Ingper Startet 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2012 Är det någon som har data på propellkonans diameter (fram/bak), kilspårets bredd och axelns gänga på en NB870 med Mikado originalpropell 4-blad 20x24 och 40 mm axel ? Jag vet inte vad det är för fabrikat på min axelanlegg, och båten ligger i sjön så jag kan inte ta av propellern just nu och mäta. Funderar nämligen på att beställa en Skewback-propeller som prov. Dels för att motorn inte riktigt varvar ut helt med originalpropellern, dels för att den ändå måste tas av för reparation i höst (en liten skada på ett blad). Men tänkte då redan ha den nya att byta med direkt när båten lyfts. Ni som har nyare NB 870/Ardea 870 har väl en skewback-propeller ? Vilken dimension är det på era (står i manualen), om man har "standardmotorn" Yanmar 4LHA-STP ? Jag vet att jag kan vänta tills båten lyfts och mäta själv, men man är ju otålig..... Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
lgboat Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Har tilgang til dette i morgen, kan oppgi da. Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 19.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 (redigert) Nu är båten upptagen så jag kan mäta på axeln själv Men jag vore väldigt tacksam om någon med nyare NB / Ardea 870 kunde skriva vad det är för dimension på den skewback-propell som de med 222/230hk Yanmar 4LHA-motor - vad jag vet - levereras med numera. Efter en incident i början av sommaren blev det en liiiiten skada på min nuvarande propeller, och jag funderar på att köpa en ny istället för reparation och ha den gamla i reserv. Jag har fått en beräkning gjord på en ny skewback som säger att 19x23" skall vara bra, men det vore förträffligt att jämföre det med vad NB Marine monterat för storlek/stigning på skewback-propellern i original. Redigert 19.September.2012 av Ingper (see edit history) Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
lgboat Svart 9.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2013 Endelig: Skewback S4 20" x 23". Sertifikat på propeller fra 2005 fra Sleipner Motor som er importør. Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 9.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2013 Stort tack ! Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
lgboat Svart 9.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2013 Bare hyggelig. Hører gjerne mer om utviklingen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 9.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2013 Jag återkommer Funderar på om jag skall beställa en 19x23" som de räknat ut åt mig eller en 20x23" som du har och NB Marine monterar. Jag har 15 dagars bytesrätt till annan storlek, så jag tänker köpa den precis innan sjösättning för att kunna hinna byta en tum om det inte blev bra. Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
hanto1 Svart 11.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2013 Pass på at du har noe last ombord ved test. Gjerne tilsvarende normal ferielast. Mange båtprodusenter anbefaler for tung propell basert på ny tom båt uten bunstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 11.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2013 Jo, det är mitt problem idag tror jag. Men originalpropellern (4-blad Mikado 20x24" standard) orkar inte motorn varva ur ordentligt, "bara" 3000-3100 rpm (19-19,5 knop). Detta testat med feriepackning, en hel del i tankarna och gummibåt hängande i aktern. Märkte du stor skillnad på toppvarvet vid byte till 20x23" skewback ? Jag kan inte bestämma mig om det är 19x23" eller 20x23" jag skall beställa. Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Ingper Svart 28.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 Det blev en Skewback 19x23", som nu testats under ett par veckors semester. Motorn varvar nu nästan fullt (3200 rpm) med semesterlast, gummibåten hängande i aktern, mycket bränsle/vatten i tankarna, och 100-200rpm högre med lite last. Vår NB870 har ju numera ganska mycket extravikt av allt man monterat på, och en 20x23" hade nog blivit för stort. På farten gjorde det väl dock inte så mycket (max 1 knop). Vet inte om det var värt pengarna, men nu sitter den där och det fungerar bra . Den gamla skall jag knacka till lite och ha som reserv. Tack för "bollplanket" ! Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
lgboat Svart 28.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 Hei igjen, Turtallet skal vel være 3450 på Max og 3300 ved Max Hk. Da båten var helt ny, ga Mikadoen 3550 og 24,5 knop. Året etter byttet vi altså til Scewback og da fikk vi 23 knop ved 3450. Akselerasjonen ble imidlertid mye bedre. I dag, 10. Sesong, får vi 3350 og 21 knop. Tror motoren har litt vel trange kjølekanaler i varmeveksleren, så en rens er på tide. Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 28.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 (redigert) Det kan nog stämma för mig också. När vår var helt ny och utan mycket av det "extrautstyr" som nu sitter på, nådde jag 23 knop med originalpropellern och lite i bränsle/vattentank. I våras vid sjösättningen gjorde den 21,5 knop och 3350 rpm med skewback 19x23". Nu har ju vår båt extra badbryggan, lastrummet under salongen inrett till sovutrummen med extra skåp, gummijolle i dävertar på akterspegeln, extra inbyggd kylbox på akterdäcket och en hel massa annat som nog gör den tyngre. Med fulla bränsletankar och vattentank, fyra personer ombord och semesterpackad når den nu efter ett par månader i vattnet 19,5 knop och 3200 rpm. Även om jag skulle vilja ha ett par knop till så är det nog helt enkelt så att vår NB870 väger ganska mycket, och det blir nog inte bättre än så här. F.ö. har jag sjövattenfilter och kylningen fungerar mycket bra (temperaturen helt stabil och låg), så jag tror inte rensning av kylvattenkanalerna hjälper mig. Redigert 28.Juli.2013 av Ingper (see edit history) Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Ronny11 Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Hei, beklager gammel tråd, men er det noen som vet std utveksling på gir i disse båtene? Bruker de samme utveksling på de forskjellige motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Ronny11 Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Er det ingen som gidder å sjekke hva de har på sin? Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Jeg en utveksling på ca 2.1. Yanmar 24 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 4.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Jag tror mitt ZF/HSW630 till Yanmar 4LHA-STP är 2,02. Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.