ElDart Startet 30.Juli.2012 Del på Facebook Startet 30.Juli.2012 Jeg har en Volvo Penta AQAD 40 B i en Windy 27. I fjor hadde jeg motorproblemer etter at motorrommet ble fylt med vann. Trodde nå at jeg hadde fått orden på det aller meste igjen etter ha gjort en del servicearbeider. Motoren går og starter fint, og i fri har den hele turtallsregisteret. Derimot får den ikke farten opp i vannet. Ved 1800 rpm (ca 10 knop) stopper det opp. Ved ytterligere gasspådrag kommer det bare svartrøyk ut bak. Har sjekket båten for groing, og båten er helt normalt lastet. Selv tror jeg at det kan være noe med turboen, men jeg vet ikke hvordan jeg kan få sjekket dette på en enkel måte. Er det noe sted jeg kan åpne opp for å se om ting ser greit ut? Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Har du forsøkt å ta av luftfilteret? Sitér dette innlegget Link to post
ElDart Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Har du forsøkt å ta av luftfilteret? Nei, men jeg har byttet det. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Tror du bør sjekke at turboen sviver rundt som den skal. Ta av innsugslangen sånn at du ser inn på turboskovlene og gi den et kjapt lite rus i fri , eller enda bedre med litt belastning.. .Kan også kjenne med hånden på den når motoren er slått av , om den sviver lett og ikke slarker for mye .. Selvsagt kan du måle turbotrykk også , hvis ikke innsuget er lett å ta av.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
pipp Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Mistenker som sakt luftmangel. Turbo, eventuellt tett intercooler. Sitér dette innlegget Link to post
ElDart Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Tror du bør sjekke at turboen sviver rundt som den skal. Ta av innsugslangen sånn at du ser inn på turboskovlene og gi den et kjapt lite rus i fri , eller enda bedre med litt belastning.. .Kan også kjenne med hånden på den når motoren er slått av , om den sviver lett og ikke slarker for mye .. Selvsagt kan du måle turbotrykk også , hvis ikke innsuget er lett å ta av.. Kan jeg altså ta av innsugningsslangen mens motoren går, eller starte opp med disse tatt av? Skal prøve først å ta vekk luftfilter, deretter sjekke turbo. Sitér dette innlegget Link to post
ElDart Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Mistenker som sakt luftmangel. Turbo, eventuellt tett intercooler. Hvordan sjekker jeg om intercooleren er tett? Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Husker ikke hvordan den er på 40 motoren. På 44 skrur man av vannslangene og toppen av huset og løfter registeret rett opp, husk bunnpluggen først. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Bør jo starte opp når slangen er tatt av og du vet ikke noe kan komme inn i turbinen som sviver.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Worry II Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Jeg synes det kan tyde på diesel fødepumpe-feil. Har du sjekket alt som har med dieseltilførsel å gjøre, ElDart ? Sitér dette innlegget Link to post
ElDart Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Jeg synes det kan tyde på diesel fødepumpe-feil. Har du sjekket alt som har med dieseltilførsel å gjøre, ElDart ? Nei, jeg har ikke gått over hele diesel-linja. Men siden det kommer svartrøyk antar jeg at den får tilstrekkelig diesel i forhold til gasspådraget, men at det er noe annet som gjør at den ikke forbrennes. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 (redigert) Har du byttet propell ? Redigert 30.Juli.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Opplevde selv at motoren lagde mye røyk og ikke ville opp i turtall. Skifta fin- og grovfilter, problemet løst. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Samme hos meg ! Det var dieseltilførsel som var årsaken til at den ikke holdt på turtallet og svartrøyken kom.. Jeg ville nok ha startet i den enden.. Sitér dette innlegget Link to post
ElDart Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Har du byttet propell ? Nei, har ikke byttet propell. Glemte å opplyse om at båten lå ute i boblehavn i vinter (ufrivillig ...). Har derfor ikke fått gjort noe med drevet siden jeg gjorde service på dette i fjor vår. Vet ikke om dette har noen betydning for dette problemet. Uansett har jeg fått mange nyttige tilbakemeldinger nå slik at jeg kan teste ut dette i ettermiddag og i morgen ... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Nei, har ikke byttet propell. ..Har derfor ikke fått gjort noe med drevet siden jeg gjorde service på dette i fjor vår. Vet ikke om dette har noen betydning for dette problemet. Jeg lurte, fordi jeg fikk samme svartrøyken med for mye belastning ved propellbytte. Det kan jo være at om du har motstand i drevet eller grodd propell? Sitér dette innlegget Link to post
ElDart Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Da tror jeg problemet er avdekket. Luftfilteret ble tatt vekk og innsuget til turboen inspisert. Viften der sto helt fast og var full av sot. Så da er det vel bare å få overhalt eller byttet turboen ... Noen som kan anbefale noe verksted i Oslo-området? Sitér dette innlegget Link to post
Windy 27CC 1977 Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Du kan jo høre med Turbo-Service på Høvik, rett over veien for Solvik båthavn. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Kan jo også prøve å forsiktig vaske med noe flytende og sterkt i og rundt skovlene , samtidig som du forsiktig forsøker å vri den med fingrene.. Er den kokset fast , er jo den statiske kraften ganske stor .. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
cosmo Svart 31.Juli.2012 Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 Det er lett å ta av turbohuset på luftsiden for å gjøre det rent. Turboservice kan jeg anbefale på det sterkeste. Turboen ser ny ut når du får den igjen. Sitér dette innlegget Link to post
ElDart Svart 6.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2012 Jeg fikk ut turboen og tok den med til Turboservice. Den var ikke aktuell å overhale så det ble kjøpt ny ... Turtallet er tilbake nå med ny turbo, iallfall opp til 3000 rpm. Men da går heller ikke båten fortere enn 16 knop, så det er nok litt groe som bremser. Fikk skrapt av en del som var rundt drevet, og fikk en drøy knop ekstra . Så det mangler fortsatt noen knop på tidligere toppfart (22), men det er vel ikke så mye mer jeg kan gjøre fra innsiden av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Så konklusjonen er at det kun var turboen, ElDart ? Sitér dette innlegget Link to post
ElDart Svart 6.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2012 Turboen utgjorde en betydelig forskjell, nå planer båten igjen! Men så lenge toppfarten ikke er tilbake så er jo ikke alt 100 %. Siden båten har ligge ute to sesonger og vært forholdsvis lite brukt så er det vel litt fart som går tapt i undervannsskroget, skulle jeg tro. Denne motoren skal vel komme opp i 3400 rpm, og selv om båten blir bremset i vannet så bør vel turtallet likevel være der. Dette tyder på at det fortsatt er en turtallstyv et sted i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Tror nok du skal slippe båten og ta båtpussen , så får du nok farten og turtallet tilbake. Så lenge motoren ikke greier å sku skroget fortere gjennom vannet kommer den ikke opp i turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Den skal helst greie 3600. Du får ikke fullt turtall om båten er grodd. Den orker ikke når båten bremser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.