Jump to content

Hylsefett - hva brukes?

Lady B

Recommended Posts

Kom over en artig sak fra SKF - kulelagerprodusenten.

Det er en forhandsfylt fettbeholder på ca en dl med innebygd pumpe - tror den gikk på gass. Den smører automatisk med jevne intervaller til den etter et år har smurt en desiliter.

Bytter hele greia når den er tom

Tenkte det kunne være en artig løsning for de som har vanskelig tilgjengelig hylsesmøring.

Gjengeparti på enden av smøreapparatet monteres på slange, hylse el med vanlige gjenger.

Mons

Nå er vel den biltema axelfettet ment for pakkbox til axel propell og,Til å smøre opp utenbords motor ville jeg har brukt marine grease o.l http://www.jula.no/marinfett-624035

Du kan bruke biltema produktet, men min erfaring er at det forsvinner ganske fort. Ergo du må skru oftere fett på axlingen.

Jula har ett tilsvarende produkt http://www.jula.no/propellakselfett-624034 . Jeg bruker dette på skøyta mi og det fungerer meget bra.

Selfølgeligt kan du bruke vanlig grease eller typer fett. Men det resulterer og i mere gris dog. Vanlig fett liker ikke saltvann ;)

Er og en post her med noe fett så en hadde fått tak så så var meeget bra.

Når det snakkes om propellhylsefett, snakkes det ikke påhengs...Du, Medås`n ser ut til å ha funnet stoffet, men er ikke 200 grams tuber litt i minste laget? Hvor ofte smører du opp hylsa?Det fettet som er i hylsa fra før ser ut som lagerfett og , som du nevner, det blir litt gris...Tror faktisk jeg prøver akselfettet til Jula, jeg...Takk for tipset!

Redigert av Lady B (see edit history)

Jeg bruker srs 4000 fra shell. Den er rød på farge og vannbestandig. Brukt i mange år. Et par ting man skal tenke på når man har pakkboks med fettkopp. Du skal etterskru etter turen og ikke presse fett ned i boksen, da sprenger du simmerringene. Det andre er at når båten har vært på land og du sjøsetter båten står det luft i hele hylsa og da kjøler det dårlig og du må ut i litt ruskesjø for å bli kvitt den. dette løses ved å løse på pakkboksen og slippe lufta ut. Høres litt sprøtt ut ,men neste gang så prøv og du hører lufta komme og når det kommer vann er det bare å sette pakkboksen på plass og stramme skruene igjen.

• 2 uker senere...

Jeg bruker vanlig EP2 grease. Denne er sjøvannsbestandig, og har fungert utmerket de 11 årene jeg har hatt båt med fettsmurt hylse. Jeg gir koppen en liten oppstrammer 4-5 ganger i året, det er viktig å ikke smøre for mye for da sprenger du ut tetningene i hylsa og fyller opp vannkanalene med grease med varmgang som resultat. Så lite og skjelden er tingen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 8 år senere...
Rakkstingen skrev On 6.7.2015 at 21.21:

Brukte vanlig smørefett jeg også, helt tll jeg fikk klar beskjed fra verkstedet jeg bruker, om å få dette ut og erstatte med fett som er beregnet til propellaksling. Marineshopen hadde tuber med fett som var beregnet for akkurat dette, så jeg fikk ut det jeg hadde hatt i koppene både i motorrom og bak i AC hvor jeg også har en kopp. Så du bør kjøpe fett som er beregnet for akslinger.....

Lady B skrev On 31.7.2012 at 18.58:

Må fylle propellhylsa med grease. Hva slags grease skal brukes?

Figaro skrev On 2.8.2012 at 10.34:

http://www.pennzoilnorge.no/

Har brukt denne, den er ekstremt bra og saltvannsbestandig. Søk på grease, hylsefett

Den er svært vannbestsandig og klissete. Bruker den på propellen på snekka for å hindre rur. Den holder sesongen gjennom. Bruker den også i pakkboksen med hell.

Anbefales.

Jeg har også prøvd Biltema sin. Den er for tyntfytenede for mitt bruk.

Medås`n skrev On 1.8.2012 at 21.38:

Jula har ett tilsvarende produkt http://www.jula.no/propellakselfett-624034 .

Som en kuriositet ser jeg her at Jula kaller pakkboks for bagasjeboks . . :lol:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...