Jump to content

Backup påhengsmotor til seilbåt - valg av merke og montering

Wauquiez32

Recommended Posts

Hei,

vi skal kjøpe en back up påhengsmotor for å ha på seilbåten vår; en 32 fots havseiler som veier 5 tonn. Jeg har imidlertid noen spm jeg håper erfarne sjeler kan hjelpe med å svare på:

- Er det samme hva slags merke eller er det noen som klart skiller seg ut?

- Er det prisforskjell på forhandlere i Oslo/ Østlandsområdet?

- Dette må monteres, vi har ikke en slik "brakett" men det er kronglete å komme til og vi trenger sannsynligvis å kutte litt i cockpit for å komme til. Dette har vi ikke kompetanse til å gjøre skikkelig selv; er det noen som kjenner noen som er dyktige til kreativ montering?

Tusen takk for svar.

I:)

Har ikke du hatt en tråd om dette tidligere? - det viktigste er å velge en motor med ekstra lang stamme, beregnet for seilbåt. Der har tohatsu passende alternativer. søk på finn og du ser ulike alternativer og du får en formening om priser.

Jeg går ut ifra at det vil være en stor fordel å gjøre minst mulig endringer da det sikkert en vakker dag skal monteres en ny innenbords motor i båten og at dette er midlertidig endring (?). En heve/senkbar brakett gjør nok susen. Dersom du tar noen bilder av der det skal monteres noe, og legger det ut her, så får du nok gode svar på mulige løsninger. "kutte litt i cockpit" høres grufult ut og er sikkert en langt mindre endring enn det kan høres ut som. -ser for meg at det er tale om å lage noen hull for å komme til å montere innsiden/ festebolter til festebraketten?

nok en gang, bilder som illustrasjon er gull.

Hei,

Jo, har hatt en tråd tidligere, men den tok ikke helt av:)

Enig i at det hørtes voldsomt ut å kutte i cockpit, det var bare et anfall av dårlig formulering. Det jeg mente var å lage en åpning i en luke der gassbeholdere står for å komme til på innsiden av akterspeilet.

Bilde 1; akterspeil;

Bilde 2: nede på bildet; eneste luke som er en mulig vei inn til innsiden for å montere bakstykke. Rett innenfor luken er jo alt av ror og system rundt dette og det er klin umulig for et menneske å komme til .

Bilde 3: "Kum" som ved å kutte en midlertidig luke man så kan tette igjen etter endt arbeid på ene eller andre siden vil føre til at man forholdsvis lett kommer til der det trengs.

Bør det være grei skuring?

akterspeil.jpg

luke.jpg

mulig_inngang.jpg

Vi tenkte egentlig at vi ønsket å beholde den ögså når "stormotoren" kommer på plass som en back up, men har ikke sett så mange andre som har det. Kanskje dårlig idè?

(Om noen vet om noen som er handy man som ikke er "jåleverksted- dyr" kan fikse litt av hvert på båt er jeg interessert, men det er kanskje ikke lov med slike forespørseler på forumet - isåfall trekker jeg det tilbake.)

Tusen takk for all hjelp:)

ahh et smykke av et hekkparti på den båten. det du trenger er ikke mere enn ei stikksag med et blad som takler plast eller glassfiber, alt etter hva som er i den kummen til gasstankene. da sager du en sirkel i rett størrelse ihht hva du får kjøpt av ferdig inspeksjonsluke. Luka består av en krans som skrus fast i hullet du sager ut samt et plastlokk som deretter festes i hullet.

med borremaskin lager du hull til festebraketten og smekk festet er på plass. vurder sterkt om du for sikkerhets skyld legger på ekstra forsterkning på innsiden av akterspelet for å fordele belastningen utover hullene du borrer.

det er nå ihvertfall mitt forslag. :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...