Jump to content

12v hovedstrømsbryter : Hvordan skal denne egentlig virke?


bergetun

Recommended Posts

Hei,

 

Lurer på om noen kan prøve å brainstorme litt med meg hva som er galt med batteri/hovedstrømsbryter/oppsett i den nye (brukte) båten min.

 

Båten min, (En brukt 2008 mod Amerikansk Rinker 260 EC) som har originalt 2 batterier der jeg tror det ene er dedikert til start og det andre skal være til forbruk. I tillegg til de 2 originale batteriene har forrige eier satt inn ett ekstra batteri (totalt 3 batterier)

 

Båten har en hovedstrømbryter med 3 mulige innslag. Off, On og Combine.

 

Jeg trodde at når man satte bryteren i ON posisjon så brukte man kun forbruksbatteriet og ikke brukte startbatteriet i det hele tatt. Problemet er at selv om jeg kun har den i ON posisjon om kvelden, så har jeg tømt alle batteriene når jeg skal starte motoren neste morgning. Selv om jeg setter bryteren i "Combine" posisjon før jeg skal prøve å starte.

 

Er det jeg som missforstår hvordan dette skal virke, eller er det noe galt med oppsettet ?

Link to post

Ja, jeg klarer ikke helt å se vitsen med den bryteren som jeg har.

Dette med strøm er noe jeg ikke har greie på i det hele tatt, men kan se at lyspærene i båten blir litt sterkere når jeg setter bryteren i posisjon "Combine". Det tyder jo på at strømanlegget får mer juice i den posisjonen, så det er iallefall funksjon i bryteren :D

 

Målte forresten alle tre batteriene til 12.52v i oppladet tilstand med bryteren satt til OFF

Redigert av bergetun (see edit history)
Link to post

Vet ikke filiosofien bak ditt system etter beskrivelsen. Combine burde indikere parallellkopling av hele pakken, men oftest kan man nok finne tre hovedstrømsbrytere på et slikt oppsett:

 

-Den ene er av/på bryter for startbatteri til krets.

-Den andre er av/på forbruksbatteri til krets.

-Den tredje er av/på parrallellkopling start/forbruksbatteri. Normalt stilling AV.

 

Dette oppsettet leveres som std. av mange båtprodusenter.

 

Du må vel nesten følge kabling fra batteriene og sjekke skjemaet/påstemplingen for hvordan brytefuksjonen foretas i denne bryteren om du ikke finner en annen løsning. Ville montert egen hovedbryter for hver krets samt mulighet for sammenkopling. Evt. kraftige startkabler liggende ombord for å sammenkople batteripakkene om nødvendig. Men du har en kraftig tapping såvidt jeg kan se om hele batteripakken tømmes over natta. Jeg kan ligge i flere dager uten lading selv om alle "normale" forbrukere for "hotelldelen" til båten er inne. Er batteriene dårlige?

Link to post

Jeg fant dette på ett annet forum.

 

The 260 EC has 3 battery switch positions - off, battery 1, both.

Note there is not the typical 4th position - battery 2. Not included on the 260 EC switch!

 

So, the way this works (according to Rinker) is:

 

- Battery 1 is the crank battery

- Battery 1 is wire to the engine starter

- Battery 2 is wired to the appliances, lights, etc. (house load).

- if the switch is on battery 1, then battery 2 still pushes current to the appliances, etc. and battery 1 is used only for the starter.

- if the switch is on both, then basically it bridges both batteries together, so both battery 1 and battery 2 run the engine starter and appliances.

 

 

So all the switch is doing is deciding to keep the circuits seperate (battery 1 position) or bridge them together (both position).

 

 

In conclusion, the best setting for the switch on 260 EC's is to leave it on battery 1. This preserves the crank battery. If the house is drained, you need to start the boat or plug in 110V. If the crank is dead, then it will be a bigger problem. Then go to "Both" setting and hope your house battery will turn the engine!

 

Det betyr vel at det er noe galt med koblingen hos meg siden båten tapper begge batterietene når jeg har den på "ON"

Link to post

Har ikke fått sett så mye på skjemaet, men dynamoen er jo koblet til begge batteriene via skilledioder, så dersom de to ekstra inntegnede bryterne nederst til høyre er på, burde begge batteriene få lading.

 

Men her er det noe som skurrer i følge ditt siste innlegg der du sier at du har VSR. Er skillediodene erstattet av det?

 

Og landstrømladeren ser ut til å ha to utganger, en tl hvert batteri. Men det du sier om at batteriene er tomme etter et døgn, tyder på at ladingen kanskje ikke er helt som den skal være? Og så kan jo selvfølgelig også batteriene være modne for utskifting. Du vet vel ikke hvordan den forrige eieren har tatt seg av de.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Du kan jo også prøve med litt mer måling, siden du allerede har målt batteriene. De virket jo svake.

Mål på det som skal være startbatteri uten at motoren går. Slå på flere forbrukere som ikke skal tappe startbatteri. Hvis spenningen synker når forbrukere blir slått på er det jo noe galt, eller feil bruk av bryter, da disse forbrukere ikke skal tappe startbatteri.

Hvis spenningen ikke endrer seg er det kanskje på tide å bytte batteri, eller sjekke ladingen.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Takker for gode svar og ideer.

 

@Lars H. Det er det som er så frustrerende. Diagrammet ser ikke ut til å stemme med virkeligheten.

Det jeg vet er at jeg har en CTEC M300 Marine landstrømslader og ett 710-300A VSR fra BEP Marine.

 

Jeg skal ta med meg penn og papir og prøve å tegne opp strømnettet, men kvir meg ltit tid det for alle kablene er perfekt lagt opp med kabelpølser som jeg må åpne for å feilsøke/lage diagram.

 

@Hegra : Har gjort det nå i kveld og det er helt tydelig at START batteriet mister spenning. Om dette er fordi forbrukerene tapper batteriet, eller fordi batteriet rett og slett er kaputt klarer jeg ikke å finne ut av.

Skal se om jeg får lånt meg ett Tang Ampermeter og se om det går UT strøm fra startbatteriet.

Høres dette ut som en fornuftig måte å feilsøke?

 

@Faxen: Har du peiling om BEP Relet skal lyse ? Hos meg står det på auto, men det er diodelyset i releet har ingen lys.

Link to post

bergetun : Om dette er fordi forbrukerene tapper batteriet, eller fordi batteriet rett og slett er kaputt klarer jeg ikke å finne ut av.

Det går fint å finne ut ved hjelp av spenningsmåling. La batteri få hvile noen timer slik at spenningen er stabil. Altså ikke lading eller forbruk i forkant av måling. Når du slår på mange forbrukere samtidig vil spenning falle omgående hvis batteriet tappes, gjerne rundt 0,5volt, alt etter hvor mye du setter på. Skjer det derimot ikke noe fall kan det tyde på dårlig batteri eller dårlig lading.

Du kan jo også måle forbruksbatteri med de samme forbrukere av og på, så ser du hvor mye spenningen faller.

Link to post

Her er ett bilde av 12V panelet.

 

 

Med hovedbryteren stående på "ON" slik som på bildet OG "Engine battery" inslått samtidig som "House battery" er innslått, så er begge batteriene koblet sammen.

Dvs at husbatteriet vil trekke strøm og fra startbatteriet og dermed tømme det for strøm også.

 

INSLÅTT = Betyr at "sikringene" er koblet inn. (I mangel på ett bedre ord)

 

Når kun "House Battery" er innslått så lader den kun startbatteriet (!!)

Når kun "Engine Battery" er innslått så lader den startbatteriet (som forventet)

Når BEGGE er instlått så er de koblet helt sammen.

Når INGEN er innslått så lader den kun startbatteriet.

 

 

 

Merkelig opplegg i denne båten..

 

hnYPx.jpg

 

 

Det vil si at jeg må passe på at ikke "House Battery" og "Engine Battery" er innslått når motoren ikke er i gang, ellers vil jeg effektivt tømme både forbruksbanken og startbatteriet.

Redigert av bergetun (see edit history)
Link to post

@Faxen: Har du peiling om BEP Relet skal lyse ? Hos meg står det på auto, men det er diodelyset i releet har ingen lys.

 

på mitt BEP rele lyser dioden når releet er innkopplet.

Du skal ha pluss fra begge batteribanker, og en minus på den tynne sorte ledningen.

Du kan velge om det er forbruk eller start som har prioritet.

Redigert av Faxen (see edit history)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
  • 2 år senere...

Jeg har en tilsvarende båt med samme sikring/bryter-panel. Riktig nok er båten noe nyere, 2011-modell, ny i Norge 2012.

Ved forbruk at batterier enten til start eller forbruk om bord, står bryteren alltid i "ON". Når jeg ikke er i båten så setter jeg hovedstrøms bryter i "OFF"

Sikringene rører jeg aldri, disse står hele tiden i innslag.

Når bryteren er i OFF, og man har tilkoblet landstrøm lades begge batterier. Alt annet enn kjøleskap, lensepumpe, VHF og gassalarm er strømløst. Og man tapper kun forbruksbatteri. Startbatteri har ikke blitt belastet.

Jeg har erfart å tappe forbruksbatteri, både ved å bruke opp strømmen i utehavn med bryter i "ON", og ved landligge over tid med bryter i "OFF"(lensepumpe og kjøleskap har tusla og gått i 3 uker uten ladestrøm). Men startbatteri er alltid "fit for fight"

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...