Jump to content

HB-jolle, er det det jeg har?

ko-stens

Recommended Posts

Har pusset opp ei jolle det siste året og er omsider ferdig.

Hele tiden har jeg trodd det er en selvbyggerjolle fra tidlig 1970-tall, men så har jeg fått høre at det kan være en HB-jolle (Horten båtbyggeri?).

Av en annen har jeg hørt det kan være en Norva-jolle fra Østfold.

Så jeg har foreløpig tre muligheter da, men hva kan være riktig?

Bilder:

124.jpg

125.jpg

IMAG0636.jpg

Jolla er for øvrig ca 10 fot (310 cm eller så) lang og 150 cm bred på midten. Den er ganske flatbunnet under bak, hvor bunnen avsluttes med et slags "step" for å få den til å plane fortere.

Vil ellers tro den er ca 80 - 90 kg tung.

Opprinnelig skrogfarge var oransje. Det samme var toftene, mens den var gråhvit innvendig ellers. Toftene gikk for øvrig helt ned og var støpt fast i dørken, noe jeg har gjort om. Åregaffelfestene har jeg for øvrig laget selv. Vet ikke hvordan det var originalt, da en eller annen tidligere eier hadde støpt fast et par plankebiter og montert festene på! Du milde så pent...

Så, hva har jeg for noe rart!?

Og hvor stor motor kan jeg egentlig bruke på denne, tro? Det er jo ikke noe slags merke noe sted. Har skaffet meg en ca like gammel motor som båten, en 1973 Evinrude 6 hk som skal gjøre nytte som fremdriftsmiddel. Har prøvd å ro den et par turer, men vil ikke akkurat hardnakket hevde at det er det den er skapt for! :lol:

Redigert av ko-stens (see edit history)

Beskrivelsen din og bildene ligner jo veldig mye på en Norva-jolle. Se her for bilder av en Norva: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=36103180. Både fargene og bakre tofte matcher 100%.

Da jeg var ung (midt på 80-tallet en gang) ville det i mitt miljø vært naturlig med en 8hk eller 9,9hk bakpå, kanskje en 15hk hvis man var vill og gal.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Nei, se der! :yesnod:

Den i annonsen er jo klin lik den jeg har, dvs slik den så ut før jeg begynte å pusse den opp. Til og med åregaffelfestene er slik det var på min.

Tusen takk for oppklaringen!

Skulle gjerne sett bilde av ei HB-jolle og. De er tydeligvis ganske like!

Er snart ferdig med å fikle med Evinruden nå, så da blir det å prøve hvordan det går på vannet. :smiley: Hadde jo vært moro om den planet med den motoren, men det er vel heller tvilsomt. 8 hk kunne nok gått. Det får vel bli neste prosjekt, for gudene vet om kjølesystemet på den gamle sekshesteren funker etter fiklinga...

Jeg har hatt 3 stk Horten joller . Har også hatt en maken til din, som jeg trodde var en enkelt skroget HB, men da var det kansje ikke det Den båten hadde jeg 30hk Yamaha det gikk som en kule. Måtte bare passe på å øse ofte når det regnet da den ble litt tung bak. De andre jeg har hatt, og har per i dag har dobbet skrog. Disse båtene må jo være støpt i samme form .Under er de jo helt like .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...