Jump to content

Saget istykker akterspeilet for å stjele motor, båten sank..

Overskyet

Recommended Posts

Skulle ned til havna i dag og sjekke båten. Den hadde fått hard medfart :lol:

Litt kjipt var det med tanke på hvor mye arbeid jeg hadde lagt ned i skuta. Jeg var så dum, og stolte på Biltema-lensepumper :rolleyes:

Nå må jeg finne en løsning for å få den opp, og sannsynligvis prøve å få start på skuta :lol:

Det værste er at dette skjedde på 1 dag. Var der i går å brukte båten.

Båten er en Selco 13.

Synet når jeg kom til båsen min!

:diving:

img_20120715_174723.jpg

Kommentar fra moderator: Tittel endret, var "Båten min sank! Biltema-lensepumper og bilde!"

Jeg har faktisk ikke peiling. Det er 3 lensepumper der som hver skal ta 200 liter i timen. Jeg var borte fra båten i 17 timer og i løpet av de timene var det rundt 10 regnfylte timer. Havnekalasjen er potte-tett og helt ny.

Jeg må rett og slett få den opp av vannet og se. Misstenker eventuell sabotasje/ noen som har prøvd å stjele men fått panikk og lagd hull for å slette alle spor.

ikke bra... har fortøyningstau bak på båten røket ? om havnepresseningen var hel så må dette jo skyldes noe helt spesiellt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

rart ja, kansje batteriet som har gått bananas og brent seg gjennom bunnen? :p bare ein ide, sikkert ikke muligt.

biltema lensepumpene er ikke helt gode, dem med sån flotør bruke henge seg opp og bare stå og gå tørrt etter vannstanden har gått ned,

husker eg måtte legge litt tyngde oppå flotøren på biltema pumpe eg hadde for at den skulle slå seg av igjen etter vannstanden var gått ned.

Enig med Høvding. Hadde en annen pumpe tidligere. Den sprengte sikringen av en eller annen grunn. Biltemapumpene har aldri sviktet. Her har trådstarter gått bastant ut mot BT-pumper i åpningskommentaren. Etterhvert har det kommet frem at det sannsynligvis er noe annet som har forårsaket havariet. Lensekapasitet på 600 liter/t på en slik en slik båt viser nok at trådstarter visste noe som ikke kommer helt frem her. Nei, det var nok ikke BT-pumpene, nei...

Redigert av Lady B (see edit history)

ja. en 13' med utenbords har ikke all verdens av sgroggjennomføringer som kan gå galt.

et par muligheter...

1: Hevert, om slangen gikk i vannet utenfor båten.

2: Pøbler som har lagt vannslange fra brygga oppi båten (har skjedd før)

3: Båten lekker som en sil normalt og batteriet gikk tomt.

3 lensepumper virker noe overdrevet på en 13'

Mvh. SAP

Jeg hadde 3 lensepumper enkelt og greit fordi den gamle havnekallasjen lakk som en sil og denne båten er ikke selv-lensende. Uansett er det ikke ulempe med flere, i tanke på at en kan svikte. Jeg vet at lensepumpene fungerte 17 timer før, fordi dette sjekket jeg. Sjekker det alltid før jeg drar. Har 1 traktorbatteri som gir strøm. Dette har en vanntett batterikasse. Batteriet er så kraftig at det skulle ha null problemer med å kjøre pumpene i flere dager. Det er heller ingen bunnplugg på denne båten, så misstenker det heller ikke.

Fikk båten opp med en hjelpsom kar fra Maxbo. En slik Maxbo-bil med kran. I følge kranbilen veide båten 900kg når den kom opp pga alt vannet. :rolleyes:

Egenvekten er på 173kg.

Det som er litt merksnodig er at jeg mangler låsen min på påhengeren. Det var altså boltet fast til akterspeilet med 2 låser, men den ene låsen mangler :confused::worry:

Jeg mangler også Marine-spilleren min som var inni en slik kasse med en liten lås på der og.

En annen rar ting er at det ligger Co-Tech stikksag. Denne er overhodet ikke min. Jeg kjøper ikke værktøy på Clas.

Jeg ser tydelig merker rundt akterspeilet. Noen har altså prøvd å skjært rundt akterspeilet siden de ikke har fått av den ene låsen. :sweat::cryin:

Jeg tror og vet hva som har skjedd.. Skitne små tyver som har prøvd å få med seg påhengeren, men har fått panikk fordi det har eventuelt dukket opp noen, eller at det rett og slett ble for mye arbeid for dem.

Helvetes skitne små rakker.

Skulle gjerne tatt bilder, men den står på henger oss Politiet for videre etterforskning. De sa at det meste er av spor er borte under vann, men de skal prøve så godt de kan.

Påhengeren ligger i en slags "lake" oss bakkenmotor, og de skulle gjøre hva de kunne for å redde den.

Overskyet.

Redigert av Overskyet (see edit history)

vet ikke hvor mange lensepumper mad trenger for å holde en sånn båt flytende når akterspeilet er sagd istykker... :thumbsdown:

Håper du har forsikring som dekker skadene - og at det fins spor som kan bidra til at gjerningsmennene havner i saksa

(du får høre litt rundt om noen har sett f.eks varebiler med utenlandske skilter luskende rundt..)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Synd med båt og motor men jeg begriper ikke hvorfor du hengte biltema på denne. Ufint spør du meg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...