snurresprett Startet 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2012 Hei.. Har en Askeladden 605 med 115HK Mercury 2003modell.. kontrollboksen der har alltid vært litt treg.. den er ikke treg når det kommer på gass, men mer på gir skift. spesielt når jeg drar av farten og skal sette den i fri. da kan den være kranglete og få i fri.. må gjerne en tur innom revers. har tatt av selve armen og prøvd og guffe inn noen smøring, men synes ikke det har virket helt bra. Det skal legges til at den enklere smetter i fri når motoren ikke går. burde jeg skifte kontrollboks? de her er ''innfelt'' og er ikke sikker på hvordan den bør demonteres. Link to post
-morten- Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Jeg har en Askeladden 585 ,som er bygget på samme skrog som 605, og det er akkurat det samme på den! vi fikk skifta Vire hos autorisert verksted, men han sa at dette var noe vi måtte leve med! den ble lit lettere etterpå, men når man tar den fra gir til fri er det enormt tungt! i en kritisk manøver kan man ende i brygga ganske ufrivillig. forøverig funker motoren bra og går veldig fint og økonomisk. finnes det kontrollboks som det går å erstatte, eller er problemet rett og slett i motorkonstruksjonen? dette lurer jeg på! Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
snurresprett Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 det var akkurat det jeg også lurte på.. var innom båten i dag! fikk klønet boksen ut og åpnet den.. den så hel og fin ut demonterte gass\gir kablene og boksen virket helt fin.. kan det være skiftingen bakpå motor eller er det kablene som er skralle? Link to post
boati Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Knekk i kablene! Eller stor bøy en plass? Link to post
Nils1 Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 (redigert) Hei Har en Askeladden 535 Samme problem. Problemet ligger i gearshiftet i motoren. Har fått forklart av aut. forhandler at det er slik - mer eller mindre på alle Mercury/mariner 75/90/115 Er en bryter montert i motoren en plass som skal hjelpe litt på - sies det - så det kunne visst vært ennå verre - :-) Har hatt båt og motor fra den var ny - den var ikke slik da - men har gitt opp å finne ut av det. Har vært en tråd om dette her på BP før. Redigert 30.Juli.2012 av Nils1 (see edit history) Link to post
-morten- Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Hei Har en Askeladden 535 Samme problem. Problemet ligger i gearshiftet i motoren. Har fått forklart av aut. forhandler at det er slik - mer eller mindre på alle Mercury/mariner 75/90/115 Er en bryter montert i motoren en plass som skal hjelpe litt på - sies det - så det kunne visst vært ennå verre - :-) Har hatt båt og motor fra den var ny - den var ikke slik da - men har gitt opp å finne ut av det. Har vært en tråd om dette her på BP før. Var akkurat det jeg fryktet! Hadde en gammel Evinrue på forrige Askeladden, der var det ingen problemer, veldig mykt gearshift og lett gass. Det virker som om dette er motoren. Det er jo lange kabler,men det finnes jo større Daycruisere med Mercury motorer! Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
snurresprett Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 merkelig at dette ikke er viet større oppmerksomhet hvis det stemmer at dette er et problem med de nevnte motorene. det er solgt ganske mange av de så det burde stått mer om dette... er det noen som vet om den tidligere posten her? har forsøkt og søke, men uten hell. Link to post
snurresprett Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 noen med annen båt en askeladden som kan bekrefte at det er girskiftet på motoren som er køddete? Link to post
LM 605 Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Hadde noe av det samme på en Askeladden 475 Free-style (2010mod). Denne hadde imidlertid en Suzuki 60hk. Nå jeg startet kjøreturen var fjernkontrollen lett og fin både på gass og gear, men etter en kjøre- periode følte jeg at spaken ble mye hardere å moove frem og tilbake, måtte liksom bruke mere kraft. Verksted sjekket og prøvet både på det ene og det andre, men fant aldri ut noe feil med kontrollen. Link to post
snurresprett Svart 8.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 noen som vet om det gjelder samme motoren men på andre båter? det er jo solgt mye av denne motoren.. tenkte bytte kabler, men vet ikke om det hjelper. Er det masse jobb og bytte kabler? ser for meg mye justering osv.. Link to post
ivar Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Kan jo være (som Boati er inne på) at måten kablene er dratt på bidrar til problemet. Litt tight bøyeradius samt mangel på smøring så går det etterhvert temmelig tregt. På brodern sin Yamaha 30hk så var både gass og girkablene trege, tok de av motoren og holdt de opp og sprayet de mens brodern opererte gasshendelen, slik at olja ble dratt inn der den trengtes. Spaken gikk merkbart lettere etterpå. Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Å i sava Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Er vel bare å vippe av kablene på motoren å se om de glir fint. Gjøre de det så må jo problemet ligge i motoren... Min fungerer greit på 2007 Merc 115. Lar alltid låsen i spaken smekke i lås i fri før jeg trykker den inn for å gå i revers. Er vel vanlig det? Link to post
snurresprett Svart 5.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 joda.. det er vanlig.. men når jeg dytter den mot fri sså stopper den litt opp, så må jeg ta i og da skvetter den lett over.. Link to post
glalaks Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Tror min Askeladden 475 2003 med 50 hk mercury var litt sånn også. Og den hadde ingen lås i fri.. Var lett å hoppe forbi når den var litt treg.. Men er tre år siden den ble solgt så kan ikke hjelpe så mye mer.. Gikk greit når man var vant til det.. Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Nils1 Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Er vel bare å vippe av kablene på motoren å se om de glir fint. Gjøre de det så må jo problemet ligge i motoren... Vippet av kablene på motoren - de glir helt fint og uten noe problem. Med kablene påkoblet glir og gassviren lett ( sjekker ved å trykke inn knappen for å frigjøre gearkabelen ) Kan regulere gassen uhindret og svært lett. Men med gear kabelen innkoplet tungt som fy Link to post
-morten- Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Det samme skjer hos meg Nils1. den er kjempetung å få i fri de siste 2-3cm. når den har kommet i gir er den lett.. Vi skifta kabler uten at det ble noen stor forskjell. Ganske irriterende når Motoren fungerer så bra ellers Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Nils1 Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Ja utrolig irriterende. Link to post
snurresprett Svart 6.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Er akkurat slik min er også Morten.. dønn lik.. er det noe med selve giskiftet på motoren? Link to post
glalaks Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Mener det var sånn min 50 hk var også. måtte ta i for de siste cm til fri.. da steg gjerne turtall endel også når den gikk i fri. Hva er riktig måte å gjøre det på? bruke makt og tvinge den i fri, eller lirke? Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
-morten- Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Skal du lirke har du kjørt rett inn i brygga di ved tillegging! Jeg prøver å være rask og bestemt.. men det er slitsomt om man må frem og tilbake noen ganger! Og som alle vet er det ikke som å parkere en bil!! Jeg trodde aldrig jeg skulle bli så fornøyd med en Mercury motor, da jeg favoriserer Japansk teknologi, men motoren er kjempebra, går fint og bruker lite drivstoff.. men det er veldig skuffende at gasshendelen er så tung å få i fri! Vi fikk beskjed av mekanikeren at dette var noe vi måtte leve med..Jeg tror årsaken har flere variabler men kansje hovedproblemet er at det er langt strekk og mange bøyer! Hadde vært interessant om noen med Mercury på andre båter enn Askeladden hadde kommet med erfaringer! Tror ikke sånne problemer er på nyere Honda, Yamaha og Suzuki! Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
snurresprett Svart 6.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 det er nettopp dette med Mercury på andre båter jeg også tenker på! det er jo tydelig at dette er et problem.. er forresten veldig fornøyd med drivstoff forbruket.... min forrige båt, en Herwa 16Family med Merc 2-takt 50 hk.. brukte mer bensin enn denne :) Link to post
Nils1 Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Mercury eller Mariner - samme greia :-) Link to post
glalaks Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 godt poeng;) Jeg var som deg før da jeg kjøpte min. Skeptisk til mercury, men den var da riktig bra om man ser bort ifra at den var for liten på båten..men det er ikke motorens feil;) var kunn det med giringa som var litt merkelig. Har ingen sånne problem på min yamaha nå.. Men så er det en gammel totakter også.. Den bare fungerer den:) Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
snurresprett Svart 6.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 ringte en Mercury forhandler.. mulig han bare ikke brydde seg, men de hadde ''aldri'' vært borti dette..... Link to post
Nils1 Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 ringte en Mercury forhandler.. mulig han bare ikke brydde seg, men de hadde ''aldri'' vært borti dette..... Nemlig - utrolig siden det er et problem på mange slike motorer. Har prøvd det samme med to forskjellige forhandlere - i tilleg til leverandøren. Synd. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn