Jump to content

Hvilke hjelpemidler finnes for oss fargeblinde?

Kal-El

Recommended Posts

Er fargesvak, rød/grønn, fikk derfor ikke brovakt påskrevet av sjømannslegen da jeg jobbet på sjøen. Nå når jeg farter rundt på egenhånd må jeg ofte spørre min kone om fargene på enkelte staker og fyr. Dette er litt verre om jeg er alene. Har noen lignende utfordringer? Finnes noen "solbriller" som kan tas på når man er i tvil, og evt. Hvor får jeg tak i desse?

En tanke... dette har jeg ikke prøvd (jeg er ikke fargeblind) men det burde kunne fungere:

Hvis du får laget et sett briller med delte linser der det er rødt øverst og konplementærfargen til rødt (cyan) nederst i ene glasset, og grønt øverst og komplementærfargen til grønt (magenta) nederst i det andre glasset, så bør du kunne se tydelig forskjell på rødt og grønt ved å se på fargen gjennom både hovedfargen og komplementærfargen.

Sånn bør det virke når du ser på et grønt: objekt:

- objektet har tilnærmet samme lyshet når du ser gjennom grønt felt

- objektet blir betydelig mørkere (svart) når du ser gjennom komplementærfargen magenta

- objektet vil bli litt mørkere når du ser gjennom rødt/cyan men med liten/ingen forskjell mellom rødt og cyan

Tilsvarende, men nøyaktig motsatt, blir det når du ser på et rødt objekt.

Filterne får du hos de litt mer avanserte fotobutikkene om du vil prøve før du bestiller briller hos en optiker. Det finnes rimelige utgaver i gelatin, og også holdere til dem.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Den "offisielle løsningen" er vel rett og slett at fargeblinde ikke får sertifikater. Men Båtførerbeviset får man vel, så vidt jeg vet, så det er jo en aktuell problemstilling. Men "løsningen" jeg presenterte over oppstod altså i mitt hode bare et øyeblikk før jeg skrev innlegget. Det bør mao testes ut i praksis...

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Er selv fargesvak og har snakket med en optiker om problemet, og har fått opplyst at det kan justeres (ikke helberedes) med spesielle linser. For meg er det fargene på lyktene som er problemet, og håpet er å få bedret dette med en slik korreksjon.

Mulig at det er innbildning, men føler at jeg skiller bedre på fargene i sidesynet.

En trøst for oss er at Norges største krigshelt, Shetlands-Larsen også var fargeblind

Jeg er også fargesvak, noe jeg ikke visste før jeg var på sessjon, men jeg ser altså alle fargene og har ikke problemer med å se grønne og røde staker. Det er selvsagt mange grader av fargeblindhet og det blir jo ikke enkelt å se landterner og fyrsektorer om man er helt fargeblind eller delvis. nord sør øst og vestmerker har jo i tillegg kjegler, en del andre merker har også toppmerker. Håper du finner en løsning på dette

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hei

Jeg er fargeblind og har gått på feil side av en stake, da tok jeg aksling og propell. Jeg har briller til vanlig og har fått solbrille med styrke som korrigerer for fargeblindheten, fikk dette hos optikeren. Når jeg ser på kartplotteren virker solbrillene mot sin hensikt, må bytte briller. Jeg har hatt disse brillene i noen år , jeg vil anbefale å spørre en optiker .

Jan Martin

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...