MajorAndy Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Nå, er det en Wilson. jaja, jeg så det på iPhonen og kunne ikke se detaljerne, så der lignede det en Maersk-båd på farven. Men, som du siger: Her er næppe en dansk sømand og finde heller... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Hmm...er dette noget man selv kunne bruge? I en snæver vending, om jeg så må sige. Måske man skulle prøve (i en havn uden bobleanlæg). Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Jeg tror det kan være farlig Major, både med tanke på ankervinsjen din og at kjettingen vil dra seg langs skutesiden din Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
-morten- Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Ser ikke for meg dette er noe nødvendig manøver på en fritidsbåt! Bra det ennå finnes noen som utøver slikt sjømannskap ennå! Dette er nok noen eldre båter, men fult brukbare. Ser ofte Wilson båtene både i Trondheimsleia og på Orkanger havn. større umoderne båter har ofte sleper på orkanger. Da jeg tjenestegjorde i Marinen på MTB hadde vi hverken hekk eller baugtrøster.. vi hadde bare manuelt ankerspill også..skjelden det var problemer å legge til! Vi brukte som oftest spring og kulefender om det var vanskelige forhold.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Lazyjack Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Ja, de som behersker ankerbruken ser ikke ut til å trenge mye trøst ;) Er man på ferie i den greske øyverden kan en studere hvordan fergene legger til. Det er voksne trøsteløse båter og der er ikke mye fergekaier. Ja når selv fergene er trøsteløse er det ikke mye håp Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Nå er det vel ingen som bruker så mye taubåt som marinen. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bitteliten Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Hmm...er dette noget man selv kunne bruge? I en snæver vending, om jeg så må sige. Måske man skulle prøve (i en havn uden bobleanlæg). Har hørt om en seilbåt som fikk egen ankerkjetting i propellen. Han var visst ikke så stolt av det Sitér dette innlegget Link to post
OddT Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Henger eit singal flagg i masta, det er sikkert eit los flagg. Eller det er nok ganske sikker at det er los på denne båten. Grunnen til at han bruker babord anker er av fleire grunner. At ikkje anker kjetting skal skrape opp bunnstoffet/ du kan bremse baugen viss den kommer for fort til land. Og sist men ikkje minst få båten trygt ut gjen fra den tronge kaien. Når du når du nermer deg kaien slepper du ut meir kjetting og du kan bruke denne til å dra deg ut fra kaien igjen ved avgang. Viss det er veldig trangkt eller mykje vind. Men ikkje nødvendig vis i dette tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Polar 17 Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Har selv sett fergene i den greske øyverdenen gjøre det samme operasjonen. De kommer i god fart mot kai. På et noen båtlengders avstand slipper de anker på ene siden, slik at båten dreier rundt. Så klapper hekken til kai. Det er imponerende å se på når det lykkes, men sikkert ikke like morro dersom man ikke lykkes. Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
Fru Jacobsen Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 At han bruker bb anker er det vel strengt tatt bare en grunn til vel?? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bitteliten Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Flagget er norsk gjesteflagg Hadde vært sølete å ha ankerkjettingen under båten liksom.... Ankeret ligger fortsatt ut. Og de har ankerkula i formasta. Baugen tar ca 1/3 av Kanalens bredde der den stikker frem Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 At han bruker bb anker er det vel strengt tatt bare en grunn til vel?? Jeg biter på og prøver meg. -fordi han skal legge til med SB side. Videre tipper jeg det ville vært vanskelig for han å få siden inntil pga fralandsvind uten bruk av ankeret slik at han kan kjøre/ vri seg inn med kraft. Gikk jeg videre? Står respekt av dette kontra gutta med azipod'er og 3x baugthrustere + en joystick. Å få til dette krever erfaring og beregning samt forståelse for fysikk. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Fru Jacobsen Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 (redigert) Ja han bruker ankeret som et spring for å få løftet baugen, dermed genererer han et moment i båten som gjør at han får inn akterenden. At losen/skipperen skal ha ros er en ting men jamen skal gutta på bakken ha sin del av æren, det er ikke bare bare å styre bremsen der etter ordre fra brua, det bråker og støver og det er litt av et kjør foran der Redigert 31.Juli.2012 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mulligan Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Hmm...er dette noget man selv kunne bruge? I en snæver vending, om jeg så må sige. Jeg har et sånt svært ploganker forut. Som jeg nesten aldri bruker. Jeg kaller det nødbremsen min. Dersom alt annet går til h-------. men jamen skal gutta på bakken ha sin del av æren Det er det som kalles teamwork. Ispedd en god porsjon erfaring og kunnskap. Sitér dette innlegget Link to post
Kæpt'n Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 (redigert) Video av MS Nordstjernen som legger til i Tromsø ved hjelp av jernet: http://www.youtube.com/watch?v=iBDCN8RV1nA Og i kategorien "trøsterløse" har vi en video av MS Lofoten som snur i Svolvær med hjelp av springet: Redigert 31.Juli.2012 av Kæpt'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Jeg jobber som los og dette er fortsatt mye brukt av oss på båter uten baugpropell. Det er artige oppdrag dette;) Har selv gjort det i Svelgen med Wilson Marin som vi ser her og det er IKKE primært for at vi trenger det for å gå til kai, men for å komme fra kai igjen. Da har en ankeret å dra seg ut igjen med. Står vinden ned på kaien er alternativet taubåt for å komme fra igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 (redigert) Grunnen for MS Nordstjernen å bruke anker her må vel være for å bedre svingradiusen? Om en først får kastet en trosse aktenfor bakken til kai så er det jo bare å kjøre seg inn på spring slik han gjør på slutten? Edit: ollebolle2 gav jo en god grunn til :) Redigert 31.Juli.2012 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Javi Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Litt mindre skala, men like fullt imponerende: Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 (redigert) Nevnte dette for eni familien som tok skipperskolen omtrent da jeg ble født. Gjort dette mange ganger sa han og lurte på hva jeg var overvelda over Kan tillegge at han måper omtrent like mye når jeg bakker ynglingen ut på fokka og krysser inn i båsen igjen på fokk. Den 11M hadde god fart inn i havna Redigert 6.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Hehe, det måtte være Finn Eriksen. Han er ikke skyggeredd. Ellers også VM mester i 11M. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Javi Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Hehe, det måtte være Finn Eriksen. Han er ikke skyggeredd. Ellers også VM mester i 11M. To ganger verdensmester faktisk, sammen med vår kjære ordfører Thore Vestby. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Det der er jo ingenting, nordpå seiler de med spinnakeren oppe i havna... Forøvrig var det en nabo i havna som gjorde et klønete forsøk på å seile helt inn i båsen sin, men endte langt oppe brygga etter å ha kollidert med en annen båt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Javi Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Det der er jo ingenting, nordpå seiler de med spinnakeren oppe i havna... He he, tøfft....... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Som jeg har nevnt mange ganger her inne på BP den mest imponerende tillegginga så jeg i vågen i Bergen da jeg var i marinen. En singelhanded la til for seil, trengte ikke hjelp med tampene en gang ca 28-30fots båt! Den manøveren til den 11m var jo bra! Vanskelig å få til om noe uforutsett skulle dukke opp.. er vel bedre å safe lit å skli sakte mot kaia.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hifo Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Litt mindre skala, men like fullt imponerende: Lystrer en seilbåt roret på det viset uten motor?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.