Jump to content

Naboens båt sunket ved vår kai. Hva gjør vi?

PerUlv

Recommended Posts

Naboens båt (tresnekke ca 27fot) slet seg fra hans kai, og sank ved vår flytebrygge i fjor høst. Vi tok bilder og ba ham fjerne båten.

Dette skjedde aldri.

Ila høsten ble jeg opptatt med min fars sykdom. Han døde i vår. Vi var derfor ikke der nede og sjekket før nå i sommer. Båten ligger fremdeles sunket i badefjæren. Vi ba naboen påny fjerne den ila sommeren men ingenting har skjedd. Det er definitivt til ulempe at båten ligger der, selv om vi ikke er der ofte. Båten gjør det mindre interessant å reise ned fordi barna ikke kan bade osv.

Vår bekymring går på forurensing. Båten har ligget der i snart ett år. Den vil antakelig gå i oppløsning ila enda en vinter.

Vi har krevd båten fjernet men det kommer masse unnskyldninger og ingenting skjer, selv om de sier de skal fjerne den. Den var tung, det var masse vann i den osv. Dårlige unnskyldninger.

Vi sier at den vil bli fjernet av berningsfirma for deres regning dersom den ikke er borte ila sommeren.

Siste forslag jeg fikk høre var at de jo kunne brenne den i vår fjære. Jeg synes dette er en hårreisende løsning av flere grunner:

Motor, nagler osv vil ligge igjen.

Glassbråt.

Evt olje og tjæresøl

Forurensing rett og slett.

Nærhet til vårt naust.

Hva gjør man?

Redigert av PerUlv (see edit history)

Kanskje like greit å la de brenne den, dette hvis de får den høyt nok opp og med skriftlig garanti om at de fjerner alt rask etter seg og at dere hvis dette ikke blir gjort etter fremsatt frist gjør det or deres regning. Hvis båten er sunket ser jeg imidlertid problemer med å få fyr på den, eventuelt la de bruke deres fjære til å dra den opp og høgge den på plassen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Å la unger bade der er nok ikke så farlig. Alt som skal renne ut og forurense har allerede gjort det og forsvunnet. Det er beklageligvis ikke noe løsning.

Hvordan ligger båten i forhold til naboen? Hvis det er mulig går det kanskje an å dra den tilbake til naboen med en talje eller noe. Det er tidkrevende, og ikke noe hyggelig jobb, men blir den dratt slik at den ligger til ulempe for han istedenfor deg blir den kanskje fjernet raskere. Ligger hele båten under vann? Hvis ikke kan det være det går an å hive nedi etpar 220v pumper og få den flytende. Båten er nok passelig trutnet nå hvis hele ripa er over vann. Hvis den har kantret slik at deler av båten ligger over og deler ligger under, er det nok fullt mulig å rette den opp igjen med jekkestropper samtidig som den lenses. Hvis ike naboen klarer dette selv, går det an jo å hjelpe til, er ikke alltid ting skjer helt av seg selv.

En småbåt vil være eierløs hvis dens tidligere eier frivillig har oppgitt sin rett til den (derelinkvert den), typisk ved å henlegge den på annen manns grunn for å bli kvitt den. Det kreves at han har oppgitt besittelsen over båten fordi han ønsket å bli kvitt den.

Ufattelig, ikke rart det ikke blir levert inn vrak til opphugging.

En kan jo bare sette båten der en vil. Så blir den automatisk derelinkvert til eierløs (om tidligere eier ved spørsmål bare sier at han ikke vil ha den lenger?). Så har en lempet problemet over på noen andre...

Jara Wynja

Jeg ser på brenning som uheldig pga nagler og glass i badefjæren. Jeg tenker da på beina til ungene (småbarn).

Det er vel 50 meter bort til naboens fjære.

Dersom jeg trekker en presenning under båten, og så tømmer den med en 240V pumpe, kan det kanskje gå å få den flytende. kanskje man til og med kan slepe den et godt stykke. I hvertfall bort til broren hans, han selv har vel egentlig ikke en fjære den kan legges i tror jeg (usikker på eiendomsgrensene der bort etter at faren deres døde for lenge siden).

Hvis du først får den flytende, kan du ikke trekke den helt bort til brygga dems og surre den stramt, godt og grundig fast til brygga slik at den blir hengende på brygga når den synker igjen? Får de spekulere selv hva de vil med skrotet, du har vært snill og hevet det for dem og til og med levert det tilbake i (nært) flytende tilstand...

Har du et bilde av båten der den ligger som du kan legge ut vil det bli lettere å komme med råd

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Å legge ut bilder kan fort gjøre at man kan identifisere sted, nabo, og det kan fort bli en litt uheldig situasjon, hvor nabo føler seg offentlig uthengt. Ville derfor råde deg il å heller gi en så god som mulig beskrivelse, for å få råd til flytting.

Ellers synes jeg det en en nokså håpløs situasjon din nabo har påført deg, og det står ikke mye respekt av en nabo som ikke ordner opp etter seg, uansett om han skulle ha jussen på sin side.

Da skulle det være flott om noen kunne identifisere han, skamme seg burde han

Å legge ut bilder kan fort gjøre at man kan identifisere sted, nabo, og det kan fort bli en litt uheldig situasjon, hvor nabo føler seg offentlig uthengt.

Er vel neppe noen juridiske grunner til at man ikke skulle kunne publisere et bilde man selv har opphavsretten til, tatt på egen eiendom.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Uten sammenligning, men jeg opplevde for et par år siden en hyttenabo som hadde lagt ut om sin irritasjon over naboen nedenfor som ikke felte trær som sperret for utsikten hans i en statusmelding på Facebook. En god del kommenterte, og kom med diverse forslag om selvtekt, sage ned alle trærne på naboens tomt, og sende regningen osv som han selv synes var gode ideer alle sammen. Etter som han dengang var formann i Vellet, og hadde fått halve hyttefeltet som venner på Facebook, og det kun var en hyttenabo mellom sjøutsikten og hytta hans, var det rimelig enkelt for svært mange og identifisere hvem det dreide seg om, nemlig meg. Det han tydeligvis ikke hadde tenkt helt over, var at også jeg hadde blitt overtalt til å være venn med ham på Facebook, og at vi tidligere på sommeren hadde blitt enig i at disse trærne skulle felles, og jeg hadde sagt at om han hadde tid til å hjelpe til, kunne vi ta de ned når som helst, hvis ikke ville jeg ta de utpå høsten.

Ganske forbannet og forulempet kastet jeg meg inn i diskusjonen, og når min versjon av historien kom opp snudde stemmningen. Han fikk til slutt såpass mye pepper fra andre at jeg syntes synd på stakkaren.

Vårt naboforhold har ikke blitt det samme siden.

Nå tror jeg ikke et sekund at trådstarter har vridd så mye på sannheten som min nabo hadde, men en sak har alltid flere sider, og man bør vurdere nøye når man går fra en relativt anonymisert problemstilling, til noe der en kan identifisere den det dreier seg om.

På den annen side, om jeg hadde vært i tråstarters situasjon, og det ikke er momenter av betydning som er utelatt i framstillingen, hadde jeg trolig lagt ut et bilde...

En sak har alltid to sider. Men akkurat her er det nokså rett frem. Båten har ligget i bøyen i årevis tilsynelatende uten å ha vært brukt. Båten slet seg og er drevet inn i viken vår. Den har sunket på grunt vann, men ligger rett vei og krenger noe, slik man vil forvente at en båt ligger på stranden uten støtte. Baugen ligger innerst, og båten ligger på skrå utover. Båten er tilsynelatende noenlunde hel. På høyvann virker det som den nesten flyter. Er usikker på om det er større hull i den. På lavvann er vel rekka akter nesten over vann. På ekstremlavvann vil den nok være over.

Jeg har ikke noe ønske om at båteier skal henges ut med bilder, da jeg ønsker et godt naboforhold.

Det er enklere om jeg ikke trenger å strekke presenning under båten. Jeg har noen tomme plastfat som kanskje kan strappes fast ved lavvann. I tillegg til nedsenkbar? pumpe bør jo det fungere?

Noen som har erfaring med pumper for dette bruket? Biltemapumper?

Kommer den billigste her til å funke?

http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Nedsenkbar-vannpumpe-17971/

En sak har alltid to sider. Men akkurat her er det nokså rett frem. Båten har ligget i bøyen i årevis tilsynelatende uten å ha vært brukt. Båten slet seg og er drevet inn i viken vår. Den har sunket på grunt vann, men ligger rett vei og krenger noe, slik man vil forvente at en båt ligger på stranden uten støtte. Baugen ligger innerst, og båten ligger på skrå utover. Båten er tilsynelatende noenlunde hel. På høyvann virker det som den nesten flyter. Er usikker på om det er større hull i den. På lavvann er vel rekka akter nesten over vann. På ekstremlavvann vil den nok være over.

Jeg har ikke noe ønske om at båteier skal henges ut med bilder, da jeg ønsker et godt naboforhold.

Det er enklere om jeg ikke trenger å strekke presenning under båten. Jeg har noen tomme plastfat som kanskje kan strappes fast ved lavvann. I tillegg til nedsenkbar? pumpe bør jo det fungere?

Noen som har erfaring med pumper for dette bruket? Biltemapumper?

Kommer den billigste her til å funke?

http://www.biltema.n...annpumpe-17971/

Jeg ville ha tilbudt naboen om og hjelpe han og flytte båten. Hvis han ikke ville ta imot dette forslaget hadde jeg spurt han om det er greit om jeg flyttet båten for han. Siden båten ikke er under vann er det nok en grei sak å flytte denne båten bort til naboen. Jeg hadde prøvd å lånt/kjøpt meg noen enkle pumber for å lense vannet ut av båten. Regner med at det ikke trengs noe avansert utstyr til dette. Har selv brukt slike pumer du har linket til å lebse båter som nesten har synket.

Du får se på jobben som en god trening:) er lett for å bli litt lite med aktiv jobbing i ferien vettu:)

Hadde en nabo som var veldig dårlig med å kaste søppel som hopet seg opp i hagen hans. Jeg er ikke en person som går bort og klager å syter for at han ikke gjør det, kan spørre pent og på en hyggelig måte...

Dette hjalp ikke mot denne naboen, så jeg spurte han om det var greit om jeg kjørte bort søppelet hans i hagen. Det så han var helt greit og begge var veldig fornøyde etterpå:) Han kom t.o.m bort med en kasse øl etter et par dager:)

Redigert av mrtiger (see edit history)

Har du tilgang på en vannslange som når bort til vraket? Og gjerne har litt trykk? Da kan du enkelt og nesten gratis lage deg ei venturi-pumpe som er kanskje det mest effektive og trygge, slipper du å kjøpe pumper og rote med strøm og saltvann...

Dette er en god ide fra LM 9725. Egentlig har jeg ikke tilgang på vann med tilstrekkelig trykk til å få store nok volumer med venturi, men ideen er kreativ. Kudos for det.

Smør og margarin er suverent det, beste og billigste pakningsmaterialet som finnes for temporær nødbruk under vann. Fungerer perfekt for tetting av små og store hull, løses ikke opp av vann og vaskes ikke bort annet enn at det kan dyttes inn om store hull og ingen ting mothold.

Hvis du mener seriøs business med vanntømming og har tilgang på grovt rør (gjerne 4" eller mer) kan man lage pumpe med en liten påhengsmotor. Tryggeste er venturi-prinsippet for å slippe tørrkjøring og blokkering/skader hvis det følger med vrakgods, men for all del kan man kjøre direkte sug også om man tør risikere å ofre motoren. Jeg har sett prinsipp hvor man festet en stor plastdunk som var åpen i toppen rundt undervannshuset og slange ut bak propellen, skrudd dette i jigg og senket så dunken var godt under vann og skrudd fast i brygga. Trykket i slangen bak propellen er formidabelt (egentlig bare skremmende skummelt) og suget i pumpeslangen overgår glatt ordinære brannvesenpumper... Lite risiko for skader på motor også fordi den står i sjøen og kun dytter sjøvann inn i slangen, men ting må gjøres skikkelig fast.

Redigert av LM 9725 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...