Jump to content

Evinrude 70hk 1984mod kutter/stopper ved pådrag

haavco

Recommended Posts

Jeg sliter med at motoren er treig og starte pluss at den buer/kutter/stopper ved gasspådrag.

Dette må være et bensinproblem siden når jeg setter handkonsålen/girspaken i gir, og går bak til motoren og prøver og gi gass på spjella på forgasserne så buer/stopper motoren.

Men vist jeg slipper spjella fort tilbake så er det ikke alltid motoren stopper, men vist jeg holder på og gir litt gass og slipper tilbake spjella noen ganger så kan motoren begyne og funke normalt.

Har kjørt opp ca 70l bensin og når først motoren funker/går normalt

så går den jevnt og fjusker ikke og man kan stoppe opp og starte uten at den tuller og man kan kjøre på høyt turtall og på lavt turtall uten problemer.

Jeg har byttet triggerspole/ timerbase, den som har med tenningen og gjøre,

og jeg har byttet membrann/pakninger i vakumpompa.

Men motoren oppfører seg likt som den gjorde før...!

Noen som kan skjønne hva dette kan være?

Tenker litt på om det er et vakumproblem eller at den ikke får bensin med engang motoren er kald..?

En som mente jeg burde bytte til noen kaldere plugger

Det er en Evinrude 70hk 3syl 1984 mod

Håvard

Vet ikke om jeg griper etter halmstrå her men foreslår du sjekker flottørkammrene for smuss, dog lite sansynlig iom. den går fint etter at den er blitt varm eller ?

hva med fortennings staget ? mener du skal ha det rett over der hvor kablene fra fjernkontrollen kommer inn, et lite justerbart stag som går opp under svinghjulet,

går dette staget som det skal og er fortenningen din riktig stilt ?

det neste jeg ville ha sjekket er dysene i forgasserne, kan jo hende disse er delvis tilstoppet ?

Lykke til og hold oss informert :)

Motoren var sånn når jeg kjøpte den og etter en prøvetur fant jeg ut at den var skjært,

Da plokket jeg motoren fra hverandre og borret opp alle sylinderene 3stk 0,20mm, bytta 3stk stempel, alle lager, alle pakkninger inkl membrann/pakningene i bensinpompa.

renset og plokket alle forgasserene fra hverandre for så og blåse dem fri for eventuelt smuss og dritt inkl dyser, byttet bensinhondpumpe og slange, I år tømt gasser kammerene for eventuelt vann og dårlig bensin. Tømt tanken og fylt på ny fersk bensin,

byttet trigger/timer base sensor denne som registrerer når motoren skal ha gnist, sjekket tenningen med tenningslampe denne er ok.

Selv etter overhalling av motor så oppfører den seg helt likt som før jeg gjorde noe med den...!

Så jeg skjønner ikke helt hva det kan være...

Ja Reed ventilene, ifl. verksteds håndboka jeg hadde på min 86 mod. skulle det ikke være mye åpning før de må skiftes, ei skal de suge seg fast til platen de sitter montert på.

åpning = lite spyletrykk i sylinder da noe vil trykkes tilbake til forgasser(e) (kan av og til merkes ved bensin lukt fra luft inntak på tomgang)

fast sitting = for lite bensin/luft inn i veivhus som igjen vil gi liten gjennomspyling av sylinder

Begge vil kunne gi en motor som går dårlig spes. når den er kald.

Håper du finner ut av dette. har foresten håndboka til de motorene om du gir meg motorens type nr. så kan jeg sjekke om den er dekket av boka jeg har (som jeg ikke trenger lengre)

• 9 måneder senere...
  • 8 år senere...
haavco skrev On 25.5.2013 at 10.57:

Noen som er kjent med dette?

har også byttet plugger som skal være riktig etter delekatalogen..

Hva ble enden av visa? Jeg har en Evinrude 70 HP 3 sylindret fra 1998. 
 Den går fint på tomgang, men med en gang man skal ha den i gir med lavt turtall, så hoster den og gir seg. Hadde en episode senest i går. Slet med å få start etter den stoppet. Båten ble dratt mot et skjær av bølgene, men jeg holdt roen og fikk heldigvis start på den før steinene var nærme skroget. Flaks!

Nå må jeg få orden på motoren. Den shaker litt når den står på tomgang. Litt «shaken-syndrome». 

Kan det hjelpe å synkronisere forgasserne med spesialverktøy? Er det VRO-pumpa (den som blander bensin og olje) eller er det dårlig bensinfilter? Selve pumpa i bensinslangen var ikke hard da motoren fikk stans i går. Måtte presse på den for å få start. Virker som den får dårlig med bensintilførsel. 

Ha i minnet at blandingsskruver må justeres slik at motoren får litt fet blanding på tomgang sjekk alle skruer (hvis forgassere er synkron vil du høre det på motor, den går litt tyngre når du skruer ut og du må korrigere, åpne litt på spjell, mere luft),

den skal gå litt tungt. Utgangs stilling på blandingsskruv ca 1 omdreining.

Alle forgassere synkroniseres slik at det er lik spjellåpning på alle når gassspjell betjenes.

Bensinoverskudd på tomgang brukes i mangel på akselrasjonspumpe, i noen verksted håndbøker kalles denne blandingsskruv  også for akselrasjonsdyse.

Ingen av de gamle totaktere med denne forgasserløsning løsning er glad i lang tid på tomgang. Ver også oppmerksom på automat choke som holder chokespjell halvegs på til tempføler  er ved en bestemt temperatur, hvis du ikke får dratt opp turtall med en gang så er det lett å få våte plugger. En god del av dette er erfaring fra eldre Johnson motorer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...