007 stod valget mellom brukt 342 og ny 350, prisforskjellen var overraskende lav, mye av grunnen er at en helt ny båt mangler mye kostbart utstyr så forskjellen ble jo mye større enn jeg så for meg, men samtidig er det svært stor forskjell på 342 og 350, vår er en mye større båt både innvendig og utvendig, men spesielt cockpiten er enormt stor forskjell på. Den seiler iallefall ikke dårligere, antakelig betydelig bedre når alt sitter som det skal. MEN, 342en har mye flottere innredning, jeg falt veldig for høy glans innredning, det er flott og jeg likte også det klassikse utseende, men falt likevel mer for den nye linjen til Hanse med "Wallylook". Denne oppfatningen deler selvsagt ikke alle.

 

Nå er det neppe så stor forskjell mellom 370 og 385 som det var mellom 342 og 350, men det er noe av det samme som skjer igjen, noen ting blir dårligere, men designerene har samtidig kommet ett hakk videre. I bilverden er det få som tviler på at en ny Audi er dårligere enn den gml, men i båtverden er det alltid mange som mener at de nye båtene er dårligere enn utgående modell:)

 

Men til KLB, jeg tror ikke du gjør noe feil her om du går for enn 400 heller, jeg har seilt Alidal sin, det er en gedigen båt, den gir ikke samme feelingen som min mindre båt, samtidig var den mye stødigere i vindkastene så stor båt har sine fordeler, helt klart! Så godt som ny 400 til 1,125 er jo rimelig, en ny 415 i dag koster jo minst 1,500 og denne hadde jo rimelig greit med utstyr og gennaker også. Det manglet vel bare en cockpitkalesje så var det meste på plass så av disse to er dette selvsagt "best kjøp", men slik er det med utgående modeller, ikke alle ønsker å spare disse pengene for å få en båt som allerede ved kjøpstidspunktet er "utgått"... Det er ikke riktig eller galt, bare forskjellige vurderinger... det er mitt syn på den saken...

 

Når det gjelder seilegenskapene er det alltid vanskelig å vurdere på nye båter, jeg syns det generelt er slik at de fort blir litt for skrytt opp i starten, men så er det jo slik at når eierene har fått dem og skal ut å sjekke dem mot de ivrige regattaseilerne i seilforeningen sin så treffer de ofte båter der eierene har optimalisert sine båter gjennom flere år og har mange "timer på fjorden". Samtidig er en kanskje litt ny innen seiling som jeg var når jeg begynte, da kan en bare glemme å seile fra alt og alle som har lavere LYS-tall. DET kommer ikke av seg selv i noen båt!

 

385 har fått gode omtaler for sine seilegenskaper, også i Seilas, men til tross for direkte sammenlikninger er det store forskjeller, noen har foldepropell og større genao og blir likevel sammenlignet direkte som Beneteau 37en, jeg har ikke testen her, men jeg syns det så lovende ut at en Hanse med fast propell og standardseil seilte så bra, som du kanskje husker gikk det ikke så bra med hverken 350 eller 400 i tilsvarende Seilas tester for noe år siden... Diskusjonen går vel høylytt enda på www.myhanse.com om 385 er en bedre båt enn 370en seilmessig....:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Og jeg har seilt regatta med 350 og 370. 370'en var 10-15% raskere enn 350'en både på kryss og slør. Dette var og leid fra samme firma. Så da kan vi vel konkludre med at ???? er den raskeste båten til Hanse....... ;)

 

Slike sammenligninger er irrelevant, LYS tallet til båten har vært og er nok det som gir best pekepinn for hastigheten til båten

Link to post

Hanse er vel ikke det merket som er mest kjent for å gi fra seg problemfrie båter nye fra verftet, argumentet til bjoris om at 400 er et tryggere kjøp enn 385 byggenummer 1 fra verftet bør mulignens vektlegges.

 

Ville følt meg tryggere med byggenummer 1 fra X-yachts for å si det sånn...

 

Men dra å se på båtene i virkeligheten og kjøp den du liker best, forskjellen er ikke dramatisk i hverken kvalitet eller seilegenskaper

Redigert av runes (see edit history)
Link to post

Lystallet burde gi en pekepinn. Det er jo basert på beregning og så justert etter erfaringsmessig statistikk. Men for meg teller også min egen erfaring litt.

 

Hvordan 35 yter mot 37 sier lite om hvordan 37 er vs 40. Og siden det vi har seilt er "gamle" årganger sier det vel egentlig ikke så mye relevant uansett i denne sammenhengen?

 

 

Link to post

Det blir vanskelig for alle å vurdere 385 mot 400 siden ingen har særlig kjennskap til 385en enda.

 

Jeg er enig i at LYS tallet bør gir en god pekepinn på potensialet. 385 har såvidt jeg vet fått 1,26, samme som 370e?

 

Det jeg liker veldig godt med den nye "generasjonen" nå er at de laminerer overbygg og skrog så det ser ut til å være "hel ved", dette har jeg alltid likt på Dehlerene og nå har de overført denne teknikken til Hanse, det samme gjelder luka der de også har overført en Dehler løsningen. Løsningen vi har på vår er simpel og gir en masse striper i luka over tid. Så har 385 alle liner trukket helt bak til rormann, dette er hentet fra de store Hansene, ingen god løsning for regattaseilas slik jeg ser det. Ekstravinsjene har også fått en merkelig plassering, ser en på 415 så ser det rett og slett ut til at de glemte dette på 385en;)

 

Vel, lykke til med kjøpet hva det nå enn blir:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...