Jump to content

spritkompass


skøyte entusiast

Recommended Posts

hei igjen! trenger hjelp til å få kjøpt spritkompass til min 48 fots kutter!

det som var ble stjålet før jeg kjøpte båten.

problemet mitt er at autopiloten var koblet opp

mot dette og dermed virker den ikke lenger :confused:

Hei Skøyteentusiast,

 

For å bruke magnetkompasset mot autopiloten må du vel ha hatt en føler som du la oppå kompasset - er den også stjålet?

 

Hvis du fortsatt har den kan du vel bruke omtrent hvilket som helst kompass som har stor nok diameter. Ellers kunne du bruke et vanlig gammel kompass - og så skaffe deg et elektronisk kompass (fluxgate) til å styre autopiloten?

 

Det siste alternativet er å "håndstyre", den metoden har virket helt flott i flere hundre år :wink:

 

mvh

Poseidon

(uten autopilot)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

hei poseidon! føleren og heile greia er vekk!

har ett hull på 26-28 cm i diameter i dashbordet!

har sjekket litt ang. elektronisk kompass og lignende

men det ser ut som det vil koste skjorta og litt til!

men!!!!! har jo gps og kartmaskin kan kansje bruke nmea

porten og bruke kompasset/retningen fra denne til å styre auto-

piloten? noen som har synspunkter på det? :confused:

Link to post

Skitt au!

 

Elektronisk kompass av fluxgatetype koster vel noe i nærheten av 3.000 vil jeg tro?

 

GPS og kartmaskin er vel og bra til sitt bruk, men selv om jeg ikke har personlig erfaring med hvordan disse virker opp mot autopiloten, så tillater jeg meg et par små spørsmålstegn.....

 

Autopiloten er laget for å ta imot et signal som angir hvilken kurs båten styrer, altså hvilken retning kjølen peker i øyeblikket. En GPS forteller hvilken retning båten flytter seg - om det så er rett sidevis - og jeg ser for meg at autopiloten kan få vanskeligheter av denne årsak.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Mnja vet ikke helt med det der, en viss berømt herre fra Spaniens land kom jo nokså langt ut av kurs da han skulle fra Gran Canaria til India ...    :lol:  :lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Du har et poeng der, men den karen drev jo med astronomisk - for ikke å si astrologisk - navigasjon. Han styrte vel etter en politisk stjerne, og alle vet hvordan man kan komme på avveie om man stoler på en politiker :yesnod:

 

mvh

Poseidon

(som styrer etter egen overbevisning)

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

alle vet hvordan man kan komme på avveie om man stoler på en politiker

Ja der har du et poeng. Begrepet "stø kurs" er jo et fremmedord i de kretser for ikke å snakke om at evnen til å definere hvor seilasen skal ende, er helt fraværende. :smash:

 

Hilsen Skipper Worse

Overarbeidet skattebetaler i den eneste vestlige demokratiske stat med prestestyre :cryin:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

...Som nevnt her angir gps`en hvor båten er og går...

Du vil garantert få problemer med å styre Autopiloten etter GPS NMEA utgang. Du vil riktignok få et HDT heading telegram her, men det viser i hvilken retning båten har gått. ikke hvilken retning båten går. Skal en få en brukbar kompass retning fra GPS, så må en ha flere GPS antenner/ mottakere for å få en peiling til satelittene. Dette er utstyr som finnes på markedet men er myyye mer kostbart enn et rate kompass.

 

SailorBoy

Link to post

Jeg er omtrent hellig overbevist om at en autopilot ikke kan styres fra en gps! Som nevnt her angir gps`en hvor båten er og går, men når man feks ligger omtrent stille raser jo pilen på kartmaskinen rundt og rundt.. :crazy:

<{POST_SNAPBACK}>

>Autopiloten er laget for å ta imot et signal som angir hvilken kurs båten styrer, altså hvilken retning >kjølen peker i øyeblikket. En GPS forteller hvilken retning båten flytter seg - om det så er rett >sidevis - og jeg ser for meg at autopiloten kan få vanskeligheter av denne årsak.

 

>mvh

>Poseidon

 

Hei,

Her tror jeg dere tar feil. Autopilot kan styre en kurs etter fluxgate kompass - eller alternativt mot

et "veipunkt" som GPS'en geleider den mot i form av NMEA inputt. Det er vel nettopp slik autopilot

koplet til GPS/plotter er tenkt å virke. Du lager deg en veipunktliste - og lar automatikken ta over styringen. Det eneste du selv må gjøre er å "godkjenne" kursendringer ved hvert veipunkt -

når utstyret sier f.eks. " "pip" - jeg har tenkt å endre kus til styrbord - er det ok?"

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post

Mnja vet ikke helt med det der, en viss berømt herre fra Spaniens land kom jo nokså langt ut av kurs da han skulle fra Gran Canaria til India ...    :lol:  :lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Og i tillegg hadde han vel masse med noenlunde kyndig personalet med seg som han kunne bruke som avlastning. Dagens personalet heter autopilot og i så måte har det ingeting å gjøre med om håndstyring virker eller ikke :smiley: Spørsmålet er om personalet fortsatt virker etter flere hundre år. Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post

>Autopiloten er laget for å ta imot et signal som angir hvilken kurs båten styrer, altså hvilken retning >kjølen peker i øyeblikket. En GPS forteller hvilken retning båten flytter seg - om det så er rett >sidevis - og jeg ser for meg at autopiloten kan få vanskeligheter av denne årsak.

 

>mvh

>Poseidon

 

Hei,

Her tror jeg dere tar feil. Autopilot kan styre en kurs  etter fluxgate kompass - eller alternativt mot

et "veipunkt" som GPS'en geleider den mot i form av NMEA inputt. Det er vel nettopp slik autopilot

koplet til GPS/plotter er tenkt å virke. Du lager deg en veipunktliste - og lar automatikken ta over styringen. Det eneste du selv må gjøre er å "godkjenne" kursendringer ved hvert veipunkt -

når utstyret sier f.eks. " "pip" - jeg har tenkt å endre kus til styrbord - er det ok?"

 

mvh

 

FredT

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Med denne koblet opp mot RL80CRC

er bare å følge med annen trafikk.

Jeg skal inn til pusher'n (Hr.Wattum) :wink: og hente den i dag. :smiley:

mvh

giver

Link to post

Det eneste du selv må gjøre er å "godkjenne" kursendringer ved hvert veipunkt -

når utstyret sier f.eks. " "pip" - jeg har tenkt å endre kus til styrbord - er det ok?"

mvh

FredT

<{POST_SNAPBACK}>

Hei FredT

 

Er det virkelig nødvendig å "godkjenne kursendringer ved hvert veipunkt”?? Jeg trodde at du kunne sette autopiloten til å styre etter innplottet rute, uten å måtte gjøre det.

 

Mvh Bern

Link to post

Hei.

 

Dette er noe som er lagt inn i programmet for autopiloten av sikkerhetsmessige grunner i tilfelle det f.eks skulle være en båt rett på siden av deg idet det skal utføres en kursendring. Det kunne jo være at du ble sittende litt for lenge på dass akkurat da det var tid for kursendring? Men teknisk er det ingen grunn til at autopiloten ikke skulle kunne kjøre båten fra Oslo til Bergen uten din inngripen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei. Dette er noe som er lagt inn i programmet for autopiloten av sikkerhetsmessige grunner i tilfelle det f.eks skulle være en båt rett på siden av deg idet det skal utføres en kursendring. Det kunne jo være at du ble sittende litt for lenge på dass akkurat da det var tid for kursendring? Men teknisk er det ingen grunn til at autopiloten ikke skulle kunne kjøre båten fra Oslo til Bergen uten din inngripen.

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Nettopp. Men er det ikke noe lovverk omkring dette? :blush: (At du ikke skal ha lov til å koble bort den funksjonen??)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Nettopp. Men er det ikke noe lovverk omkring dette? :blush: (At du ikke skal ha lov til å koble bort den funksjonen??)

<{POST_SNAPBACK}>

Noe lovverk om dette har jeg aldri hørt om, men det skulle ikke forundre meg om det finnes. Det er vel snart slik i dette landet at det som ikke er helt klart bestemt som lovlig er forbudt! :puke:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei.

 

Dette er noe som er lagt inn i programmet for autopiloten av sikkerhetsmessige grunner i tilfelle det f.eks skulle være en båt rett på siden av deg idet det skal utføres en kursendring. Det kunne jo være at du ble sittende litt for lenge på dass akkurat da det var tid for kursendring? Men teknisk er det ingen grunn til at autopiloten ikke skulle kunne kjøre båten fra Oslo til Bergen uten din inngripen.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

MARPA funksjonen hjelper vel til her??

mvh

giver

Link to post

Noe lovverk om dette har jeg aldri hørt om, men det skulle ikke forundre meg om det finnes. Det er vel snart slik i dette landet at det som ikke er helt klart bestemt som lovlig er forbudt!  :puke:

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

 

 

På fritidsbåt tror jeg helautomatikk er uregulert. På norsk registrerte handelsfartøy er det derimot forbudt. Kursforandringer må en gjøre manuellt. Såvidt jeg kan erindre var det en ulykke med et

handelsfartøy som hadde 1ste generasjon NorControl DataBridge. Hva som gikk galt husker jeg ikke.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...