Jump to content

Scand 550 med E-tec 75, hvilken propell? (orginal er 13.25x17)


SunRider666

Recommended Posts

@sunrider666

 

 

Sjekk ut denne her du, her er det meste belyst og prøvd: https://baatplassen.n...-fart-enn-foer/

 

Motoren din er den akkurat samme som min, så alt som står i tråden er relevant for deg også. (75hk og 90hk er samme motor, kun justert ned)

 

For å gjøre det litt lettere for deg

- 5000-5200 er optimalt turtall.

- 4500-5500 er spekteret som er anbefalt å være innenfor ihht Evinrude instruksjonsbok

- Standard-propellen din, som er den samme min 90 e-tec var levert med, er elendig. Bytt til stålpropell ala Ballistic o.l. Jeg gikk fra 36.2 til 40.7 ved å bytte fra den propellen du har til en 19" Ballistic (Men da gikk jeg fra 4950 til 4750 pga økt stigning.)

- Du får 4550, noe som er helt i nedre sjikt. Prøv en propell med lave stigning, 15" f.eks. Alternativt, prøv en tilsvarende 17" men med mindre kvadrat.

- Er motoren din helt ny, går den noen timer før den setter seg. Du får i en optimal setting ca 100 omdr etter 3-4 timer (Motoren har ingen innkjøring, men det tar litt tid for at alt setter seg allikevel)

- Turtelleren din kan vise seg å være feil, altså vise lavere enn det faktisk er, noe jeg også har fått tilbakemeldig på i tråden jeg linket over her.

Redigert av andre86 (see edit history)
Link to post

"merkelig" test her, de får bare 36 knop med 115 hk. Den burde jo greie det med 90 eller iallefall med 100 hk http://www.dinside.n...e-mindre-kresne

 

35 knop med yamaha F100 hk her http://www.buy24.no/...iretakt_114651/

Min Navette på 550 kg ville ha greid ca 40 knop med F100.

 

Her oppgir de i det minste 40 knop med 115 hk http://bat.autodb.no...dItemId=1370404

 

Og her kun 40 knop med hele 150 hk http://www.finn.no/f...5&pos=16&tot=46

 

Her et sitat fra en annen båtplasstråd:

"har selv hatt en scand 550. kjempegrei båt, bred å stødig, høyt fribord.

hadde en 150 hk på den å da gikk den 47 knop, noe som ble i meste laget..

den begynte å vugge side til side. men veldig realt å ha "nok" motor.

brukte mye bensin på tullkjøring men greit nok med fornuftig gassbruk.

hadde ikke kvidd meg på å kjøpt en sånn igjen om det var slik type båt jeg var ute etter.

du får mye båt for pengene.."

 

Offisielt 38 knop med 115 hk, så det er en relativt tungdrevet båt http://www.batguiden...uct.epl?id=3193

Om du greier å få den opp i 31-32 knop med rett propell, motorhøyde osv. så skal du nok være fornøyd.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

litt mindre båt greier 38 knop med E-tec 75.. vet ikke om jeg helt tror på det da. men 37 kanskje http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22031705

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tja, tviler på at den skjergårdjeepen klarer noe særlig over 35, tatt mine egne erfaringer i betraktning. Ser forøvrig at mange har en oppgitt fart i annonsene sine på Finn som ikke samsvarer med virkeligheten.

 

@Sunrider666. Prøv noen nye propeller i første omgang, se hvordan det går. Ikke forvent mirakler, men du kan fort hente ut noen knop her og der, får en litt annen planingsterskel o.l. Sum summarum så kan du komme noenlunde i mål.

 

E-tec'en forøvrig er ikke så sprek som de skal ha det til, men det er en teknisk god motor som du ikke får problemer med. Så med mindre du ikke irriterer deg grønn over farten, så kan du iallefall trøste deg med at motoren du har er bra. Lite forbruk har den også.

Link to post

Tviler sterkt på at du klarer 6 knop på propellbytte, uten at jeg skal si det sikkert. Da må propell vs båt være helt på tryne slik det er nå. 32-33 er mer realistisk.

 

Du år bare prøve deg frem. Du har utgangspunktet i den du har nå, altså en standard 17". Ta å prøv en stålpropell med 15" og se hva du får da. De er lettere å få en pekepinn når du har noe å sammenligne med. Kanskje får du mer turtall og mer fart. Kanskje får du mer turtall og samme fart. I mitt tilfelle fikk jeg betydelig mer fart, men mindre turtall (Skjer nok ikke med deg om du prøver 15", siden du da går ned i stigning).

 

Prøv deg frem. Er du heldig år du lånt 2-3 propeller hos en forhandler, og så prøver du alle sammen. Det er store forskjeller, selv på samme dim. Blad tykkelse, rake, cupping osv.

 

Propell får du hos alle seriøse forhandlere returnert om de ikke passer. Du må kanskje betale et lite gebyr, men du treffer noenlunde etter ca 1-2 forsøk. Begynn med 15" og så ser du hva du får. Post gjerne resultatet her.

 

(En Ballistic 19" som jeg har koster eksempelvis 5000kr, men du får andre merker til ca 3-3500. Solas f.eks.)

Redigert av andre86 (see edit history)
Link to post

"merkelig" test her, de får bare 36 knop med 115 hk. Den burde jo greie det med 90 eller iallefall med 100 hk http://www.dinside.n...e-mindre-kresne

 

det sto vel også der at powertrimmen ikke fungerte skikkelig under testen, det koster jo fort etpar knop

 

Har også en test i et gammelt Seilas&Båtliv , der fikk de 43 knop m/ Merc 135hk V6

 

Som nevnt i Dinside testen, skroget er noe flatbunnet etter dagens standard, og min observasjon er at slike skrog gjerne er lettplanende og går godt med mindre motorer - men får for mye våt flate til å gå godt med større motorer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

E-tec 75 er nok en helt grei 75 hester ytelsesmessig, mens 90 hk utgaven er noe svakere enn konkurrentene.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

På forrige båten som var en Scand 550 hadde jeg en Mercury 135 v6 som ble overhalt og oppgradert til 150 hk. Den ble målt i benk og ga 155 hk på propellen. Med standard propell ga den en maks toppfart på 42 knop, noe jeg mener er maks forsvarlig fart til denne båten men herlig å kunne holde båten i plan på bare 1600 o/m.

Link to post

Er det ikke E-tec 150 HO som yter oppimot 170 hk tro? Internasjonale standarder tillater +/- 10% variasjon i forhold til oppgitt effekt. Skulle bli 165 hk på HO da om de følger reglene. Håper de ikke gjør det :smiley:

Samme motoren finnes jo i 200 hk versjon så det er nok reserver å ta av iallefall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...