Medås`n Startet 29.Juli.2012 Del på Facebook Startet 29.Juli.2012 Jeg har en sikkert litt gammel og udatert radar av type Furuno Mod 1700. Den er forsåvidt grei til meg som vil lære seg å justere og tolke radar signaturer osv.. Men siden jeg har trebåt så går det meste av penger til skrog og det viktigste. Men på skjermen så har jeg fått en "utglidning" av radar bildet. Der ringen har glidd ut på styrbord side. Noen så vet hva det kan skyldes?? Innstillinger eller justering av noe?? Legger ved ett par bilder så forklarer det bedre Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 på enda eldre modeller kunne man justere ringene på noen justeringsskruer inni radaren. Det var noe som het ring generator adjustment. Men jeg vil tippe at du har en komponentfeil på et av kretskortene dine. Er nok både dyrt og vanskelig å finne feilen Sitér dette innlegget Link to post
Medås`n Svart 29.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Hmm.. Kan evt sjekke om det kan vere slike skruer inne i selve monitoren ja. Men det gjør forsåvidt ingenting siden det ikke går utover selve bildet. Kan evt tulle litt med avstander etc. men så flink er jeg ikke til å tyde det Radaren finner båter og staker og slikt . Er godt hjulpet jeg da Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 har du ikke en markør i tillegg som du kan lese av avstand på? isåfall kan du jo bare slå av ringene. Sitér dette innlegget Link to post
Medås`n Svart 29.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Ringene kan slås av og på ja. Men dette er selve bildet. Ytterringen. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 mulig CRT-skjermen din rett og slett har fått forvrengning. Da er det ikke noe å gjøre med dessverre. Mange gamle tver fikk dette etter lang tids bruk. Puteforvrengning. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Jeg vil på det sterkeste argumentere mot at radaren din er utdatert. Mange eldre radarer overgår langt dagens moderne om de brukes rett. Sitér dette innlegget Link to post
Medås`n Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Hehehe... Det argumentet er kansje riktigt. Ikke vet jeg. har ikke prøvd nyere radar. Verken HD eller vanlig. Men synest den jeg har gjør nytten jeg. Når jeg får tuna den godt inn (så godt jeg klarer og få til men min radar kunnskap . Skulle kansje hatt ett kurs ? , Så tar den både joller (må ligge med langsia til) , større båter , staker og ja alt som kan gjenngi ekko.Blir eneste litt var på bølgetopper eneste. Den rekker jo opptil 25nm, så tenker ikke på og oppdatere med det første nei.. Godt muligt det Jensemann2. Har selv hatt tv der en får bildeforvrengning og at skjermen kan skli ut... Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 sant det med gamle radarer. Vi har selv en Furuno FRS48 fra 1976 på skøyta. utrolig god skilleevne og deteksjon på den. Utsendelse på 12KW overgår det meste av nye småbåtradarer. Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Vår 1700 har det samme, men på toppen. Spesielt framtredende etter vinteropplag, men etter noen timers drift er bildet tilnærmet rundt igjen, og fungerer helt fint. Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Medås`n Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Aha.. Der sa du kansje noe Emilskj. Siden Skøyta vår har ligget te kai i en del år kan det være at det må "moest" opp. Er først nå når hun har kommet i våres hender at aktivitetsnivået har tatt seg betrakteligt opp Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.