Jump to content

Sabb 10 hk og vinterlagring ?

Ficher

Recommended Posts

Har en eldre Sabb 10 hk på hytta til mine foreldre. Denne vinteren tilførte vi ikke frostvæske inn i motoren under vinterlagring.... :nono: , men vi stengte kjølevanns inntaket, og kjørte motoren tom for vann ( saltvannkjølt motor).

Men,....... ruster kjølekanalene mer når det ikke er vann i kanalene , eller ruster det mer med saltvann som står i 4-5 månederuten og blir syrlig. :confused:

Redigert av Ficher (see edit history)

Har en eldre Sabb 10 hk på hytta til mine foreldre. Denne vinteren tilførte vi ikke frostvæske inn i motoren under vinterlagring.... :nono:  , men vi stengte  kjølevanns inntaket, og kjørte motoren tom for vann ( saltvannkjølt motor).

Men,....... ruster kjølekanalene mer når det ikke er vann i kanalene , eller ruster det mer med saltvann som står i 4-5 månederuten og blir syrlig. :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

håpløst å si, dessuten spiller det vel ingen rolle, denne motoren er solid som få.

Jeg tror ikke det vil få noen betydning med en sesong fra eller til.

JOH

..... men vi stengte  kjølevanns inntaket, og kjørte motoren tom for vann ( saltvannkjølt motor).

Hei Ficher!

Tror at det er en missoppfatning at det går an å "kjøre motoren tom for vann". Du klarer sannsynligvis å kjøre eksosanlegget "tomt for vann", p.g.a. eksostrykk og eksosvarmen vil eventuellet vann der forsvinne / fordampe. Men, at det går an å få ut kjølevann som er i selve motorens kjølekanaler har jeg liten tro på. Da måtte du eventuellt sette trykkluft på røret etter vannpumpa.

Når du stenger vanninntaket mens motorene går så "stanger" bare vannet fra pumpa og frem til eksosmanifolden. Mulig at noe av det fordamper p.g.a. varmgang i toppen. Men å få vannet ut den veien..... :nonod:

Men det går an å tappe det som er av vann i motoren.

På selve vannpumpa (som jo er det laveste punkt i forholkd til kjølevann i motoren) finnes det 2 "pinne-mutrer" i messing til dette. Den øverste tapper vannet ut av kjølesløyfen og den nederste ut av selve vannpumpa.

Avtapningskraner (2 stk. pinnemutter) ser man til høyre i bildet.

Bilde

Her synes de enda bedre - på venstre siden. OBS! pumpa er opp/ned på dette bilde.

Bilde

Får håpe for deg at det ikke har vært sprengkulde på hytta til foreldrene dine, ellers kan du risikere at enten vannpumpa, eller i værste fall, selve motoren er sprengt (hvis frostpluggene ikke har gjordt jobben sin....).

Lykke til!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

...Har ikke vært noe sprengkulde denne vinteren........

<{POST_SNAPBACK}>

Det var godt å høre, Ficher!

Og, vil bare nevne det.... :wink: ......hvis du synes det er for mye jobb med vinterkonservering av Sabb'en til neste år, så kan jeg ta motoren. Har maken i sjarken min og kunne godt tenke meg å ha "en i reserve"............. :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...