Jump to content

Får ikke opp turtall på AQAD 40 B

ElDart

Recommended Posts

Jeg har en Volvo Penta AQAD 40 B i en Windy 27. I fjor hadde jeg motorproblemer etter at motorrommet ble fylt med vann. Trodde nå at jeg hadde fått orden på det aller meste igjen etter ha gjort en del servicearbeider. Motoren går og starter fint, og i fri har den hele turtallsregisteret.

Derimot får den ikke farten opp i vannet. Ved 1800 rpm (ca 10 knop) stopper det opp. Ved ytterligere gasspådrag kommer det bare svartrøyk ut bak.

Har sjekket båten for groing, og båten er helt normalt lastet.

Selv tror jeg at det kan være noe med turboen, men jeg vet ikke hvordan jeg kan få sjekket dette på en enkel måte. Er det noe sted jeg kan åpne opp for å se om ting ser greit ut?

Tror du bør sjekke at turboen sviver rundt som den skal. Ta av innsugslangen sånn at du ser inn på turboskovlene og gi den et kjapt lite rus i fri , eller enda bedre med litt belastning.. .Kan også kjenne med hånden på den når motoren er slått av , om den sviver lett og ikke slarker for mye .. Selvsagt kan du måle turbotrykk også , hvis ikke innsuget er lett å ta av..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Tror du bør sjekke at turboen sviver rundt som den skal. Ta av innsugslangen sånn at du ser inn på turboskovlene og gi den et kjapt lite rus i fri , eller enda bedre med litt belastning.. .Kan også kjenne med hånden på den når motoren er slått av , om den sviver lett og ikke slarker for mye .. Selvsagt kan du måle turbotrykk også , hvis ikke innsuget er lett å ta av..

Kan jeg altså ta av innsugningsslangen mens motoren går, eller starte opp med disse tatt av?

Skal prøve først å ta vekk luftfilter, deretter sjekke turbo.

Jeg synes det kan tyde på diesel fødepumpe-feil. Har du sjekket alt som har med dieseltilførsel å gjøre, ElDart ?

Nei, jeg har ikke gått over hele diesel-linja. Men siden det kommer svartrøyk antar jeg at den får tilstrekkelig diesel i forhold til gasspådraget, men at det er noe annet som gjør at den ikke forbrennes.

Har du byttet propell ?

Nei, har ikke byttet propell.

Glemte å opplyse om at båten lå ute i boblehavn i vinter (ufrivillig ...). Har derfor ikke fått gjort noe med drevet siden jeg gjorde service på dette i fjor vår. Vet ikke om dette har noen betydning for dette problemet.

Uansett har jeg fått mange nyttige tilbakemeldinger nå slik at jeg kan teste ut dette i ettermiddag og i morgen ... :smiley:

Nei, har ikke byttet propell.

..Har derfor ikke fått gjort noe med drevet siden jeg gjorde service på dette i fjor vår. Vet ikke om dette har noen betydning for dette problemet.

Jeg lurte, fordi jeg fikk samme svartrøyken med for mye belastning ved propellbytte. Det kan jo være at om du har motstand i drevet eller grodd propell?

Jeg fikk ut turboen og tok den med til Turboservice. Den var ikke aktuell å overhale så det ble kjøpt ny ...

Turtallet er tilbake nå med ny turbo, iallfall opp til 3000 rpm. Men da går heller ikke båten fortere enn 16 knop, så det er nok litt groe som bremser. Fikk skrapt av en del som var rundt drevet, og fikk en drøy knop ekstra :smiley: . Så det mangler fortsatt noen knop på tidligere toppfart (22), men det er vel ikke så mye mer jeg kan gjøre fra innsiden av båten.

Turboen utgjorde en betydelig forskjell, nå planer båten igjen! Men så lenge toppfarten ikke er tilbake så er jo ikke alt 100 %.

Siden båten har ligge ute to sesonger og vært forholdsvis lite brukt så er det vel litt fart som går tapt i undervannsskroget, skulle jeg tro. Denne motoren skal vel komme opp i 3400 rpm, og selv om båten blir bremset i vannet så bør vel turtallet likevel være der. Dette tyder på at det fortsatt er en turtallstyv et sted i motorrommet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...