Kal-El Startet 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2012 Er fargesvak, rød/grønn, fikk derfor ikke brovakt påskrevet av sjømannslegen da jeg jobbet på sjøen. Nå når jeg farter rundt på egenhånd må jeg ofte spørre min kone om fargene på enkelte staker og fyr. Dette er litt verre om jeg er alene. Har noen lignende utfordringer? Finnes noen "solbriller" som kan tas på når man er i tvil, og evt. Hvor får jeg tak i desse? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Staker har jo en fasong som er forskjellig om det er rød eller grønn. Andre er jo svert/gule, så hva er problemet. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Sjøtunga Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 En tanke... dette har jeg ikke prøvd (jeg er ikke fargeblind) men det burde kunne fungere: Hvis du får laget et sett briller med delte linser der det er rødt øverst og konplementærfargen til rødt (cyan) nederst i ene glasset, og grønt øverst og komplementærfargen til grønt (magenta) nederst i det andre glasset, så bør du kunne se tydelig forskjell på rødt og grønt ved å se på fargen gjennom både hovedfargen og komplementærfargen. Sånn bør det virke når du ser på et grønt: objekt: - objektet har tilnærmet samme lyshet når du ser gjennom grønt felt - objektet blir betydelig mørkere (svart) når du ser gjennom komplementærfargen magenta - objektet vil bli litt mørkere når du ser gjennom rødt/cyan men med liten/ingen forskjell mellom rødt og cyan Tilsvarende, men nøyaktig motsatt, blir det når du ser på et rødt objekt. Filterne får du hos de litt mer avanserte fotobutikkene om du vil prøve før du bestiller briller hos en optiker. Det finnes rimelige utgaver i gelatin, og også holdere til dem. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Sjøtunga Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 så hva er problemet. Lanterner? Fyrsektorer? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Kal-El Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Hehehe nei du får høre med sjømannslegene... Nye sjømerker går som regel greit, gamle støtter som er malte kan være vanskelig, likeså fyrlykter, båtlanterner osv. Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Takk for et godt og utfyllende svar Sjøtunga. vet du om dette er den "offisielle løsningen"? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 vet du om dette er den "offisielle løsningen"? Aner ikke. Jeg har ikke hørt om det før nå Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Kal-El Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Nesten litt rart at denne problematikken Ikke er belyst tidligere. Er det ikke 10% av den mannlige befolkningen som har det i en grad? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 (redigert) Den "offisielle løsningen" er vel rett og slett at fargeblinde ikke får sertifikater. Men Båtførerbeviset får man vel, så vidt jeg vet, så det er jo en aktuell problemstilling. Men "løsningen" jeg presenterte over oppstod altså i mitt hode bare et øyeblikk før jeg skrev innlegget. Det bør mao testes ut i praksis... Redigert 31.Juli.2012 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
tjt Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Er selv fargesvak og har snakket med en optiker om problemet, og har fått opplyst at det kan justeres (ikke helberedes) med spesielle linser. For meg er det fargene på lyktene som er problemet, og håpet er å få bedret dette med en slik korreksjon. Mulig at det er innbildning, men føler at jeg skiller bedre på fargene i sidesynet. En trøst for oss er at Norges største krigshelt, Shetlands-Larsen også var fargeblind Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Ja båtførerbevis har jeg, så det er ikke noe krav om fargesyn der. Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Ja fyrlyktene er det verste for meg også. Vil helst ha en løsning som kan tas på ved behov. Ser man det ja, Shetlands-Larsen altså, den skal brukes for det den er verdt😄 Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 ColorMax linser - CNN - NY Times Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Er en egen sjapp i Oslo med hjelpemiddler, husker ikke navnet, mener de har nettsjappe også. Kan hende de har noe? Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Så det er iallefall løsninger ute og går. Da får jeg undersøke litt nøyere. Takk for all hjelp. Hvis noen har egne erfaringer blir jeg takknemlig for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Her er også et hjelpemiddel. http://www.merfarg.se/index.php Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Jeg er også fargesvak, noe jeg ikke visste før jeg var på sessjon, men jeg ser altså alle fargene og har ikke problemer med å se grønne og røde staker. Det er selvsagt mange grader av fargeblindhet og det blir jo ikke enkelt å se landterner og fyrsektorer om man er helt fargeblind eller delvis. nord sør øst og vestmerker har jo i tillegg kjegler, en del andre merker har også toppmerker. Håper du finner en løsning på dette Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Stella Ulefoss Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Hei Jeg er fargeblind og har gått på feil side av en stake, da tok jeg aksling og propell. Jeg har briller til vanlig og har fått solbrille med styrke som korrigerer for fargeblindheten, fikk dette hos optikeren. Når jeg ser på kartplotteren virker solbrillene mot sin hensikt, må bytte briller. Jeg har hatt disse brillene i noen år , jeg vil anbefale å spørre en optiker . Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 1.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Jeg spurte en optiker for et par år siden, men fikk bare noe sammensurium som endte oppi at han mente det ikke fantes... Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Spurte legen min for noen år siden. Han sa det fantes diverse "dingser" som var og få kjøpt. Men mente det var bortkastet penger. Da bruker eg heller en lettmatros til å fortelle meg hvilken farge de forskjellige lysene har. Sitér dette innlegget Link to post
Ingeborgimevind Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Det er et tankekors at Shetlands-Larsen, som var den høyest dekorerte norske sjøoffiser under krigen, ikke kuinne yrkestilsettes som offiser etter krigen, nettopp på grunn av sin fargesvakhet. (Men det var gjerne et poeng å unngå navigasjonslys i Nordsjøfarten?) Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
Geir Hel Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 http://www.colourvision.info/korreksjon_pa_fargeblindhet/index.html Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.