Jump to content

VP AD41B, mye røyk etter å ha fyllt grønn diesel.

Prolimit

Recommended Posts

Gjorde i stand mine 2 AD41B i vinter etter at de röyk mye når jeg köpte båten. Holder til i Sverige og har nåkjört opp ca 500 liter uten antydning til röyk fra motorene. På fredag på tur til Norge fyllte jeg grön diesel i Fredrikstad. Nå ryker motorene ved kald start og betydelig mere ved gasspådrag. Er den grönnediselen så dårlig?

Sverre

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Sitter med samme erfaring. Måtte kjøpe autodiesel på kanner en gang og det ble mindre røyk, uten tvil. Men om det er dårlig diesel vet jeg ikke. Jeg har forstått det slik at båtdiesel, også kalt MDO er det samme som anleggsdiesel og at denne er fri for biodiesel for å øke holdbarheten.

Fra tungbilbransjen var det også tidligere en kjent sak at svensk diesel gjorde at bilene gikk dårligere, og noen unnlot derfor å fylle i Sverige, selv om den ofte var billigere enn i Norge. Om det er slik enda tror jeg ikke.

Redigert av hegra (see edit history)

Jeg har samme motorer og fylt på samme sted. Jeg sliter også med betydelig mer røyk enn "normalt" og oppslag som legger seg på hekken. Fylte også fiskediesel på Lysekil i sommer, mye det samme synes jeg, så stemmer nok som Bitteliten sier i innlegget over. Har hatt en fylling på ett annet sted tidligere i sommer, ble bedre da, men prisen er jo tragisk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...