Jump to content

Fjordling 17, hvilken 115hk? Yamaha 4t, Optimax el. Optimax XS


Fjordling_17

Recommended Posts

Hei!

Er ny her inne, har kjøpt meg en Fjordling 17 ht som er under fullstendig oppussing, ny lakk, akterspeil og dørk.

 

Har kjørt meg skikkelig fast angående valg av motor, men har bestemt meg for en ny 115 hester, gir god økonomi samt en ok fart på rundt 40 knop. Helt greit for en 44 år gammel båt.... :-)

 

Spørsmålet er:

Hva skal jeg velge, Yamaha er førstevalget, men ligger 25% over Mercury Optimax i pris. Yamaha er det driftsikkerheten som virker mest overbevisende, en maskin til å stole 100% på. For dyrt, men trygt valg.

 

Rimeligste er Optimaxen, virker som de er blitt rimelig driftsikre og?? Erfaringer ang dette?

Priser jeg har fått ligger Optimax ca 30 flak under Yamaha i pris, er vesentlig forskjell...

 

Så har vi Mercury Optimax XS 115, litt flere hester enn standard, ifølge selger like pålitelig som standard Optimax.

 

Følelsene sier XS, men fornuften sier Yamaha, økonomi sier Optimax.

 

Heller mest mot Optimax XS 115, sprek og økonomisk, ser bra ut og, men vil unngå havari og all moroen som følger med...

 

Har noen erfaringer med disse? Og kan hjelpe meg mot et valg?

 

Tusen takk!!

 

 

PS. Evinrude/Johnson er uaktuelt med hensyn til tidligere erfaringer...

Link to post

er det virkelig 30 lapper imellom Yamaha F115 og std optimax..?

 

Ingen erfaring med Optimax men har hatt en F115 i 9 sesonger nå - den har fungert problemfritt så langt.

Hvordan er de lokale forhandlerne? En god forhandler kan være gull verdt hvis noe går istykker på et ubeleilig tidspunkt...

 

Og hva med Suzuki? DF115 har også et godt ry i markedet

 

Vekta på motorene er vel hipp som happ, ikke store forskjellene såvidt jeg husker

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Er nok såpass stor forskjell virker det som, er ikke helt ferdig med å hente priser. Yamahaen insisterte de på å montere da, det var "gratis", og tilbudet var på 135 tusen, en std. optimax får jeg til 103 tusen, XS til 110 tusen (uten montering selvfølgelig).

Ønsker Yamaha, men sitter langt inne å betale nøyaktig 32 lapper mer for denne. (holder på med å hente fere prisen, men havner nok rundt disse tallene)

 

Derfor er Optimaxen, enten std eller XS aktuell, men usikker på driftsikkerheten, tenker da på motorens livslengde/problemer første 10 år. Står mye på nettet om disse, på godt og vondt. Yamaha er skuddsikker til sammenligning, men for dyr....

 

Får jo noen knop ekstra med XS og da :-)

Link to post

Jeg synes du burde dra det helt ut når du først er i gang.

 

XS på 300. Eventuelt Yamaha SHO på 250HK, som er en 4-takter, med latterlig lav forbruk og vekt (!!).

 

Mange som kjører med XS300 på Fjordling 17, men kanskje litt drøyt :giggle:

 

Fra spøk til revolver, ville jeg sett på nye brukt. En Yamaha VMAX for eksempel.

 

http://www.finn.no/f...nnkode=35037378

 

Du sparer penger og får noe som yter vilt.

 

Overskyet.

Redigert av Overskyet (see edit history)
Link to post

hadde vært meget interessant å prøvd den Vmax TRP'en på en fjordling. Synd den ikke kom i HPDI utgave også..

 

Dumt er det. Den nye er vell HPDI men det en tung. Men som sagt, den nye VMAX 4-takt med SHO teknologi tar alle latterlig lett. XS må dessverre legge seg.

 

Helt latterlige specs, og det kommer SHO 350 neste år.

 

http://www.yamaha-motor.com/outboard/vmax_micro/ Nå begynner vi å snakke. Råeste designet jeg noen gang har sett.

 

Den er faktisk lettere enn tilsvarende 2 taktere.

 

Overskyet.

Link to post

Hehe, har sett den, men blir nok for gammelt, 9 år kan være mye for en påhenger.. Tenker litt langsiktig, så ny er eneste aktuelle. Har sett på noen brukte, men er mye dårlig, og lure selgere..

 

Så sist på en Yamaha F115 -05 mod, verdens beste ifølge selger, men er rimelig overbevist på at motoren har vært dårlig holdt, samt hatt en tur til havets bunn, som selfølgelig ble benektet på alle måter.

En godt vedlikeholdt motor skal ikke ruste så mye på den tiden, coiler, skruer/motordeler var det vesentlig rust på, tyder bare på en ting det i mitt hode...

 

Med nytt har man full kontroll :-)

Link to post

ingen rust under dekselet på min 04, men får noe slags hvitt belegg.

 

Om ikke den har vært under så tyder det jo iallefall på at den har hatt et tøft liv.. og er jo ikke det man er ute etter når man skal kjøpe motor man tenker å beholde en stund

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har hatt Fjordling før med 115hk og det er minste motor jeg vil anbefale. Fjordling er best med 130-225hk. Tror jeg hadde valgt en E-tec 200 hk eller en nyere brukt Yamaha totakt 150-200hk.

 

Av de tre du velger hadde jeg nok valgt Yamaha, men den har kanskje den kjedeligste lyden. Behagelig stille, men veldig kjedelig. Lavt forbruk.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

Jeg har kjørt optimax i 8 år nå. Den har ikke gjort et eneste feilslag og har omvendt meg fra å være en Yamaha fan til å være blodfan av mercury. Lyden, effekten og et fornuftig forbruk ligger til grunn for min glede ved optimax. Jeg har hatt den på service en gang, alt utover dette har jeg gjort selv og det er fullt overkommelig. Kjør mercury! Du blir garantert fornøyd ;)

Link to post

tror jeg ville ha vurdert E-tec 115, 115 HO eller 130, den er hvit (eller blå men hvit er jo penest) og flott og den er relativt lett.

 

Om man ønsker kraftreserver så ville jeg ha vurdert Optimax 135 (V6), da den kan omprogrammeres til 150/175 hk :smiley:

Hvit E-tec 150 blir heller aldri feil, om man finner en pent brukt da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

OK, jeg har gode erfaringer med E-tec, 5 års garanti og 3 års serviceintervaller og automatisk vinterkonservering er jo også greit. Men vi lever i et fritt land :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takker for hjelp så langt!

Tror og at E-tec har blitt veldig bra, på linje med Mercury. Men driftsikkerheten til japanerne er jevnt over noe bedre har jeg inntrykk av. Ytelsene ligger i snitt noe under... :-)

 

Har fått et godt tilbud på Suzuki DT 140 hk, rimeligere enn Yamaha sin F115, så er nok den veien det går ja.!!

Link to post

En DT140 hadde sikkert passet godt til båten, men antar du mente DF140 :smiley:

DT140 veier forøvrig ca 170 kg, en lettvekter sånn sett, men en tørst en.

 

 

1050031_edited.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

tja her er en Fjordling 18 med DF140 http://www.finn.no/f...nnkode=36251787

40 knop virket nå litt snaut...

 

Her et bedre eksempel http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35305833

Etparogførti knop burde nå gå greit.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 år senere...

Definitivt denne. 163 kg, 2,1 liter...

 

bilde

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 år senere...

Hehe, takker, var nok DF 140 ja. Blir spennende å se hva gps sier når alt er justert!! Hva tror dere?

 

Hva ble det?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...