Halvor Startet 4.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2005 Har en kompis som akkurat har kjøpt seg en Skarpnes 30. Motoren er som i tittelen, en 6 syl. Ford Sabb med ca 80 hk. Jeg har vært i kontakt med de som driver med disse motorene i Bergen, og de kunne opplyse at det var vanskelig å få tak i deler til motoren. Bla toppakning og vannpumpe ble ikke produsert lenger. Jeg har ikke filla peiling på denne motoren, og kunne trengt litt info på hva som man må passe på, hvor andre har fått tak i deler osv. Det satt en diger klums av et gir på. Hva heter dette giret hvis det er mulig å svare på uten noen flere opplysninger? Var også i kontakt med Haugen motor i Ski, og sammen fant vi ut at motoren ikke var en såkalt 27 motor. Hadde det vært det, hadde det visst vært enklere. Jeg vet ikke hva motoren heter, men kanskje noen av dere kan hjelpe med de opplysningene jeg har gitt. På forhånd takk for svar Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Viljen Svart 4.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2005 Hei ! Sjekk med Økonomideler på Grålum tlf 69102300. Jeg var i kontakt med dem i går for å bestille dysespisser , og da kunne dem fortelle at dem var i startgropa med å skaffe litt deler til Ford ,og dyser hadde dem på lager til en veldig hyggelig pris (kr 175.- mot orginal ca750.-+mva/pr stk) selv har jeg en 2715E fra 1981 det er en 6 syl motor på 108 hk og 6.220 liter. Når jeg ser nermere etter i boka mi så har Ford en 6er som heter 2713E som er 90 hk v/2500omd/min den har også volum på 5,950 l/363 cu.in Mvh Trebåtentusiast Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 4.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2005 6 syllindre og "bare" 80 hk... Dette må være en "evighetsmaskin"... Høres ut som en gammel industri / traktormotor, foreslår at dere leter etter nummer på den og tar med opplysninene til et Newhollandverksted (tidligere Ford landbruksmaskin verksted) Vil i allefall tro at de vil være i stand til å lokalisere hvilken type motor det er, deletilgang har de også kontroll på. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
pon Svart 4.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2005 jeg har en tresfjord 29 ac med en80 hk sabbford den har beteinelse 2402 Sitér dette innlegget Link to post
Halvor Svart 4.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2005 jeg har en tresfjord 29 ac med en80 hk sabbford den har beteinelse 2402 <{POST_SNAPBACK}> Jeg skal sjekke litt nærmere på betegnelser da jeg får sett mer på motoren. Blir ikke før til våren. Kommer helt sikkert tilbake med flere spørsmål. Takk for svar så langt. Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2005 Databladet for denne motoren ligger i Dokumentarkivet. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 4.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2005 Skjekk også med Haugen Maskin på Langhus. De er Ford-spesialister. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Flid Svart 4.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2005 (redigert) Har en kompis som akkurat har kjøpt seg en Skarpnes 30. Motoren er som i tittelen, en 6 syl. Ford Sabb med ca 80 hk. Jeg har vært i kontakt med de som driver med disse motorene i Bergen, Hei. Vi hadde en slik maskin i en Tresfjord 29 for noen år siden. Masse trøbbel med den....nesten umulig å få tak i viktige deler. Vanskelig å starte, ryker en del på kald motor. Forkammermotor som skramler som et h.... når den starter. Det var saab Motor i Bergen som i sin tid mariniserte denne. Mulig HOLTAN ( Ford) i Oslo kan hjelpe med deler. Det som er veldig viktig på denne maskinen: sjekk tannreimen og skift om nødvendig. Hvis jeg ikke husker feil er det intervaller på 1200 timer. Hvis den ryker blir det en kostbar reparasjon. Det er sannsynligvis et PRM gear som sitter montert på maskinen. Masse negativt, men vi ble aldri venner med maskinen. Vi skiftet til ny motor etter noen år. mvh jan-h Redigert 4.Februar.2005 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 4.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2005 Forkammermotor som skramler som et h.... når den starter. <{POST_SNAPBACK}> Den SKAL skramle! Og mens du holder ppå med oppstarten, skal du synge rolig for deg selv: Fyr opp motor'n, høyr Sabben sin song Seksti og Solo, no me i gong ... (Johannes Kleppevik, Motorbåt og ein laurdagsdans) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
OJO Svart 5.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2005 Hei! Dette er ganske sikkert en motor som er basert på Ford sin 2402. Som Ingar sier ligger det en salgsbrosjyre i dokumentarkivet. Jeg har selv en 2401 som er lillebroren med 4 sylindere. Jeg har en Ford-bok på denne som omtaler både 4 og 6 sylindrede versonen. Min verson er den samme motoren som sitter i Ford Transit fra 72 til 84. Veldig mye av delene går om verandre vil jeg tro så hvis du trenger noe som ikke er spesielt for den 6 sylindrede kan du prøve på nærmeste Ford-forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Halvor Svart 5.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2005 Takker for alle råd og bistand. Kompisen min vil registrere seg som medlem i løpet av de nærmeste dagene. Da får han ta skjeen i egen hånd. Han vil i hvertfall finne ut at dette er et ypperlig forum for både de erfarne og oss litt mer rustne. Snart er det vår!!!! Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 En venn av meg har fått bestillt nye pakninger til 2401e fra Kvernvik Bruk AS i Risør. Komplett sett kom på ca 2500.- inkl toppakning, ekshos osv. 8 pakninger totslt. Raske var de også. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.