Jump to content

Skarpnes 9100 vs Bavaria 29sport


Gabi

Recommended Posts

Kona og jeg surfer på Finn om dagen for kanskje å vurdere en større båt enn vår kjære Uttern D66. Vi er 2 barn på 10 og 12 år samt to voksne. Vi ser på 2006 modeller av Skarpnes 9100 med Kad43 motor til 700k og Bavaria 29sport til 900k. Skarpnesen har flott opplegg med stor og rommelig uteplass med fint bysseopplegg. Men dårlig løsning for stikkabin til barna. Bavariaen har bra opplegg med uteplass så lenge det er 2006mod og mye bedre løsning med stikkabin. Bav har ofte D4 eller D6 motor som jo er nyere enn Kad43.

 

Har noen erfaringer og tips til valg? Problemet er at Bav koster 200k ekstra som vi vel egentlig ikke har. Hvordan er sjøegenskaper og kvalitet og popularitet til disse båtene? Er D4/D6 motoren såpass mye bedre at det er et "must"?

Link to post

29'en er en flott båt som oppfører seg godt i sjøen.Den fikk skryt i engelske båtblader for sitt skrog når den ble lansert. Husker jeg ikke feil har du ståhøyde i byssa.

 

Diskusjonen om kvalitet og Bavaria har på forumet til tider antatt religiøse høyder. Men jeg vil påstå jeg er nøktern når jeg sier at de som har eller har hatt Bavaria er godt fornøyd med kvaliteten. Ja, det finnes detaljer som kunne sett penere ut, men til prisen får du mye båt. Utstyret ombord kommer fra kjente merkeleverandører. Jeg har ingen statistikk, men jeg tror Lunde Båt Motor er en av de forhandleren som har høyest gjenkjøpsandel blant sine kunder.

 

Men om det er verdt 200 tusen. Jeg vil anbefale besøk i begge båter.

mvh Knut Erik

Link to post

Når Bav fikk fast solseng så forsvant mye av uteplassen. Man bruker mer tid i sofa enn oppå solsenga. 2006mod er isåfall bedre mht uteplassen. Men Skarpnesen ser veldig fin ut og med veldig stilig bysse ofte også med gasskomfyr.

 

28foteren kan selvsagt også være en mulighet selvsagt. Salgsmessig er vel det beste å selge egen båt på forsommer og kjøpe ny båt på senhøst. Prisene på høsten er til å få frysninger av hvis man skal selge selv. Men siden vi skal opp i fot er det vel egentlig det samme om vi får lite kr for vår siden vi sikkert kan prute minst like mye på den større båten.

 

Ser av tidligere innlegg at Skarpnes er halvfabrikat. Er det noe spesielt å tenke på i denne sammenheng?

Redigert av nopain99 (see edit history)
Link to post

Når Bav fikk fast solseng så forsvant mye av uteplassen. Man bruker mer tid i sofa enn oppå solsenga. 2006mod er isåfall bedre mht uteplassen. Men Skarpnesen ser veldig fin ut og med veldig stilig bysse ofte også med gasskomfyr.

 

28foteren kan selvsagt også være en mulighet selvsagt. Salgsmessig er vel det beste å selge egen båt på forsommer og kjøpe ny båt på senhøst. Prisene på høsten er til å få frysninger av hvis man skal selge selv. Men siden vi skal opp i fot er det vel egentlig det samme om vi får lite kr for vår siden vi sikkert kan prute minst like mye på den større båten.

 

Ser av tidligere innlegg at Skarpnes er halvfabrikat. Er det noe spesielt å tenke på i denne sammenheng?

 

Er i realiteten lavere prisen på båter ved våren.

 

Overskyet.

Link to post

Ser av tidligere innlegg at Skarpnes er halvfabrikat. Er det noe spesielt å tenke på i denne sammenheng?

 

Det er vel minst 2 kategorier av selvbyggere der den ene gjør det fordi det er lærerikt og ganske morsomt, mens den andre ønsker seg en båt de egentlig ikke har råd til å kjøpe ferdig bygd. Jeg tilhørte den siste kategorien i 1985 da jeg bygde en Biam 800. Båten kom med motoren montert. Sparte ca 60 000.- på å sette sammen innredningen og montere alt utstyret. Det er ganske mange "fag" man skal beherske for å gjøre en jobb med god kvalitet.Man skal være elektriker, møbeltapetserer, finsnekker og mekaniker i løpet av prosjektet. Det som skjerper de fleste er at dette er en båt man selv eier og kanskje skal selge en dag. Men når det er sagt så er det ikke alle som har vært like nøye under byggingen og tatt mange snarveier. Jeg mener det er svært viktig å sjekke det elektriske anlegget og spesielt hvordan innredningen er satt sammen. Du ser fort om båten er bygd på en skikkelig måte hvis du kikker inne i skap og under benker osv. Skulle jeg velge mellom en fabrikkbygd båt og en selvbygd, hadde jeg helt klart valgt den fabrikkbygde.

 

Er i realiteten lavere prisen på båter ved våren.

Overskyet.

 

Hva mener du med det?

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post

Det er vel minst 2 kategorier av selvbyggere der den ene gjør det fordi det er lærerikt og ganske morsomt, mens den andre ønsker seg en båt de egentlig ikke har råd til å kjøpe ferdig bygd. Jeg tilhørte den siste kategorien i 1985 da jeg bygde en Biam 800. Båten kom med motoren montert. Sparte ca 60 000.- på å sette sammen innredningen og montere alt utstyret. Det er ganske mange "fag" man skal beherske for å gjøre en jobb med god kvalitet.Man skal være elektriker, møbeltapetserer, finsnekker og mekaniker i løpet av prosjektet. Det som skjerper de fleste er at dette er en båt man selv eier og kanskje skal selge en dag. Men når det er sagt så er det ikke alle som har vært like nøye under byggingen og tatt mange snarveier. Jeg mener det er svært viktig å sjekke det elektriske anlegget og spesielt hvordan innredningen er satt sammen. Du ser fort om båten er bygd på en skikkelig måte hvis du kikker inne i skap og under benker osv. Skulle jeg velge mellom en fabrikkbygd båt og en selvbygd, hadde jeg helt klart valgt den fabrikkbygde.

 

 

 

Hva mener du med det?

 

Enkelt og greit. Det er flere som selger båter i April/Mai. Prisene går ned, utvalget er bedre. Folk har lyst på nye båter og er desperate til å selge. Lettere å få solgt båten i oktober/september. Mange har drømt seg bort om båter, og er keen på båt.

 

Overskyet.

Link to post

Enkelt og greit. Det er flere som selger båter i April/Mai. Prisene går ned, utvalget er bedre. Folk har lyst på nye båter og er desperate til å selge. Lettere å få solgt båten i oktober/september. Mange har drømt seg bort om båter, og er keen på båt.

 

Overskyet.

 

Du er nok litt på jordet igjen, jeg har fulgt nøye med seilbåter det siste drøye året og det er helt klart lavere pris utover høsten enn på våren. Mange som ønsker å selge ser at et nytt vinteropplag står for tur og at båten blir ett år eldre neste vår. Flere hadde faktisk satt opp prisen på båten sin når de kom på nett i mai.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post

 

Du er nok litt på jordet igjen, jeg har fulgt nøye med seilbåter det siste drøye året og det er helt klart lavere pris utover høsten enn på våren. Mange som ønsker å selge ser at et nytt vinteropplag står for tur og at båten blir ett år eldre neste vår. Flere hadde faktisk satt opp prisen på båten sin når de kom på nett i mai.

 

Men er det snakk om seilbåter? Nei. Kos deg.

 

Overskyet.

Link to post

:)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Hva mener du Trophy?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

 

Så du mener det er forskjell på markedet for seilbåter og motorbåter? Utrolig hva dere lærer på SFO for tiden.

 

Selvfølgelig er det slik det er. Har du ikke fått med dette oss BUP?

 

Seilbåter er ikke båt. Det er en pinne med en mast og en kjøl.

 

Den har bare fått betegnelsen båt fordi den flyter og kan i tilfeller i større skala være et havgående fartøy.

 

Seilbåter ble egentlig lagd for trygde-snyltere eller folk som liker stillhet.

 

Senere har det utvidet seg til familier som drar på tur i sine båter, men sliter med det store lånet og selger den.

 

:smiley:

Link to post

Noen ganger er det litt artig med disse trådene som sklir ut og ender opp med prat om feks trygdesnyltere og SFO istedet.

 

Forøvrig er vi helt i villrede om eventuelt båtvalg. Er også fristende med Nimbus 4000 istedet. 37fot og god plass men eldre selvsagt og motorer med både 1500-2000timer. Ligger på ca samme pris for en 1988modell. Eller kanskje en Fairline eller eller... Blir mye vurderinger ihytt og gevær og mye lesing på Finn.

Redigert av nopain99 (see edit history)
Link to post

Noen ganger er det litt artig med disse trådene som sklir ut og ender opp med prat om feks trygdesnyltere og SFO istedet.

 

Forøvrig er vi helt i villrede om eventuelt båtvalg. Er også fristende med Nimbus 4000 istedet. 37fot og god plass men eldre selvsagt og motorer med både 1500-2000timer. Ligger på ca samme pris for en 1988modell. Eller kanskje en Fairline eller eller... Blir mye vurderinger ihytt og gevær og mye lesing på Finn.

 

I disse urolige økonomiske tider ville jeg gåttfor nyere og mindre kontra større og eldre! Om noen år blir det nok en mengde 80 tallsbåter med utdatert utstyr og motor/drivlinje som ingen vil ha og ingen vil betale noe særlig for. Motorer motorstyring og generelt utstyr er det i de siste par åra stor utvikling på!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...