Jump to content

Dagens lukeparkering

Bitteliten

Recommended Posts

Ser ikke for meg dette er noe nødvendig manøver på en fritidsbåt! Bra det ennå finnes noen som utøver slikt sjømannskap ennå! Dette er nok noen eldre båter, men fult brukbare. Ser ofte Wilson båtene både i Trondheimsleia og på Orkanger havn. større umoderne båter har ofte sleper på orkanger. Da jeg tjenestegjorde i Marinen på MTB hadde vi hverken hekk eller baugtrøster.. vi hadde bare manuelt ankerspill også..skjelden det var problemer å legge til! Vi brukte som oftest spring og kulefender om det var vanskelige forhold..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Henger eit singal flagg i masta, det er sikkert eit los flagg. Eller det er nok ganske sikker at det er los på denne båten. Grunnen til at han bruker babord anker er av fleire grunner. At ikkje anker kjetting skal skrape opp bunnstoffet/ du kan bremse baugen viss den kommer for fort til land. Og sist men ikkje minst få båten trygt ut gjen fra den tronge kaien. Når du når du nermer deg kaien slepper du ut meir kjetting og du kan bruke denne til å dra deg ut fra kaien igjen ved avgang. Viss det er veldig trangkt eller mykje vind. Men ikkje nødvendig vis i dette tilfelle.

Har selv sett fergene i den greske øyverdenen gjøre det samme operasjonen.

De kommer i god fart mot kai. På et noen båtlengders avstand slipper de anker på ene siden, slik at båten dreier rundt. Så klapper hekken til kai.

Det er imponerende å se på når det lykkes, men sikkert ikke like morro dersom man ikke lykkes.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

At han bruker bb anker er det vel strengt tatt bare en grunn til vel??

Jeg biter på og prøver meg.

-fordi han skal legge til med SB side.

Videre tipper jeg det ville vært vanskelig for han å få siden inntil pga fralandsvind uten bruk av ankeret slik at han kan kjøre/ vri seg inn med kraft.

Gikk jeg videre?

Står respekt av dette kontra gutta med azipod'er og 3x baugthrustere + en joystick.

Å få til dette krever erfaring og beregning samt forståelse for fysikk.

Mvh. SAP

Ja han bruker ankeret som et spring for å få løftet baugen, dermed genererer han et moment i båten som gjør at han får inn akterenden. At losen/skipperen skal ha ros er en ting men jamen skal gutta på bakken ha sin del av æren, det er ikke bare bare å styre bremsen der etter ordre fra brua, det bråker og støver og det er litt av et kjør foran der

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Hmm...er dette noget man selv kunne bruge? I en snæver vending, om jeg så må sige.

Jeg har et sånt svært ploganker forut. Som jeg nesten aldri bruker.

Jeg kaller det nødbremsen min. Dersom alt annet går til h-------.

men jamen skal gutta på bakken ha sin del av æren

Det er det som kalles teamwork. Ispedd en god porsjon erfaring og kunnskap.

Jeg jobber som los og dette er fortsatt mye brukt av oss på båter uten baugpropell. Det er artige oppdrag dette;) Har selv gjort det i Svelgen med Wilson Marin som vi ser her og det er IKKE primært for at vi trenger det for å gå til kai, men for å komme fra kai igjen. Da har en ankeret å dra seg ut igjen med. Står vinden ned på kaien er alternativet taubåt for å komme fra igjen.

Nevnte dette for eni familien som tok skipperskolen omtrent da jeg ble født. Gjort dette mange ganger sa han og lurte på hva jeg var overvelda over :lol:

Kan tillegge at han måper omtrent like mye når jeg bakker ynglingen ut på fokka og krysser inn i båsen igjen på fokk.

Den 11M hadde god fart inn i havna

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Som jeg har nevnt mange ganger her inne på BP den mest imponerende tillegginga så jeg i vågen i Bergen da jeg var i marinen. En singelhanded la til for seil, trengte ikke hjelp med tampene en gang ca 28-30fots båt! Den manøveren til den 11m var jo bra! Vanskelig å få til om noe uforutsett skulle dukke opp.. er vel bedre å safe lit å skli sakte mot kaia..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...