Jump to content

treg kontrollboks Askeladden 605/Mercury 115 EFI


snurresprett

Recommended Posts

Har en ett år gammel Mercury 100hk EFI på en Silver Shark 580CC på jobb. Når båten ble levert giret den lett og det var lett å gi gass i gir - alt for lett faktisk, for jeg kunne ikke slippe spaken uten at turtallet falt. Jeg ba derfor forhandleren fikse dette, men etterpå synes jeg den ble alt for stram, både å skifte mellom f-n-r og å gi gass både i gir og ved rusing i fri. Skal sjekke om noe kan justeres, prøve å smøre opp, sjekke kabler og andre tips som er nevnt her, men kontrollboksproblemer er tydeligvis ikke et ukjent fenomen. Om det er værre når det gjelder Mercury enn andre merker har jeg ingen formening om...

Link to post

mulig det er litt sånn på andre også. Men på mercuryen jeg hadde var det ingen lås i fri så den hoppet lett over.. PÅ yamahaen nå stopper den uansett i fri grunnet låsen..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
  • 1 år senere...

Har i grunnen gitt opp jeg! må bare være bestemt og kontant de siste cm før den kommer i fri.. etter kabelskifte ble den jevnere men like tung å få i fri fremdeles. Jeg har en aut. Mercury forhandler i nærheten, men han fant ikke ut noe mer om det han heller.. han var inne på forum på nettet.. Husker i nesten alle gamle tester jeg har lest om Askeladden båter med Merc, er at kontrollboksen er med på å ødelegge opplevelsen og eller er for trått å bruke. Synd når resten av motorpakken fungerer så bra

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg har en optimax 115 07 mod som jeg hadde samme problemet med. Fant ut at problemet var på overføringen som sitter "mellom" motorblokk og stamme. For å fikse dette må motorblokk løftes for å komme til. Problemet er en foring som setter seg pga saltavleringer. Dette er et velkjent problem hos forhandlerene i Bergen som jeg har hatt kontakt med. Det er egentlig en konstruksjonsfeil, men det står i instruksjonsboken at motor skal spyles i ferskvann etter hver gang den er brukt, og derfor fikk jeg det ikke på reklamasjon......

Dette kostet ca 4000 kr på verksted. Girskift ble som nytt etterpå.

Det ble utfort hos wave litlebergen.

Link to post

Er det stort sett samme konstruksjon på totakt og firetakt da eller? Vet ikke om jeg har så veldig lyst til å røre på motorblokka da..

Hvordan fant du ut av dette egentlig? Jeg rekner med dette er et problem på Mercury over hele verden, men han mekanikeren jeg bruker har ikke funnet noe på Mercury forum eller noe sånt på nettet..

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Dette fant jeg ut ved å koble girkabelen fra motoren. Kontrollboksen fungerte da fint, mens hendelen i motor som overfører bevegelsen til "girakselen" som går ned i stammen var veldig treig. Ringte så til verksted og la fram problemet. Leverte så inn motor pga at blokk måtte løftes. Dette var hos wave litlebergen.

AK Dranges båtservice viste meg problemet en gang jeg var innom der og pratet med mekaniker og eier av verkstedet. Han sa dette var et typisk problem på 75-115 optimax. Jeg er usikker på om dette gjelder 4-takterene også, men problemet høres identiske ut så det er vel nærliggende å tro. Problemet på min ble gradvis verre. Reparasjonen var verdt hver eneste krone!

Link to post
  • 3 år senere...

Vet at dette er en gammel lenke, men kan være ganske relevant for mange likevel. Jeg har hatt samme problem som dere andre beskriver med giren. Problemet er plastikkpakningen som girakslingen går gjennom fra motorblokk og ned mot stammen. Denne var blitt veldig trang og det var nesten ikke mulig å vri på girakslingen. Jeg har forsøkt å smøre, først med diverse sprayer og sist med marinfett uten at det gjorde nevneverdig forskjell. Det som derimot løste problemet var å bruke en varmeblåser/varmepistol rett under denne plastikkpakningen, der girakslingen er synlig rett under motoren hvor giret går inn i "styreleddet". Dette gjorde giret markant lettere etter noen få minutter. Det er ikke nødvendig å demontere noe for å komme til og løste problemet enkelt og greit. PS: Min er en Optimax 75 fra 2004.

Link to post
  • 2 år senere...

Har en 90 Mariner Optimax i familien, mener den er rundt 2012-2015, den hadde samme problem.

Ble levert inn hos forhandler i Tvedestrand, de hadde sett dette mange ganger, og sa det samme som BjarteMo skriver lenger opp her.

 

Offisiell fiks var å skru ut hele blokka, men de brukte tilsvarende løsning som BjarteMo, varmet opp girakslingen til denne plastforingen smeltet, da den ikke var nødvendig. 

I følge verkstedet var dette ett problem om spesielt gjalt Optimax uten at jeg vet noe mer om det.
 

Redigert av Nicolaien (see edit history)
Link to post
  • 1 år senere...
BjarteMo skrev On 13.3.2017 at 9.41:

Vet at dette er en gammel lenke, men kan være ganske relevant for mange likevel. Jeg har hatt samme problem som dere andre beskriver med giren. Problemet er plastikkpakningen som girakslingen går gjennom fra motorblokk og ned mot stammen. Denne var blitt veldig trang og det var nesten ikke mulig å vri på girakslingen. Jeg har forsøkt å smøre, først med diverse sprayer og sist med marinfett uten at det gjorde nevneverdig forskjell. Det som derimot løste problemet var å bruke en varmeblåser/varmepistol rett under denne plastikkpakningen, der girakslingen er synlig rett under motoren hvor giret går inn i "styreleddet". Dette gjorde giret markant lettere etter noen få minutter. Det er ikke nødvendig å demontere noe for å komme til og løste problemet enkelt og greit. PS: Min er en Optimax 75 fra 2004.

Heisann. Samme problem på en kompis sin båt. Vet du hvor det ble varmet? Rett på akslingen som går ut av motorhuset? 

Link to post
  • 3 år senere...
BjarteMo skrev On 13.3.2017 at 9.41:

Vet at dette er en gammel lenke, men kan være ganske relevant for mange likevel. Jeg har hatt samme problem som dere andre beskriver med giren. Problemet er plastikkpakningen som girakslingen går gjennom fra motorblokk og ned mot stammen. Denne var blitt veldig trang og det var nesten ikke mulig å vri på girakslingen. Jeg har forsøkt å smøre, først med diverse sprayer og sist med marinfett uten at det gjorde nevneverdig forskjell. Det som derimot løste problemet var å bruke en varmeblåser/varmepistol rett under denne plastikkpakningen, der girakslingen er synlig rett under motoren hvor giret går inn i "styreleddet". Dette gjorde giret markant lettere etter noen få minutter. Det er ikke nødvendig å demontere noe for å komme til og løste problemet enkelt og greit. PS: Min er en Optimax 75 fra 2004.

Dette var interessant. Er det mulig å lage en litt fyldigere beskrivelse, eventuelt en pil til hvor dette er?
Jeg har akkurat kjøpt båt med denne motoren, og den har symptomene som beskrives her.
Hvilke deler må jeg demontere for å komme til, feks? 

Link to post
  • 4 måneder senere...
BjarteMo skrev On 13.3.2017 at 9.41:

Vet at dette er en gammel lenke, men kan være ganske relevant for mange likevel. Jeg har hatt samme problem som dere andre beskriver med giren. Problemet er plastikkpakningen som girakslingen går gjennom fra motorblokk og ned mot stammen. Denne var blitt veldig trang og det var nesten ikke mulig å vri på girakslingen. Jeg har forsøkt å smøre, først med diverse sprayer og sist med marinfett uten at det gjorde nevneverdig forskjell. Det som derimot løste problemet var å bruke en varmeblåser/varmepistol rett under denne plastikkpakningen, der girakslingen er synlig rett under motoren hvor giret går inn i "styreleddet". Dette gjorde giret markant lettere etter noen få minutter. Det er ikke nødvendig å demontere noe for å komme til og løste problemet enkelt og greit. PS: Min er en Optimax 75 fra 2004.

Holdt denne "fixen" lenge, eller må du varme flere ganger i løpet av sesongen?

 

Denne kontrollboksen jeg har:

 s-l1600.webp

 

Og koblet mot en Mercury Optimax 2008 modell.

Link to post
  • 4 uker senere...
BjarteMo skrev On 13.3.2017 at 9.41:

Vet at dette er en gammel lenke, men kan være ganske relevant for mange likevel. Jeg har hatt samme problem som dere andre beskriver med giren. Problemet er plastikkpakningen som girakslingen går gjennom fra motorblokk og ned mot stammen. Denne var blitt veldig trang og det var nesten ikke mulig å vri på girakslingen. Jeg har forsøkt å smøre, først med diverse sprayer og sist med marinfett uten at det gjorde nevneverdig forskjell. Det som derimot løste problemet var å bruke en varmeblåser/varmepistol rett under denne plastikkpakningen, der girakslingen er synlig rett under motoren hvor giret går inn i "styreleddet". Dette gjorde giret markant lettere etter noen få minutter. Det er ikke nødvendig å demontere noe for å komme til og løste problemet enkelt og greit. PS: Min er en Optimax 75 fra 2004.

 

 

Helt FANTASTISK råd. Dette trikset fungerte perfekt på min Optimax 75 2009 med geartreghet. Nå glir den superlett i gir.

 

Vanvittig tidssparer kontra å måtte av med powerhead for å bytte gjennomføringen til girakslingen ut av bunnpanna.

Bilde kommer, brukte den billigste varmepistolen fra biltema på max styrke. Lurt å peke den opp mot bunnpanna der akslingn kommer ned. Vær forsiktig med ledninger på høyre side av motor, varme fra venstre side.

Husk at motor kjøre mens man girer - i følge servicemanual. Varmet noen minutter mens man giret og sluttet når giret var blitt lett.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...