SunRider666 Startet 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2012 Får ikke mer en 4550rpm. Motoren er en e-tec 75 med orginal propell. 13.25x17. Anyone?Kommentar fra moderator: Endret tittelen, var "Hvilken propell til Scand 550" Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 ny motor? var en tråd her ganske nylig med en som prøvde div propeller på e-tec 90 montert på en wesling Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TurboThomas Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 hvor stor fart får du på 4500? Sitér dette innlegget Link to post
Hetlevik Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 (redigert) @sunrider666 Sjekk ut denne her du, her er det meste belyst og prøvd: https://baatplassen.n...-fart-enn-foer/ Motoren din er den akkurat samme som min, så alt som står i tråden er relevant for deg også. (75hk og 90hk er samme motor, kun justert ned) For å gjøre det litt lettere for deg - 5000-5200 er optimalt turtall. - 4500-5500 er spekteret som er anbefalt å være innenfor ihht Evinrude instruksjonsbok - Standard-propellen din, som er den samme min 90 e-tec var levert med, er elendig. Bytt til stålpropell ala Ballistic o.l. Jeg gikk fra 36.2 til 40.7 ved å bytte fra den propellen du har til en 19" Ballistic (Men da gikk jeg fra 4950 til 4750 pga økt stigning.) - Du får 4550, noe som er helt i nedre sjikt. Prøv en propell med lave stigning, 15" f.eks. Alternativt, prøv en tilsvarende 17" men med mindre kvadrat. - Er motoren din helt ny, går den noen timer før den setter seg. Du får i en optimal setting ca 100 omdr etter 3-4 timer (Motoren har ingen innkjøring, men det tar litt tid for at alt setter seg allikevel) - Turtelleren din kan vise seg å være feil, altså vise lavere enn det faktisk er, noe jeg også har fått tilbakemeldig på i tråden jeg linket over her. Redigert 30.Juli.2012 av andre86 (see edit history) Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
SunRider666 Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Den har gått 30 timer. Har i-command, så turtallet skal være ganske nøyaktig. Får ca 29 knop. Syns det er litt lite med tanke på str på båt og motor. Sitér dette innlegget Link to post
Hetlevik Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 (redigert) Hva veier båten sånn ca? Forøvrig kan du rekne med 3-4 knop i en perfekt verden, om du bytter til en optimal propell Redigert 30.Juli.2012 av andre86 (see edit history) Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
SunRider666 Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Den veier 500kg uten motor. Skal prøve en 15" stålpropell så får vi se. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 (redigert) "merkelig" test her, de får bare 36 knop med 115 hk. Den burde jo greie det med 90 eller iallefall med 100 hk http://www.dinside.n...e-mindre-kresne 35 knop med yamaha F100 hk her http://www.buy24.no/...iretakt_114651/ Min Navette på 550 kg ville ha greid ca 40 knop med F100. Her oppgir de i det minste 40 knop med 115 hk http://bat.autodb.no...dItemId=1370404 Og her kun 40 knop med hele 150 hk http://www.finn.no/f...5&pos=16&tot=46 Her et sitat fra en annen båtplasstråd: "har selv hatt en scand 550. kjempegrei båt, bred å stødig, høyt fribord. hadde en 150 hk på den å da gikk den 47 knop, noe som ble i meste laget.. den begynte å vugge side til side. men veldig realt å ha "nok" motor. brukte mye bensin på tullkjøring men greit nok med fornuftig gassbruk. hadde ikke kvidd meg på å kjøpt en sånn igjen om det var slik type båt jeg var ute etter. du får mye båt for pengene.." Offisielt 38 knop med 115 hk, så det er en relativt tungdrevet båt http://www.batguiden...uct.epl?id=3193 Om du greier å få den opp i 31-32 knop med rett propell, motorhøyde osv. så skal du nok være fornøyd. Redigert 30.Juli.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SunRider666 Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Hmmmm. Lukter det båt-bytte tru? Hadde håpet på mer en 30 knop med 75hk...... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 litt mindre båt greier 38 knop med E-tec 75.. vet ikke om jeg helt tror på det da. men 37 kanskje http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22031705 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hetlevik Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Tja, tviler på at den skjergårdjeepen klarer noe særlig over 35, tatt mine egne erfaringer i betraktning. Ser forøvrig at mange har en oppgitt fart i annonsene sine på Finn som ikke samsvarer med virkeligheten. @Sunrider666. Prøv noen nye propeller i første omgang, se hvordan det går. Ikke forvent mirakler, men du kan fort hente ut noen knop her og der, får en litt annen planingsterskel o.l. Sum summarum så kan du komme noenlunde i mål. E-tec'en forøvrig er ikke så sprek som de skal ha det til, men det er en teknisk god motor som du ikke får problemer med. Så med mindre du ikke irriterer deg grønn over farten, så kan du iallefall trøste deg med at motoren du har er bra. Lite forbruk har den også. Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
SunRider666 Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Klarer jeg 35 er jeg fornøyd. Men blir fort dyrt å bytte propeller også....... Treffer nok ikke på første forsøk..... Sitér dette innlegget Link to post
Hetlevik Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 (redigert) Tviler sterkt på at du klarer 6 knop på propellbytte, uten at jeg skal si det sikkert. Da må propell vs båt være helt på tryne slik det er nå. 32-33 er mer realistisk. Du år bare prøve deg frem. Du har utgangspunktet i den du har nå, altså en standard 17". Ta å prøv en stålpropell med 15" og se hva du får da. De er lettere å få en pekepinn når du har noe å sammenligne med. Kanskje får du mer turtall og mer fart. Kanskje får du mer turtall og samme fart. I mitt tilfelle fikk jeg betydelig mer fart, men mindre turtall (Skjer nok ikke med deg om du prøver 15", siden du da går ned i stigning). Prøv deg frem. Er du heldig år du lånt 2-3 propeller hos en forhandler, og så prøver du alle sammen. Det er store forskjeller, selv på samme dim. Blad tykkelse, rake, cupping osv. Propell får du hos alle seriøse forhandlere returnert om de ikke passer. Du må kanskje betale et lite gebyr, men du treffer noenlunde etter ca 1-2 forsøk. Begynn med 15" og så ser du hva du får. Post gjerne resultatet her. (En Ballistic 19" som jeg har koster eksempelvis 5000kr, men du får andre merker til ca 3-3500. Solas f.eks.) Redigert 31.Juli.2012 av andre86 (see edit history) Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
ivar Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 "merkelig" test her, de får bare 36 knop med 115 hk. Den burde jo greie det med 90 eller iallefall med 100 hk http://www.dinside.n...e-mindre-kresne det sto vel også der at powertrimmen ikke fungerte skikkelig under testen, det koster jo fort etpar knop Har også en test i et gammelt Seilas&Båtliv , der fikk de 43 knop m/ Merc 135hk V6 Som nevnt i Dinside testen, skroget er noe flatbunnet etter dagens standard, og min observasjon er at slike skrog gjerne er lettplanende og går godt med mindre motorer - men får for mye våt flate til å gå godt med større motorer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TurboThomas Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Min scand 550 går 38,5 med suzuki 115 4takt. dette med 24 ballisic XL. Jeg hadde 90hk suzuki 2 takt på den før og da gikk den 33-34. når jeg var alene i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 E-tec 75 er nok en helt grei 75 hester ytelsesmessig, mens 90 hk utgaven er noe svakere enn konkurrentene. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hetlevik Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 @Teerex, ja det er nok den korrekte beskrivelsen av disse "to" motorene, som egentlig er den samme. Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
Tampeservice Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 På forrige båten som var en Scand 550 hadde jeg en Mercury 135 v6 som ble overhalt og oppgradert til 150 hk. Den ble målt i benk og ga 155 hk på propellen. Med standard propell ga den en maks toppfart på 42 knop, noe jeg mener er maks forsvarlig fart til denne båten men herlig å kunne holde båten i plan på bare 1600 o/m. Sitér dette innlegget Link to post
SunRider666 Svart 1.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Prøvde ny propell i går(alu). Gikk ned til 15" stigning. Klarte da 4950rpm og 28 knop. Er det båt eller motor som ryker tru..... Fått bra tilbud på e-tec 150 med innbytte av min "gamle"...... Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 150 e-tec yter i følge ryktene 166 hk og har godt dreiemoment. Er veldig godt fornøyd med våre motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Er det ikke E-tec 150 HO som yter oppimot 170 hk tro? Internasjonale standarder tillater +/- 10% variasjon i forhold til oppgitt effekt. Skulle bli 165 hk på HO da om de følger reglene. Håper de ikke gjør det Samme motoren finnes jo i 200 hk versjon så det er nok reserver å ta av iallefall. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.