Neros Startet 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2012 Har en 150 liters tank i båten, men får ikke fyllt opp mer en ca. 25 liter før det renner ut av luftingen. Kan ikke skjønne annet enn at det må ligge en kake av møkk i tanken som ikke pumpen klarer å dra ut. Jeg får ikke åpnet mannhullet pga fastkorrugerte skruer. Kan nevne at tanken er 27 år gammel, og er av aluminium. Er det noe man kan helle gjennom doskåla som kan løse opp slik gammel moro..? Det er vel enkelte ting man bør være litt forsiktig med vil jeg tro... (?) Fasit er enten å lage nyt mannhull og få inspisert innvendig, eve bytte tanken. Men er ikke helt klar for denne jobben nå i sommer.. Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 (redigert) Hadde noe av samme problemet. Endte opp med å få laget en ny tank... Det løste selvsagt problemet, men hjelper deg nok ikke så mye i sommer. Heretter skyller jeg alltid ned toalettvæske etter tømt tank og før jeg går i havn. Redigert 30.Juli.2012 av telford (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Eddik løser ihverftall opp urinstein, så det er kanskje verdt et forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
Stephan Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Har en 150 liters tank i båten, men får ikke fyllt opp mer en ca. 25 liter før det renner ut av luftingen. Kan ikke skjønne annet enn at det må ligge en kake av møkk i tanken som ikke pumpen klarer å dra ut. Jeg får ikke åpnet mannhullet pga fastkorrugerte skruer. Kan nevne at tanken er 27 år gammel, og er av aluminium. Er det noe man kan helle gjennom doskåla som kan løse opp slik gammel moro..? Det er vel enkelte ting man bør være litt forsiktig med vil jeg tro... (?) Fasit er enten å lage nyt mannhull og få inspisert innvendig, eve bytte tanken. Men er ikke helt klar for denne jobben nå i sommer.. En septikktank som er 27 år gammel, nærmer seg uansett sin maksimale levetid. Jeg ville ikke kostet på den noe, men holdt ut med den resten av seongen og så bestilt en ny i syrefast stål. Jeg hadde selv en aluminiumstank med 4 mm godstykkelse, som etter nærmere 30 år begynte å lekke pga porekorrosjon. Den syrefaste tanken jeg har nå måtte målbestilles, Men jeg er glad jeg ikke la penger i å forlenge livet til den gamle. Stephan Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Problemet kan skyldes delvis gjentetting av utløpet av tanken slik at det tynne tømmes ut mens "tørrstoffet" blir igjen på tanken. Har du mulighet til å stake opp utløpet på noe vis? Kanskje også å helle på 35% eddik. Dette etterfulgt av gjentatt fylling av tanken med rent vann og deretter tømming kan kanskje avhjelpe situasjonen sånn umiddelbart. Men du bør nok planlegge ny tank som allerede foreslått, men vurder også tank av plast. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Neros Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Er klar over at tanken trolig er moden for utskifting, men med tanke på jeg kanskje har rudt 100kg med solid møkk så blir det en tilnærmet umulig oppgave å få den ut. Så jeg må få ut møkka på en eller annen måte. Enten via pumpa, eller lage nytt mannhull og så grave ut av tanken.. Hadde håpet å finne noe lurium som kunne få løst opp skiten så dette kunne pumpes ut.. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 En sterk kebab løser opp skiten min i allefall....... Men vet ikke om det hjelper å pumpe etpar stykker inn på tanken! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
nordan family 27 Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Du vil nok helst ikke gjøre for mye med den gamle. Levetid på aluminiumstank iflg ILAS er 10 til 15 år, og holder den "tett" lengre enn det er det nok ikke pga tanken, men fordi hullene holdes tett av dritt. Nedenfor bilder av min gamle alu-tank som var mye yngre enn din. Riktignok hadde min også vært utsatt for vann fra mellom tankenog båten også: Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 For å svare på spørsmålet: Systemrens løser opp det som er på tanken. Fås på Maritim, Malfix etc. Men vær forberedt på at det kommer igjennom og havner i båtens bunn..... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 begynn med nytt mannhull, utbedre det gamle eller lage helt nytt. Det er jo en anseelig mengde møkk og toalettpapir det er snakk om det må ut okke som om du skal bytte tank eller forlenge dens liv. Det hadde vært interessant å høre hvor inn- og særlig utløpet er plassert på tanken din, siden du får ny materie både inn og ut. Går det ikke å skru av septik-inn-slangen og stake/ skrape derifra? Samtidig, dersom det er en del hard materie som kan løsne, så er det vel overhengende fare for at septikpumpen kommer til å leve et hardt liv i tømmeprosessen. her på BP liker vi jo bilder, særlig av septikrelaterte problemer og erfaringer. -vi mennesker liker jo å vite hvordan det ser ut der sola aldri skinner. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Det var en lei knipe, selv ville jeg vel "brutt" opp mannhullet og øset/pumpet den veien. Da har du i det minste kontroll på dritten selv om det neppe blir behagelig. I min nåværende båt er det plasttank og det syns jeg er helt genialt, da har jeg mulighet til å se tilstanden i tanken når jeg måtte ønske. Jeg vet ikke priser på plasttanker, men jeg ville absolutt vurdert det som et alternativ, trenger aldri tenke på korrodering eller om tanken tåler kraftige remedier til rengjøring ol. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 (redigert) her på BP liker vi jo bilder, særlig av septikrelaterte problemer og erfaringer. -vi mennesker liker jo å vite hvordan det ser ut der sola aldri skinner. Var det disse to bildene fra en tidligere tråd fra septiktanken min du tenkte på? Det første er etter at jeg nesten har fått tanken tom ved å øse den med en blikkboks. Det siste viser flottøren på nivågiveren! Bildene er tatt med kameraet holdt nede i tanken via mannhullet. Lars H. selvoppnevnt drittunge Redigert 31.Juli.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
marius Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Skrekk og gru Lars, håper ikke du var på tur når du måtte gjøre denne jobben. Det er etter en slik runde at strenge vedlikeholdsrutiner gjerne innføres. Tanken hos meg står nå fylt til randen med ferskvann med såpe, fast rutine hos meg når båten ligger ubrukt i en uke eller mer. Trikset med å tilsette en skvett 35% eddik når båten er i bruk tror jeg faktisk jeg lærte av deg her på BP. Gikk med ca 2 flasker nå i ferien, nesten hvær kveld etter siste toalettbesøk ble det tømt en skvett i skålen som får stå i kvern og slange å godgjøre seg. Om det hjelper? Har ikke peiling Sitér dette innlegget Link to post
Holte End Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Det er etter en slik runde at strenge vedlikeholdsrutiner gjerne innføres. Tanken hos meg står nå fylt til randen med ferskvann med såpe, fast rutine hos meg når båten ligger ubrukt i en uke eller mer. Trikset med å tilsette en skvett 35% eddik når båten er i bruk tror jeg faktisk jeg lærte av deg her på BP. Gikk med ca 2 flasker nå i ferien, nesten hvær kveld etter siste toalettbesøk ble det tømt en skvett i skålen som får stå i kvern og slange å godgjøre seg. Er det flere vedlikeholdstips til septiktank? List gjerne opp!! Skal seriøst innføre knallhardt regime på "toalettreglene" i båten etter å ha lest denne tråden. Papir er fra før bannlyst i septiken. Annet spørsmål: Er det mulig å ettermontere slikt du kan koble septiksuger på i gjestehavner, eller må dette gjøres/tilpasses før montering? Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Annet spørsmål: Er det mulig å ettermontere slikt du kan koble septiksuger på i gjestehavner, eller må dette gjøres/tilpasses før montering? Jeg har det ettermontert i min Nidelv26. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Lars H. Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 (redigert) Av andre tips, så er en god regel aldri å tøffe/frese rundt med en tank full av dritt. Så snart jeg er ute av havn og i fritt farvann, tømmer jeg tanken selv om det bare er litt dritt i den. Så sender jeg fruen inn på toalettet og hun spyler ned mye vann (har elektrisk dass), som jeg så lar stå i tanken noen minutter før den tømmes igjen. Og av sanitærvæske bruker jeg Green Viking (giftfritt og biologisk). At papir skulle være noe problem, forstår jeg ikke dersom en holder seg unna resirkulert papir som inneholder store mengder lim for å holde de korte fibrene sammen til papir. Med Lambi papir, har jeg aldri hatt noe problem. De bildene jeg viste var litt spesielle. Sist høst kom båten på land for tidlig og uplanlagt etter at jeg ble slept til havn etter å ha mistet propellen. Og under slepet glemte jeg å tømme tanken slik at det ble stående dritt i den over vinteren. Redigert 31.Juli.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Neros Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 (redigert) Inn og ut er litt merkelig montert. Begge er i bunn av tankens endevegg. At ut er montert i bunn virker logisk, men at innløpet er plassert bare ca 5 cm høyere skjønner jeg lite av. Det er tilsynelatende fri flyt ut og inn, men får ikke tømt mer en ca 40 liter når den et så full at det renner ut av luftingen... Jeg ender nok opp med å lage nytt mannlokk, skal få tatt noen bilder av herligheten når den tid kommer ;-) Redigert 31.Juli.2012 av Neros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 (redigert) Annet spørsmål: Er det mulig å ettermontere slikt du kan koble septiksuger på i gjestehavner, eller må dette gjøres/tilpasses før montering? Har akkurat gjort det. Hos meg var det kjempeenkelt fordi tanken var forberedt for to uttak i bunnen. Var bare å skru av lokke, skru på en slangenippel og koble på slangen. Redigert 31.Juli.2012 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Golden Gate 37 Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Fikk selv et problem jeg slet lenge med. Tanken ble fort full, og flommet over til stadighet. Hadde full gjennomgang av systemet flere ganger, og byttet fra manuell til elektrisk tømmepumpe. Ingenting hjalp. Ble faen så flau når jeg langt inn i andre sesongen med kloakktrøbbel fant ut at lufteslangen var tett.... Overtrykk når pumpa på doen ble brukt - og undertrykk når overbordpumpa ble brukt. Og steike så mye drittjobb! Fortjener selvfølgelig pepper for ikke å sjekke noe så grunnleggende tidligere, ,,, Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
VannTro Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Må bare få nevne denne episoden. En kar jeg møtte i sommer hadde byttet båt. Båten han kjøpte hadde nylig fått byttet septiktank. Dette var selvfølgelig for ny eier en fin oppgradering. Problemet hans kom etter en uke. Det hadde begynt å lukte merkelig møkk i båten. Svaret fikk han når kan begynte å sjekke slangene til den nye septiktanken, ikke en eneste slangeklemme var skrudd til. Det hører til historien at jeg stort sett så han med bøtte og klut i hånden den dagen han fortalte meg dette....... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.