babu Startet 1.August.2012 Link til dette innlegget Startet 1.August.2012 Hei, Jeg har hatt et uhell med kjølesystemet, kommunikasjonssvikt og uerfarne brukere av båten (lang historie), noe som førte til at motoren ble oversprøytet med saltvann en stund, si en times tid. :( Motoren grundig ble skylt med ferskvann samme dag. Med hageslange... Så stod den et par uker. :( Nå er den ikke råd å få start på. Ikke så rart kanskje, men jeg lurer på om den kan reddes. Starteren går og motoren drar rundt, men den starter ikke. Det virker som den ikke har kompresjon. Den går liksom for 'lett' rundt syntes jeg. Og - denne motoren (Bukh DV20, tosylindret diesel) har håndsveiv. Det skal vel ikke kunne gå an å sveive den rundt for hånd uten å åpne et par ventiler eller først, men det klarer jeg nå, så vidt. Min teori er at vann har komme inn i toppen og ventiler/ventilseter har korrodert slik at motoren ikke lenger har kompresjon. Men jeg er ingen mekaniker. Så jeg tillater meg å lufte dette her. Er jeg på sporet? Og, viktigere, er det håp for denne motoren? Takk, B Bugge Kolbotn Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 (redigert) Hei! En dieselmotor er jo rimelig simpel, dersom den har kompresjon og diesel injisert i rett mengde med rett trykk til rett tid så skal den gå. For å starte så er den avhengig av gløding. At saltvann skal ha kommet inn på ventiler/seter ved at motoren har blitt dusjet med saltvann høres ikke sannsynlig ut, med mindre den har fått saltvann i luftinntaket. Aner ikke hvordan motoren din ser ut, så muligheten for at det har skjedd kan jeg ikke si noe om. Når du sier at den kjennes kompresjonsløs ut, så kan du kontrollere om følelsen din stemmer ved å ta en kompresjonstest. Med håndsveiv så er det vel en dekompfunksjon på den? Denne kan du jo sjekke, der kan det ha kommet saltvann. Dersom dette er ok så ville jeg ha gått over glødinga, sjekk kontakter som kan ha blitt irret av saltvann og dermed ha dårlig kontakt. Redigert 1.August.2012 av Ingvarjg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Er vel ikke gløding på gamle 2-takts-dieseler (som dette er?)... Ble den kjørt varm så vannet dampet av den etter spyling? Prøvd med litt startgass? Hvis du åpner sylinderventilene, hører du om den komprimerer? Klarer ikke se for meg at du skulle ruste sund ventilseter på et par uker så de ble helt ubrukelig, nærmeste måtte være om du kunne ha rustet fast ventil/ventilstag... Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Jeg kjenner i Bukh'en godt, men det er vel ingen 2-taktsdiesel? Hvis du synes motoren går lettere rundt enn vanlig, er det nok noe med kompresjonen. Men så lenge motoren går greit rundt, så er det sjanse for at du bare trenger å gjøre noe med topplokket. Har ikke motoren vært startet i det hele tatt etter vanndynkingen? Det burde den ha blitt, for å bli varm og fordrive fukten. Deretter skulle den ha fått skiftet olje / filter en gang eller to (litt avhengig av hvor mye vann det ser ut som det er kommet i motoroljen). Med det utgangspunktet du har nå, ville jeg ha demontert toppdekselet for å se om noen av ventilene står fast i åpen stilling. Når det er åpent, så pøs på med olje. Hvis de beveger seg som de skal, men likevel ikke lukker tett, hadde jeg demontert toppen så fort som mulig (samt fått inn olje alle relevante steder for å stoppe evt rust). Har du litt flaks, holder det å slipe ventiler og ventilseter, også er du igang igjen. Men sjekk eller skift motoroljen, og tørn motoren, for å sirkulere olje og hindre evt rust. Når du begynner denne jobben er det lurt å ha et nytt eksemplar av de fleste av de pakningene som blir demontert. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
babu Svart 1.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Folkens, takk for verdifulle innspill! Her er svar på noe spørsmål som stilles. > Er vel ikke gløding på gamle 2-takts-dieseler (som dette er?)... Ikke noe gløding - så langt jeg vet - på denne motoren >Ble den kjørt varm så vannet dampet av den etter spyling? Nei, dessverre. Som sagt, lang historie. Grunnen til satvanns-oversprøytingen var et demontert termostathus. Man anså ikke motoren som kjørbar etter å ha fått den havn. Det hadde jo latt seg gjøre på et vis å kjøre den varm etter ferskvannspyling og det hadde jo absolutt være en god ting. Men det ble altså ikke gjort. > Prøvd med litt startgass? Åja. > Hvis du åpner sylinderventilene, hører du om den komprimerer? Øh... hvordan hører man det? > Har ikke motoren vært startet i det hele tatt etter vanndynkingen? Nei. :( Dratt rundt en del runder (tømte et batteri), men aldri startet. > Med det utgangspunktet du har nå, ville jeg ha demontert toppdekselet Jeg har hatt av ventildekselet. (Det er jo ikke tett, så det er derfor jeg mistenker at vann kom inn der...) Uansett, det virker som alle ventilene går. I hvertfall rørte ting på seg. Men, skavisee..., det er kanskje ikke så lett å se selve ventilene bak løftere, fjærer og ting? Kan jeg ha lurt meg selv montro? Kan det være en ventil som sitter fast? I så fall, er det lett å se? og er det mulig/lett å få den løs uten å ha av toppen? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Er du sikker på at ventilløfterene (som du åpner når du starter med sveiv) er lukket? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
babu Svart 2.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 >Er du sikker på at ventilløfterene (som du åpner når du starter med sveiv) er lukket? Godt spørsmål. Men, ja, jeg mener jeg har kontroll på dette. (Det er to ventiler som åpnes vha en spak på ventildekselet for å kunne håndsveive motoren. Den skyver to ventiler ned, hvis jeg ikke har misforstått. Og så lenge spaken ikke er dratt i eller ventildekselet er av skal dette ikke skje. Men om ventilene slutter tett? Det vet jeg jo ikke.) Men nyvunnen kunnskap, bla a herfra (takk igjen), og kyndig hjelp skal jeg se på topp og ventiler til helgen. Så får vi se. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Hvis dette er en 2-sylindret motor, har du vel 4 ventiler under toppdekselet. Antagelig kan du se ventilstammene i sentrum av spiralfjærer som fungerer som ventilløftere og sørger for at ventilene lukker. I tillegg til dette kan man vel se 4 støtstenger og vippearmer som overfører bevegelsene fra støtstengene til ventilene. Mellom vippearmene og ventilene skal det være en bestemt ventilklaring (f.eks 0,2 mm) når ventilene er lukket. For å avdekke om noen ventiler helt eller delvis "henger" kan du sjekke om ventilklaringene er som de skal. Hvis du har en ventil som henger, så må man se om litt olje langs ventilstammen og litt rikking (evt m gummihammer) kan få det til å hjelpe (pass på at ikke stempelet er i toppstilling). Hvis ikke ventilene henger, men kompresjonen fremdeles føles dvask, ville jeg prøvd å tørne motoren for å se om du kan høre at luften presses ut av sylindrene. Hvis ikke hører dette går det an å håpe at det er noen stempelringer som har satt seg litt. Man kan prøve å få inn litt olje i sylinderen (et par støt med ei oljeflaske) og tørne motoren, evt prøv å start. Hvis ingenting av dette hjelper, er det vel videre demontering som står for tur. Men sjekk motoroljen, og bytt hvis det er vann i den. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 (redigert) Det jeg mente med å høre etter kompresjon var å svive motoren langsomt med sveiv til du hører stemplet komprimerer og se om du får bygd opp trykk som kan slippes ut ved nært maksimal kompresjon. Men er du så langt at du har tatt av topplokket er ikke det noen vits, da har du jo tilgang til ventilstagene direkte. Og bare for å stille dumme spørsmål; du er dønn sikker på at du får matet frem diesel og at filter etc er i orden? Og er jo også hypotetisk mulig du har druknet motoren i diesel i forsøk på å starte, antar startprosedyren er maks gasspådrag... Redigert 2.August.2012 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
babu Svart 2.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 >Men sjekk motoroljen, og bytt hvis det er vann i den. Ny olje skal bli. Men, likevel, hvordan ser jeg om det er vann i oljen? Motoren har jo ikke kjørt etter at den ble dusjet så det vil (vel?) ikke være 'skum' i oljen. Og det som måtte være av vann synker (vel?) i olje så peilepinnen vil vel ikke vise noe vann? Eller? >du er dønn sikker på at du får matet frem diesel og at filter etc er i orden? "Dønn sikker" er vel ta i..., men jeg kastet jo et blikk på det. Jeg gjettet på at drivstoff-systemet, som tross alt er rimelig lukket, ikke tok skade av en dusj. Men for all del: Takk for tipset. Det står på listen over ting jeg skal se nærmere på til helgen. :) Sitér dette innlegget Link to post
babu Svart 7.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 (redigert) [...] går det an å håpe at det er noen stempelringer som har satt seg litt. Man kan prøve å få inn litt olje i sylinderen (et par støt med ei oljeflaske) og tørne motoren, evt prøv å start. Litt sent å oppdatere denne tråden nå kanskje, men det var altså dette trikset - litt olje i sylindrene - som til slutt gjorde susen. Det var nok en stempelring som hadde fått saltvann på seg og satt seg litt fast. Oljen var nok til å tette slik at det ble kompresjon nok for antennelse. SIden har motoren gått som en klokke, så den ristet vel løs. Det er i hvert fall teorien. :) Uansett; takk for tipset. Redigert 7.Oktober.2013 av babu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
TMe Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Mitt råd er å alliere seg med noen som har litt peiling og få vedkommende med en tur i båten. Kanskje noen av forumets medlemmer i nærheten kan gi "babu" en hjelpende hånd. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Mitt råd er å alliere seg med noen som har litt peiling og få vedkommende med en tur i båten. Kanskje noen av forumets medlemmer i nærheten kan gi "babu" en hjelpende hånd. Så du fikk ikkje med deg at problemet var fikset? ;) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Tråden ble nok ikke akkurat finlest så denne detaljen fikk jeg ikke med meg. Men bra at det ordnet seg nærmest av seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.