btor Startet 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2012 Hei, Jeg har en Sollux 24 ACI der det i skroget under vannlinjen (i hvert fall bakover) er det støpt ca 5 cm høye langsgående skrogforsterkninger i tillegg til de store kanalene der motorfestene er skrudd fast. Problemet er at disse 'ribbene' er en del av skroget og hindrer vann (som har lekket inn, eller regn som har rent gjennom dørken) å renne ned i kjølen der det kan lenses ut. Se vannet ved den blå pilen på bildet her: Jeg regner med at jeg ikke bare kan bore 'drenshull' gjennom disse ribbene for å drenere vannet ned. Det er vel innstøpt treverk inne i ribbene, det er det ihvertfall i de store motorfeste kanalene (ser ut til å være 50x150mm plank som er innstøpt der). Dette treverket vil jo da trekke vann hvis jeg borer hull... Kan jeg likevel bore gjennom disse kanalene og dunke inn et plast- eller kobberrør så vannet kan renne igjennom uten at det trekker for mye inn i det innstøpte treverket? Takk for kommentarer og tips, regner med at dette er en utfordring på flere båtmodeller. mvh btor Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 I min Nidelv 26 er det også slike "kanter" under dørken, men der renner vannet bakover, og der renner det igjen ned i kjølen. Det funker dårlig når båten står stille, men i fart så løfter baugen seg litt, og dette er nok for å få vannet akter og ned. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
btor Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Heldiggrisen :-) På min er det tette ribber, no escape, faktisk må vannet være 15cm dypt for å renne over de høye motorfeste kanalene parallelt med kjølen... Konstruksjonsfeil spør du meg. Noen med Sollux 24 her som har gjort noe med dette? btor Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Jeg hadde sollux24 før, men kan ikke huske jeg hadde dette problemet. Eller jeg overså det kanskje. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.