Jump to content

Omnia ovn - forslag til rødsprit

bjornas

Recommended Posts

Konemor er ikke fornøyd med den rødspriten jeg kjøpte på Jula da vi prøvekjørte Omnia-ovnen vår til matlaging. Hun mener den setter en ekkel rødspritsmak. Jeg er i grunnen enig, og ber om forslag til andre og "bedre" rødspriter. Er det f eks lurt å bruke Originol, som man får kjøpt i Sverige? Evt andre "typer" / merker rødsprit?

Alle tips mottas med takk.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

• 7 måneder senere...

Blir spennende å se hvordan den funker på Wallas safeflame 1000, med støpejernplater, i seilbåten. Er det noen som vet hvordan det funker på Wallas med keramisk plate? -har både det og Origo i Grandezzaen. For de er vel litt utsatte for overoppheting, mener jeg å huske. -og når man ikke har en hel flate, som en kaserolle eller stekepanne på, så blir det vel noe mindre varmeopptak mellom plate og kjelebunn?

Hvilken temp/ styrke kjører dere platene på når dere bruker Omnia?

Det fine med Omnia er jo at en får utnyttet varmen, i salong, samtidig som maten lager seg selv.

Begrepet "rdspritbrenner" burde nyanseres. Det er jo etanol vi snakker om, og jo renere jo bedre. Rdsprit ble neppe oppfunnet for 堢rukes som brensel. Fin Fyr er foredlet for 堢rukes i spritbrennere. Minner igjen om bioetanolen - peisbrenselet. Gir ogs堳v沴 lite os og koster under halvparten av Fin Fyr.

H嶡r

Redigert av haknuts (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...