Hakkannen Startet 1.August.2012 Link til dette innlegget Startet 1.August.2012 Hei Søkte litt for å finne ut om noen har hatt lignende problem, men fant ikke noe særlig, hverken her eller på utenlandske sider (som jeg forsto noe av).. Har to Jabsco Quietflush i båten min (ukjent årsmodell, men trolig rundt 2007). Disse har jeg blitt fortalt er av typen med magnetventil beregnet for å forsynes med vann fra båtens trykkvannsystem. Her i dag da jeg akkurat var ferdig med en dusj begynte trykkvannspumpa å surre samtidig som det ene toalettet fylte seg selv. Vannstrømmen stoppet ikke før jeg i all hast fikk meg ut av badet og fikk skrudd av sikringen til trykkvannspumpa. Flommen til Noa ville vært blåbær i forhold til hvis ikke pumpa hadde stoppet.. Vil tro problemet kan ha med magnetventilen å gjøre, men har svært lite peiling på slike elektriske dupeditter. Av og til fikser ting seg selv, men ikke denne gangen. Prøvde skru på trykkvannet flere ganger, med samme resultat. Så lurer litt på hvordan en slik magnetventil fungerer? Er det noen som har opplevd lignende og kan forklare hvordan de løste problemet? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Jeg har også slike Jabsco Quiet Flush, model 37045 i båten. På disse sitter det ikke noen magnetventil. Hvis dassen din spyles med ferskvann kan det være montert en egen magnetventil for å forhindre lekkasje til do/septiktank hvis disse ligger lavere enn vanntanken din? Manetventiler koster ikke stort. Finn ut type og produsent og bytt de ut. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
SveinHa Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Siden vannet begynte å renne mens du dusjer er det mest sannsynlig at der har kommet vann inn i bryterpanelet (der du normalt betjener toalettet) og at bryteren har fått overledning. Magnetventilen ligger ikke langt unna bryteren, bare følg ledningege så finner du den men tviler på at den har streiket. Magnetventilen er bare en enkel mekanisk ventil der et fjørbelastet stempel presses mot et hull og dermed stenger for vannet. En elektromagnet løfter stempelet når den får strøm og åpner da for vannet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
SveinHa Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Jeg har også slike Jabsco Quiet Flush, model 37045 i båten. På disse sitter det ikke noen magnetventil. Jabsco QF finnes i to varianter, med magnetventil eller vannpumpe. De Hakkannen har er med magnetventil som tar spylevann fra båtens trykkvannsystem. Prisen for de to variantene er omtrent identisk så valget består i hva du ønsker å ha. Selve toalettene med kvern er helt identiske så det er enkelt å bygge om fra spylepumpe til magnetventil eller omvendt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Festina Lente IV Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Jeg har ett av hvert slag ombord, disse har fungert bra begge to. Fordelen med å spyle med ferskvann er at det ikke dannes urinkalk i systemet. Jeg har, som Svein Ha, stor tro på at det er en kortslutning ifm dusjingen som har engasjert magnetventilen. Når det tørker opp er sikkert alt i orden. Sjekk så bryterpanelet, om det kan være lekkasjer eller andre feil i det. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Hakkannen Svart 1.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Takk for gode forklaringer og tips Skal demontere bryteren i morgen og se om den er fuktig inni. Magnetventilen høres ut som en trygg konstruksjon Svein, så dere har nok rett i at det kan være bryteren som er synderen. Får se hvordan den er konstruert i morgen og eventuelt lage drenering og/eller bedre tetting på den. For min del er det viktig at dusjen skal kunne brukes uten at toalettet flyter over (er stor tilhenger av frivillige fotbad ). I sommermånedene blir dusjen brukt hver dag, men har ikke hatt problemer med den tidligere. Har nok vært noe uheldig/uvøren og spylt direkte på bryteren ja, kan virke som det er en god forklaring på kortslutningen. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 "Normale" feil i magnetventiler er: 1: Brudd eller kortslutning i magnetspolen som fører til at ventilen ikke åpner, ikke veldig vanlig på likestrømsspoler som i båt (12/24vdc). 2: Forurensing/smuss eller tæring i ventilsete/stempel/pakning fører til at ventilen ikke tetter 100%. 3: Fjærbrudd slik at stempelet ikke returnerer til stengt posisjon, ikke vanlig men i alle fall teoretisk mulig. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.