Gunda Startet 1.August.2012 Del på Facebook Startet 1.August.2012 Hei ! Fikk problem med kjøleskapet i helga. Isotherm ca. 6 år gammelt. Det vil ikke "starte". Hører det jobber for å prøve å komme i gang. Strømforsyning : Måler 12.05 volt inn på kjøleskapet, 12.64 på batteriet, men i "startforsøket" ser jeg at voltmeteret "flasher", men det skjer så fort at jeg ikke klarer å lese av noen verdi. Jeg har en mistanke om at batteriene begynner å bli dårlige (2 x 115). Kan det være at spenningen faller så mye i startforsøket at kompressoren ikke slår inn ? Syrevekta er nede på ca 1.20, selv om jeg ladet batteriene før turen sist helg. Helt sikkert noen som har opplevd det samme, og som kan komme med tips ! Sitér dette innlegget Link to post
kalle_08 Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 Hadde samme problem med for stort spenningstap. La opp ekstra forsyning med større kvadrat (6mm2) . Det løste problemet. Hadde 2,5mm2 før. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 Start båtmotoren, så får du høy nok spenning. Starter skapet da, vet du svaret. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
jørn Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 (redigert) Hadde lignende problem som deg. Målte 12,5volt inn på skapet, men ville ikke starte. Viste seg å være brudd på kabelen, selv om jeg målte volt inn på skapet. Prøv å trekk ny kabel for + og - direkte fra batteriet. Jeg hadde også en defekt termostat, så du kan jo også legge den utenfor termostaten for å teste det. Redigert 1.August.2012 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunda Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 Takk for svar så langt. Kjøleskapet starter ikke, selv om jeg lar motoren svive. Jeg har fått litt "profesjonell" hjelp med diverse måling : Ved "startforsøk" trekker det nesten 12 amp, noe som vel er altfor mye ? Tyder vel på feil med elektronikken ? Jeg har testet kjøleskapet også med andre batterier enn de som sitter i båten. Tar gjerne imot flere tips før jeg eventuelt må bite i det sure eplet og kjøpe nytt skap. Synes nok at 6 år er litt kort levetid... Sitér dette innlegget Link to post
Lensepumpe Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 (redigert) Jeg vet ikke hvilke kompressor det er i kjøleskapet, men det er normalt at kompressoren trekker betydelig mer strøm ved start enn ved drift. 12 A akkurat ved start behøver derfor ikke være unormalt høyt. For Danfoss BD35 fremgår det av databladet at sikringen er 15 A, selv om strømmen under drift er omkring 5 A. Nederst på databladet er en oversikt over feilkoder som kan vises dersom LED for dette er montert. Feilkode med 3 blink (motor start error) kan jo være relevant i dette tilfellet. Redigert 2.August.2012 av Lensepumpe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.