Jump to content

Hvordan få forsikret ny trebåt som ikke er CE merket ?

Lalima

Recommended Posts

Kjøpte en nybygd 15 fots trebåt hos en pensjonert båtbygger i vår,og utstyrte den med en ny 15 hk.Mercury påhenger,men jeg sliter med å få den registreret og forsikret.

Redningsselskapets småbåtregister sier at de ikke kan registerer en båt uten CE merking før det er gått 5 år.

De sier at det er ulovlig og selge en ny båt som ikke er CE merket.

Tryg forsikring som jeg bruker sier at de ikke vil forsikre båten uten at den er registrert.

Jeg vil gjerne både registrere og forsikre båten,men jeg vet ikke hvordan.

Er det noen som har gode råd?

Er dette temaet debattert på forumet tidligere?

Lalima

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Du får nok ikke registrert denne båten uten at den CE merkes. For at det skal kunne skje må du ha en samsvarserklæring fra produsenten (pensjonisten) om at båten oppfyller kravene i forskriften vedrørende f.eks. lasteevne, stabilitet, byggemåte osv.

Allerede her er du nok på gyngende grunn. Båten er faktisk heller ikke lov å bruke før CE merkingen er på plass, så jeg ville levert den tilbake. La pensjonisten beholde den i fem år, så kan du heller kjøpe den da.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Redningsselskapets småbåtregister sier at de ikke kan registerer en båt uten CE merking før det er gått 5 år.

De sier at det er ulovlig og selge en ny båt som ikke er CE merket.

Tryg forsikring som jeg bruker sier at de ikke vil forsikre båten uten at den er registrert.

Eier av selvbygg må eie båten i minst 5 år før den omsettes.

Du kan jo vurdere en merking og registrering i Securemark.

Mer arbeidskrevende og dyrere enn RSSR ved innmelding.

Du finner Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy mv. her: http://lovdata.no/fo...41220-1820.html

Uten å ha sett båten tipper jeg du kommer innunder § 3 (1) e):

§ 3. Unntak

(1) Fra § 2 (1) gjøres følgende unntak: a) fartøy som utelukkende er ment for konkurranse, herunder kapproingsbåter og robåter for trening, og som er merket som konkurransefartøy av produsenten,

b) kanoer og kajakker, gondoler og vannsykler,

c) seilbrett,

d) surfebrett, herunder motordrevne surfebrett,

e) originale historiske fartøy konstruert før 1950, og individuelle kopier av slike fartøy som i hovedsak er bygget av opprinnelige materialer og som er merket som historiske kopier av produsenten,

f) eksperimentelle og forsøksfartøy, forutsatt at de ikke senere gjøres tilgjengelige som fritidsfartøy,

g) selvbygde fartøy for eget bruk, forutsatt at de ikke gjøres tilgjengelige som fritidsfartøy innen en periode på fem år fra de tas i bruk,

h) fartøy som spesielt er beregnet til å ha besetning samt transportere personer i kommersiell hensikt, jf. dog § 4 b) andre setning,

i) undervannsfartøy,

j) luftputefartøy,

k) hydrofoilfartøy, og

l) dampdrevne fartøy som anvender kull, koks, ved, olje eller gass som drivstoff.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Strengt tatt så er det faktisk ikke mye verre enn at man bare kan CE-merke båten og utstede en samsvarserklæring som henviser til de relevante standarder som man mener er oppfylte. Den bekrefter nemlig kun at leverandøren mener at båten oppfyller gjeldende krav. En CE-merking er ikke en tredjeparts test eller noen sertifisering, kun en egenerklæring. Du må søke Sjøfartsdirektoratet om produsentkode om du privat skal foreta en slik merking.

Man finner ofte ekspempler å at CE-merket utstyr blir stanset omsatt fordi det påvises i ettertid at materiellet ikke holder mål, men det får ikke andre konsekvenser for distributør enn at omsetningen av produktet må stanses. Jfr. leketøy, juletrebelysning og andre "gjengangere" som i stort sett alle tilfeller er korrekte CE-merkede før de slippes på markedet. Men det sier ingenting om at de faktisk oppfyller kravene som gjelder til artikkelen. Kun at produsenten mener at de gjør det.

Muligens vil du i dette tilfellet slippe unna kravet om CE-merking pga. følgende unntak, tenker da på kopi av historisk båt:

Hvilke fartøy er unntatt fra krav om CE-merking?

• Fritidsbåter som er satt på markedet eller tatt i bruk i EØS-området før 16. juni 1998

• Konkurransebåter, merket som sådan av produsenten

• Historiske båter, båter bygget før 1950 eller tro kopi av slike båter

• Selvbygde båter for eget bruk, så lenge byggeren eier båten i en periode på 5 år fra den tas i bruk

Du finner en del kontaktpersoner etc. i Sjøfartsdirektoratet vedr. temaet her: http://www.sjofartsdir.no/fartoy/fartoystyper/fritidsfartoy/ce-merking/

De er behjelpelige med prosessen. Det er ikke så komplisert som mange tror, og hensikten med innføringen av CE-merkingen har aldri vært å stanse selvbyggere som opprettholder gamle tradisjoner.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Det finnes ennå endel pensjonerte trebåtbyggere her i landet som enkelte har over 60 års erfaring i faget. Båtene de bygger er basert på et fag som går tusener av år tilbake, og stadig utvikles det.

CE-merkingen er nok laget i aller beste mening (vil jeg tro). Men dersom enkelte "ildsjeler" i det offentlige skal bruke EU (som vi altså ikke er med i ?) sine regler på en slik måte at en flink båtbygger ikke lenger kan bygge en båt, og selge denne, da mener iallefall jeg at vi er på fullstendig ville veier.......... :nonod:

http://www.farsunds-avis.no/artikkel.asp?Artid=46607

Takk for gode og konstruktive innspill.Nå har jeg noe å jobbe videre med.

Lalima

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Båten er nå forsikret i Norske Sjø.Registreringen får vente i fem år hvis ikke en eller annen byråkrat ser galskapen med vårt nåværende regelverk.

Takk tor hjelpen :-)

Lalima

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...