Jump to content

Båtplass, østfold eller indre oslofjord?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Vi bor på Vinterbro og har båten liggende på Vikane i Hankøsundet. For oss var ikke Bunnefjorden og indre Oslofjord noe tema, nettopp pga mange kjedelige transportetapper. Vi har barn i barnehage, så det stort sett helgene som brukes. Ofte blir vi bare liggende på båtplassen i helgene da det er så flott der ute med badevann fra brygga osv.

Med andre ord, er det litt uffen vær, har vi hytte i båten på Vikane, er det fint vær er vi ute.

Bruker 45 minutter.

Vi har båt både i Oslo og i Østfold. Tora (23 fot Grimstadsnekke) har fast plass i Frognerkilen og Saowanee (31.5 fot motorbåt) ligger i Hankøsundet. Vi bor i Gjerdrum (halveis melom Oslo og Gardermoen).

Jeg gjør stort sett alt med båtene selv, og da er nærhet en kjempefordel. Vi bruker 1 1/2 time til Hankøsundet. OK for helgeturer, men ikke OK dersom du skal fikse ting på båten (og jeg fikser ganske mye). Derfor vurderer jeg å legge Saowanee i boblehavn i Oslo i vinter.

Indre Oslofjord er ganske bra når du rusler rundt med snekka. Plenty med øyer og uthavner nok, selv om det ikke kan måle seg med Hvaler området. Men Innerst i bunnefjorden ville jeg følt meg ganske innestengt. Du er ikke stort mer enn havveis til Drøbak når du kommer til Oslo. Og så er det mye mer vind og bølger lenger ute.

Badevannet er ikke dårligere innerst i fjorden enn rundt Glommas utløp. I fjor var det mer grums og slimete vann i Østfoldområdet. Faktisk så dårlig at det ikke nyttet å lyse krabbe på Tisler. Så ingen ting. Men fikk bra med krabbe i teinene.

Fisket er best på vestsiden og innerst i fjorden. Bortsett fra makrellen var det ganske så dødt i Hvalerområdet i fjor. Men så har vi krabbe- og hummerfisket. Da er Østfold bra, bortsett fra når østfoldingene stjeler teinene dine. Heretter skal vi merke dem med adresse Onsøy!

Uansett hvor du lander: lykke til med båtlivet!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg snes indre oslofjord er svært så attraktivt for helgeturer med små barn. Det er plenty med fine steder, og ma kommer jo aldri i skikkelig ruskete sjø. Men jeg har vært inne på tanke om å dele en plass i f.eks Strømstad med noen for å kunne ha en halv sesong i nye omgivelser. Men som nevnt; de er alltid noe å fixe på båten, så nærhet til den har mange praktiske sider. Har hatt 2 fixe-turer til båten bare denne uken.

I mitt hode er indre Oslofjord en plass man må gå ut fra om man skal ut i båt. Er jeg helt på bærtur?

For å gi deg et direkte svar, ja, det er du :) Indre Oslofjord er helt fantastisk til kvelds- og helgebruk. Spesielt skjærgården i Asker/Bærum, Steilene og rundt Håøya/Drøbak/Sætre.

Men jeg ser dilemmaet ditt. Vi sliter med det samme selv når båten etterhvert skal legge på seg noen fot. Østfold frister både i forhold til pris og det å slippe 4 dager transport ut og inn hver ferie. Samboeren har foreslått at vi må gå til innkjøp av en gammel, sliten snekke slik at vi iallfall kan komme oss ut i middagsbukta på ettermiddagene hvis seilbåten flytter sørover. Det er jo en løsning det...

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

• 6 måneder senere...
Guest Avmønstret#

Fikk plass midt mellom Kurefjorden og Krogstadfjorden, dvs i Rygge (tror jeg). Nærmere bestemt ved Oven Camping. Såvidt en times kjøring fra trappa hjemme, men sparer utallige båttimer ut av indre Oslofjord. Kort vei til det beste av skjærgården.

Noen som kjenner isforholdene i området? Er det mulig/vanlig å la båten ligge ut der om vinteren eller er det for mye bevegelse i isen osv?

Krogstadfjorden Marina er vel nærmeste mulighet for løft/opplag?

Guest Avmønstret#

Snakka med eier av havna og han sa at det var sjeldent det lå is over tid om vinteren. Kunne også flytte båten inn i kaianlegget om vinteren for å ligge bedre beskyttet.

Den store ulempen er at de har fått avslag (som er anket) på å legge opp med strøm og vann på anlegget. Vann er enkelt tilgjengelig men strøm hadde jaggu vært fint å ha... særlig om det skal være aktuelt å bruke båten vinterstid også.

Må vel snuse på solcelleanlegg med en gang...

har båtplass både i sjøen :lol: og i ferskvann :pray: , har plass sentralt på skjærhalden sentrum :thumbsup: og plass i øyern ved fetsund, akkurat nå har jeg båten liggende ute på skjærhalden det er lite praktisk når jeg nå planlegger og jobbe mye med båten, men du verden hvor flott det er på våren sommeren og høsten på sjøen :cryin: . det er nok ikke enkelt og få noen båtplass for tiden i på hvaler eller rundt omkring

jeb

Redigert av jeb (see edit history)

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...