Jump to content

Er smart lader fra Biltema ok?

emmis

Recommended Posts

Jeg har også lurt på det samme som deg. Jeg har hatt planer om å kjøpe meg ny smartlader og har kikket litt på denne biltemaladeren. Jeg har ikke hørt noe negativt om den og BT pleier for så vidt å være bra på denne typen produkter. Men dette er vel en lader som i utgangspunktet er beregnet for kun ett batteri av gangen (kun én utgang) og vil vel uansett være litt i minste laget for 2 stk. 120 ah samtidig? Dersom du kun har tenkt å bruke den som en mobil lader som skal kobles på enkeltbatterier ved behov, er den sikkert mer enn bra nok. Hvis du derimot har planer om å bruke denne i en fastinstallasjon (i forbindelse med landstrøm) bør du trolig ha 2 stk. ladere, men prismessig blir vel dette billigere enn hva du vanligvis ellers finner på markedet av større ladere med utgang for to eller flere batterier. Alternativt må du holde ladestrøm fra 1 lader til 2 batterier fullstendig adskilt via en svitsj, relé e.l. En enkel splitt av ladestrømmen vil ikke fungere siden du i praksis da kobler batteriene sammen, noe du neppe ønsker. Jeg er ingen svakstrømsekspert, men det er sikkert andre her som har gode tips på beste måten å gjøre det på dersom du velger kun én lader til to batterier.

Personlig har jeg vurdert å kjøpe to slike ladere (for å serve en forbruksbank på 115ah og et startbatteri på 80ah). Selv om to ladere strengt tatt ikke skulle være nødvendig, vil i hvert fall ladekapasiteten være god med ditto raskere lading. I tillegg blir dette en biliigere løsning enn ved å kjøpe en større lader beregnet for flere banker, der man fort må over 2000 kroner.

7A blir lite for 120Ah batterier. Jeg ville satset på minst 1/10 av batterikapasiteten pluss så mye som går til forbrukere (kjølskap, etc...) under lading.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Men dette er vel en lader som i utgangspunktet er beregnet for kun ett batteri av gangen (kun én utgang)

Mange benytter nå spenningsstyrt rele for å adskille banker og da holder det med én lader.

Hvor stor den bør være bestemmes av hvor mange ampertimer den må erstatte under vedlikehold og/eller hvor mange ampere den må kunne levere konstant når man ligger i gjestehavn.

Antall amperetimer på batteribanken har ikke utgangspunktet lite eller ingenting å si, men regelen til Sjøtunga kan være grei som en rettesnor hvis man ikke har peiling på bruksmønsteret. Så kan man, om nødvendig, supplere med mer ladekapasitet senere.

Noe som også er av stor betydning er i hvilken grad laderen slakker av ettersom batteriet lades opp. Ideelt sett bør den holde maks ladestrøm inntil batteriet er fullt oppladet. Noe de færreste gjør. Oppladingen kan da ta mye lenger tid enn man kan forvente ut fra spesifikasjonene.

Antall amperetimer på batteribanken har ikke utgangspunktet lite eller ingenting å si

Mnja... batterikapasitet og ladestrøm betyr alt for hvor lang tid som trengs for å lade batteriet. Og har man forbrukere på mens ladingen pågår, så forlenges tiden ytterligere. 7A klarer sånn ca å holde en laptop i live, og da lades ikke batteriet i det hele tatt...

Edit: Med landstrøm tilkoblet vil man sikkert kjøre laptopen fra 220V, men som eksempel på strømforbruker duger det

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Har denne i båten. Lader opp forbruksbank på 2x105ah. Funker helt greit til opplading og vedlikeholdslading. Har man forbukere på menst man lader blir denne litt liten. Men helt grei til lding når båten ligger i hjemmehavn. Er og forskjellige programmer som kan være gode å ha. :)

• 1 år senere...

Noen som har erfaring med Biltema sin lader, art.nr.: 37-736, 25 amp/12 volt til kr. 1099 ??

Ja, den har blitt beskrevet i noen tråder her tidligere, jeg har bl.a. kjøpt en slik.

Oppsummeringen min på båtwiki: "Biltema selger også smarte ladere som lader i flere steg og med høy effekt[13]. De siste laderene har fått god omtale på bilforum[14], men brukererfaringer på baatplassen.no tilsier at disse støyer en god del, samt at de har høy DOA-feilrate[15]."

http://www.baatwiki.no/wiki/Energikilder_i_b%C3%A5t#Landstr.C3.B8m

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Noen som har erfaring med Biltema sin lader, art.nr.: 37-736, 25 amp/12 volt til kr. 1099 ??

Bråker ved belastning. Min døde ved tredjegangsbelastning, eller noe sånt. Fikk pengene tilbake uten problemer av noe slag.

Jeg tror BG Bilrekvisita fortsatt annonserer Ctek M300 og MXS25 til kr 1990 på finn....

Redigert av MT. (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Hei, Marwin! For ordens skyld så legger jeg ut bilde av den, slik at ikke alle trenger å gå inn på Biltema sine sider for å se hvilken vi snakker om.

Jeg har også denne laderen, og er kjempefornøyd. Ja, den bråker litt, men den er stort sett i bruk i hjemmehavnen og da er jeg stort sett på hjemmeadressen.

Jeg har i disse dager problemer med batteriene mine, og skal kjøpe nye. Da jeg snakket med en batterileverandør i går nevnte jeg at jeg hadde denne laderen. Da bare lo han, og mente at den har ingenting med god lader å gjøre. Han er nok vant til ladere til ti ganger prisen.

bilde

Da jeg snakket med en batterileverandør i går nevnte jeg at jeg hadde denne laderen. Da bare lo han, og mente at den har ingenting med god lader å gjøre. Han er nok vant til ladere til ti ganger prisen.

Det er i allefall lav kvalitet på produksjonslinjen ettersom flere her på forumet har hatt defekter på apparatet - men hvor "intelligent" laderen er, og hvor godt batteriene har av å bli ladet av en slik - ja, det er sikkert vel så mye religion som vitenskap.

• 1 måned senere...

Hva skjer om jeg kjøper denne laderen opp til 90ah om batteriet som skal lades er 110 ah?Må ha en lader for å lade batteriene i vinter.. Denne er utsolgt så er ikke aktuelt, men problemstillingen er reel..Og en ting til. Kan jeg for eksempel ha med denne laderen og koble den på strøm på brygga i en gjestehavn, og forbruksbatteriet for å forlenge batterikapasiteten? Kan lite om dette.. Dette er en liten daycruiser uten noe landstrømstilkobling osv..

Glemte linken:) http://m.jula.no/kampanje-batterilader-zafir-45-12-v-33-a-12-90-ah-608091

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Etter å ha eid to batteriladere fra biltema som har gått i stykker etter tur, vil jeg ikke anbefale å kjøpe lader derfra. Det kan tenkes at de har fått avtale med en produsent som leverer bedre kvalitet, men det ville ikke jeg ha sjangset på.Har eid et par Ctec-ladere i noen år, en 7 amp og en 3 amp, og de har fungert godt til mitt formål. Til vedlikeholdslading. I Nimbusen har jeg en Mastervolt, som jo er en forholdsvis kostbar lader, men som også består av to separate ladere, 25 A til forbruksbanken og 3 A for vedlikehold av startbanken. Da er den kanskje ikke så kostbar likevel.

Biltemaladeren har noe slags minnefunksjon. Dersom man lar den være koblet til batteriet og skrur av landstrømmen for en periode, så fortsetter den i samme modus som den var. Jeg aner ikke om dette er tidsbestemt eller om det funker selv om det er dager siden forrige gang man var koblet til landstrøm - vi har ikke laderen kontinuerlig koblet til batteriet - og minnet resettes tilsynelatende dersom man kobler fra batteriet; da må laderen startes manuelt.

Biltemaladeren har noe slags minnefunksjon. Dersom man lar den være koblet til batteriet og skrur av landstrømmen for en periode, så fortsetter den i samme modus som den var. Jeg aner ikke om dette er tidsbestemt eller om det funker selv om det er dager siden forrige gang man var koblet til landstrøm - vi har ikke laderen kontinuerlig koblet til batteriet - og minnet resettes tilsynelatende dersom man kobler fra batteriet; da må laderen startes manuelt.

(det ovenfor gjelder 25A-laderen, altså)

• 3 år senere...

Trekker denne opp igjen. Det var en slik lader i båten når jeg kjøpte den. Laderen et vel ca 3 år. For det første så bråker vifta noe jævlig, særlig i starten. Høres ut dom defekt lager. Har lukket syrebatterier og jeg har ved 3 anledninger nå oppdaget at laderen kjører inn over 15 volt på normalt ladeprogram. Kvaliteten på den har jeg ikke noe til overs for, møkk. Denne går i søpla nå...

Redigert av Kjellg (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...