Jump to content

Skadet roret på en Nimbus 3000

-Luna-

Recommended Posts

Var nedig med jernet som holder roret. Dette førte til at roret ble låst i midtstilling. Klarer ikke å bevege det til noen av sidene. Ser ingen fysisk skade på ror eller jern og det ser ikke ut til å være kilt. Trenger gode råd!! Noen som har opplevd lignende?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Jeg lå på Ringens Varv sidste sommer da en Nimbus kom ind efter at den havde været på en grund ved Bohus Malmøn. Jeg havde ikke andet at lave end at følge med i udskiftningen af roret. Selve stangen der går op gennem bunden var bøjet ganske svagt men, men det var nok til at det ikke kunne bevæges.

At tage roret ud tog flere timer, da det sad dønn fast. Nyt ror kom hurtigt i, dog. Lyder på mig som du skal have nyt ror, men jeg har ikke andre erfaringer end dette kig over skulderen på Peter fra Ringens, der knoklede med dette i flere timer.

Helt rätt, rodret på Nimbus 3000 är plastat med en rostfri axel 35 eller 40 mm.

Det finns troligen anledning att kolla skäddan under rodret. Den är gjuten i brons och böjer sig lätt vid bottenkänning så att rodret kommer i beknip.

Kanske kan detta räcka för att rodret skall fastna. Hade själv en grundkänning på min tidigare N3000 och då klarade jag att rikta skäddan men om det blir försäkringen som skall betala så hade jag krävt ny skädda och nytt roder om det inte kan klarläggas att dessa delar är oskadda.

Redigert av ebonita (see edit history)

Ser at egenandelen er 10 eller 15 tusen på grunnstøting så er litt fristende å få båten på land for å vurdere skaden. Hvor mye kommer det på hvis roret må byttes da? ca?

Båten ligger i nærheten av Litle Bergen. Noen som kjenner til slipp mulighetene der?

Redigert av *Nimbus* (see edit history)

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Hadde samme skade for noen uker siden på snekka. Viste seg at flyndra lagde spenn oppover i roret og rorpinne som går gjennom skroget. FiKk varmet opp flyndra og bøyd det på plass og alt gikk fint. Jeg kunne ikke se noe skadepå roretmen så at flyndra hadde fått seg en bulk opp mot skrogbunnen. Kostet meg et løft og en arb time=1500 kr hos Nilsen båtbyggeri i Arendal.

Har snakket med Litle Bergen og går bra å få den opp der så tror jeg satser på det. Håper det bare er noe som kan bøyes tilbake for roret var ikke billig 15000 eks moms og de har ett på lager. Nimbus er også i realiteten konkurs så tviler på de får bestillt nye deler.

To be continued...................

Fikk kjørt båten til hjemmehavn i dag der jeg har tilgang på rimelig slipp. Slippen var opptatt så jeg må vente enda litt for å få omfang av skaden.

Hadde egentlig planer om å taue båten med en sjærgårdsjeep og hjelpe med min egen motor, men merket at jeg klarte å styre båten bra ved bruk av flapsene. Så da tok vi jeepen på slep og gikk hele veien hjem istedenfor å gå til Litle Bergen.

Hvis jeg skal gå i gang med å bøye tilbake bunnhjernet i bronse? Hvor mye varme er det snakk om for å unngå sprekkdannelse?

Redigert av *Nimbus* (see edit history)

Har også funnet årsaken til "uhellet". Var nok litt dumdristig med valg av rute og stolte på plotteren. Den viste en grunne på barbord side og jeg gikk derfor godt til styrbord. Etter å ha kikket på kartverket sine sider ser jeg at det også er en grunne på styrbord side som jeg subbet borti. Pluss en grunne til som ikke kom opp på min plotter. Må visst ha bra flaks for ikke å treffe noe her :lol:

• 4 uker senere...

Endelig fått båten opp på land for å vurdere skaden. Har vært bortreist på jobb så har ikke hatt mulighet tidligere. Etter å ha demontert bunnhjernet vandret roret fint så slipper heldigvis å bytte det. Skaden var nesten ikke synlig før du studerer nøye. Holder på å rette ut hjernet slik at det skal passe. Første forsøk passet det ikke helt og roret kom litt i press og ble tregt å dreie. Litt småjustering så kommer det nok på plass. Puster lettet ut over at det var enkelt og billig å reparere denne gang :smiley:

Ser at det også er noen gamle hull i kjølen der jernet har vært montert tidligere, mulig jeg har din gamle båt Ebonita? Byggenummer 80?

Pilene på bildet viser hvor grunnen traff. Først i forkant for deretter å subbe i underkant. Ganske robust med tanke på at jeg holdt ca 6 knop(bilde er tatt før skaden).

2012-06-16_17.16.50.jpg

Ref *Nimbus*: Ser at det også er noen gamle hull i kjølen der jernet har vært montert tidligere, mulig jeg har din gamle båt Ebonita? Byggenummer 80?

Nej *Nimbus* min gamla båt hade tillverkningsnummer 45, men det var exakt samma konstruktion som på Din bild.

Jaså flera hål... Någon som har 'fuskreparerat' där tidigare... Men inget problem med det, jag tror inte båten blir sämre.

Min gick i alla fall åtskilliga tusen sjömil efter skadan (så länge jag hade den) utan problem.

Skäddan har knappast någon funktion för att styra rodret, snarare att skydda propellern och trycka bort linor och skräp i vattnet.

Roder-lagringen i skäddan är ju en enkel nylonbussning, så det är ju inte kritiskt där, svårigheten är att få skäddan tillbaka till rätt längd.

Eller får Du väl plasta igen hålen och borra nya...

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...