skøyte entusiast Startet 4.Februar.2005 Del på Facebook Startet 4.Februar.2005 hei igjen! trenger hjelp til å få kjøpt spritkompass til min 48 fots kutter! det som var ble stjålet før jeg kjøpte båten. problemet mitt er at autopiloten var koblet opp mot dette og dermed virker den ikke lenger Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.Februar.2005 Del på Facebook Svart 4.Februar.2005 hei igjen! trenger hjelp til å få kjøpt spritkompass til min 48 fots kutter! det som var ble stjålet før jeg kjøpte båten. problemet mitt er at autopiloten var koblet opp mot dette og dermed virker den ikke lenger Hei Skøyteentusiast, For å bruke magnetkompasset mot autopiloten må du vel ha hatt en føler som du la oppå kompasset - er den også stjålet? Hvis du fortsatt har den kan du vel bruke omtrent hvilket som helst kompass som har stor nok diameter. Ellers kunne du bruke et vanlig gammel kompass - og så skaffe deg et elektronisk kompass (fluxgate) til å styre autopiloten? Det siste alternativet er å "håndstyre", den metoden har virket helt flott i flere hundre år mvh Poseidon (uten autopilot) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
skøyte entusiast Svart 4.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2005 hei poseidon! føleren og heile greia er vekk! har ett hull på 26-28 cm i diameter i dashbordet! har sjekket litt ang. elektronisk kompass og lignende men det ser ut som det vil koste skjorta og litt til! men!!!!! har jo gps og kartmaskin kan kansje bruke nmea porten og bruke kompasset/retningen fra denne til å styre auto- piloten? noen som har synspunkter på det? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 4.Februar.2005 Del på Facebook Svart 4.Februar.2005 Det siste alternativet er å "håndstyre", den metoden har virket helt flott i flere hundre år <{POST_SNAPBACK}> Mnja vet ikke helt med det der, en viss berømt herre fra Spaniens land kom jo nokså langt ut av kurs da han skulle fra Gran Canaria til India ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Poseidon Svart 4.Februar.2005 Del på Facebook Svart 4.Februar.2005 Skitt au! Elektronisk kompass av fluxgatetype koster vel noe i nærheten av 3.000 vil jeg tro? GPS og kartmaskin er vel og bra til sitt bruk, men selv om jeg ikke har personlig erfaring med hvordan disse virker opp mot autopiloten, så tillater jeg meg et par små spørsmålstegn..... Autopiloten er laget for å ta imot et signal som angir hvilken kurs båten styrer, altså hvilken retning kjølen peker i øyeblikket. En GPS forteller hvilken retning båten flytter seg - om det så er rett sidevis - og jeg ser for meg at autopiloten kan få vanskeligheter av denne årsak. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 4.Februar.2005 Del på Facebook Svart 4.Februar.2005 (redigert) Mnja vet ikke helt med det der, en viss berømt herre fra Spaniens land kom jo nokså langt ut av kurs da han skulle fra Gran Canaria til India ... <{POST_SNAPBACK}> Du har et poeng der, men den karen drev jo med astronomisk - for ikke å si astrologisk - navigasjon. Han styrte vel etter en politisk stjerne, og alle vet hvordan man kan komme på avveie om man stoler på en politiker mvh Poseidon (som styrer etter egen overbevisning) Redigert 4.Februar.2005 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Skipper Worse Svart 4.Februar.2005 Del på Facebook Svart 4.Februar.2005 alle vet hvordan man kan komme på avveie om man stoler på en politiker Ja der har du et poeng. Begrepet "stø kurs" er jo et fremmedord i de kretser for ikke å snakke om at evnen til å definere hvor seilasen skal ende, er helt fraværende. Hilsen Skipper Worse Overarbeidet skattebetaler i den eneste vestlige demokratiske stat med prestestyre Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Tugman Svart 4.Februar.2005 Del på Facebook Svart 4.Februar.2005 Jeg er omtrent hellig overbevist om at en autopilot ikke kan styres fra en gps! Som nevnt her angir gps`en hvor båten er og går, men når man feks ligger omtrent stille raser jo pilen på kartmaskinen rundt og rundt.. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.Februar.2005 Del på Facebook Svart 4.Februar.2005 Jeg er omtrent hellig overbevist om at en autopilot ikke kan styres fra en gps! Som nevnt her angir gps`en hvor båten er og går, men når man feks ligger omtrent stille raser jo pilen på kartmaskinen rundt og rundt.. <{POST_SNAPBACK}> Ja, det var vel egentlig det jeg mente - det skal bli travelt å være styremaskin der ombord mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
sailorboy Svart 4.Februar.2005 Del på Facebook Svart 4.Februar.2005 ...Som nevnt her angir gps`en hvor båten er og går... Du vil garantert få problemer med å styre Autopiloten etter GPS NMEA utgang. Du vil riktignok få et HDT heading telegram her, men det viser i hvilken retning båten har gått. ikke hvilken retning båten går. Skal en få en brukbar kompass retning fra GPS, så må en ha flere GPS antenner/ mottakere for å få en peiling til satelittene. Dette er utstyr som finnes på markedet men er myyye mer kostbart enn et rate kompass. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 4.Februar.2005 Del på Facebook Svart 4.Februar.2005 Når du kartmaskinen til å styre autopiloten er det signal fra kursen du har lagt inn som brukes sammen med gps signalet. Du kan selv bestemme hvor stort avik den skal tillate før den sender koreksjon til autopiloten. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 Jeg er omtrent hellig overbevist om at en autopilot ikke kan styres fra en gps! Som nevnt her angir gps`en hvor båten er og går, men når man feks ligger omtrent stille raser jo pilen på kartmaskinen rundt og rundt.. <{POST_SNAPBACK}> >Autopiloten er laget for å ta imot et signal som angir hvilken kurs båten styrer, altså hvilken retning >kjølen peker i øyeblikket. En GPS forteller hvilken retning båten flytter seg - om det så er rett >sidevis - og jeg ser for meg at autopiloten kan få vanskeligheter av denne årsak. >mvh >Poseidon Hei, Her tror jeg dere tar feil. Autopilot kan styre en kurs etter fluxgate kompass - eller alternativt mot et "veipunkt" som GPS'en geleider den mot i form av NMEA inputt. Det er vel nettopp slik autopilot koplet til GPS/plotter er tenkt å virke. Du lager deg en veipunktliste - og lar automatikken ta over styringen. Det eneste du selv må gjøre er å "godkjenne" kursendringer ved hvert veipunkt - når utstyret sier f.eks. " "pip" - jeg har tenkt å endre kus til styrbord - er det ok?" mvh FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
OT-flyktning Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 (redigert) Mnja vet ikke helt med det der, en viss berømt herre fra Spaniens land kom jo nokså langt ut av kurs da han skulle fra Gran Canaria til India ... <{POST_SNAPBACK}> Og i tillegg hadde han vel masse med noenlunde kyndig personalet med seg som han kunne bruke som avlastning. Dagens personalet heter autopilot og i så måte har det ingeting å gjøre med om håndstyring virker eller ikke Spørsmålet er om personalet fortsatt virker etter flere hundre år. Redigert 5.Februar.2005 av Andreas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 >Autopiloten er laget for å ta imot et signal som angir hvilken kurs båten styrer, altså hvilken retning >kjølen peker i øyeblikket. En GPS forteller hvilken retning båten flytter seg - om det så er rett >sidevis - og jeg ser for meg at autopiloten kan få vanskeligheter av denne årsak. >mvh >Poseidon Hei, Her tror jeg dere tar feil. Autopilot kan styre en kurs etter fluxgate kompass - eller alternativt mot et "veipunkt" som GPS'en geleider den mot i form av NMEA inputt. Det er vel nettopp slik autopilot koplet til GPS/plotter er tenkt å virke. Du lager deg en veipunktliste - og lar automatikken ta over styringen. Det eneste du selv må gjøre er å "godkjenne" kursendringer ved hvert veipunkt - når utstyret sier f.eks. " "pip" - jeg har tenkt å endre kus til styrbord - er det ok?" mvh FredT <{POST_SNAPBACK}> HeiMed denne koblet opp mot RL80CRC er bare å følge med annen trafikk. Jeg skal inn til pusher'n (Hr.Wattum) og hente den i dag. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Bern Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 Det eneste du selv må gjøre er å "godkjenne" kursendringer ved hvert veipunkt - når utstyret sier f.eks. " "pip" - jeg har tenkt å endre kus til styrbord - er det ok?" mvh FredT <{POST_SNAPBACK}> Hei FredT Er det virkelig nødvendig å "godkjenne kursendringer ved hvert veipunkt”?? Jeg trodde at du kunne sette autopiloten til å styre etter innplottet rute, uten å måtte gjøre det. Mvh Bern Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 Hei. Dette er noe som er lagt inn i programmet for autopiloten av sikkerhetsmessige grunner i tilfelle det f.eks skulle være en båt rett på siden av deg idet det skal utføres en kursendring. Det kunne jo være at du ble sittende litt for lenge på dass akkurat da det var tid for kursendring? Men teknisk er det ingen grunn til at autopiloten ikke skulle kunne kjøre båten fra Oslo til Bergen uten din inngripen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Marwin Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 Hei. Dette er noe som er lagt inn i programmet for autopiloten av sikkerhetsmessige grunner i tilfelle det f.eks skulle være en båt rett på siden av deg idet det skal utføres en kursendring. Det kunne jo være at du ble sittende litt for lenge på dass akkurat da det var tid for kursendring? Men teknisk er det ingen grunn til at autopiloten ikke skulle kunne kjøre båten fra Oslo til Bergen uten din inngripen. Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Nettopp. Men er det ikke noe lovverk omkring dette? (At du ikke skal ha lov til å koble bort den funksjonen??) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lars H. Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 Nettopp. Men er det ikke noe lovverk omkring dette? (At du ikke skal ha lov til å koble bort den funksjonen??) <{POST_SNAPBACK}> Noe lovverk om dette har jeg aldri hørt om, men det skulle ikke forundre meg om det finnes. Det er vel snart slik i dette landet at det som ikke er helt klart bestemt som lovlig er forbudt! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
giver Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 Hei. Dette er noe som er lagt inn i programmet for autopiloten av sikkerhetsmessige grunner i tilfelle det f.eks skulle være en båt rett på siden av deg idet det skal utføres en kursendring. Det kunne jo være at du ble sittende litt for lenge på dass akkurat da det var tid for kursendring? Men teknisk er det ingen grunn til at autopiloten ikke skulle kunne kjøre båten fra Oslo til Bergen uten din inngripen. Lars H. <{POST_SNAPBACK}> HeiMARPA funksjonen hjelper vel til her?? mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 Mnja vet ikke helt med det der, en viss berømt herre fra Spaniens land kom jo nokså langt ut av kurs da han skulle fra Gran Canaria til India ... <{POST_SNAPBACK}> Han kom vel ikke så langt ut av kurs kanskje men han trodde han kom til et annet sted enn det han gjorde. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 Og på toppen av det tok han reisen tre ganger og trodde fremdeles han var i India Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Slagskibet Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 Noe lovverk om dette har jeg aldri hørt om, men det skulle ikke forundre meg om det finnes. Det er vel snart slik i dette landet at det som ikke er helt klart bestemt som lovlig er forbudt! Lars H. <{POST_SNAPBACK}> På fritidsbåt tror jeg helautomatikk er uregulert. På norsk registrerte handelsfartøy er det derimot forbudt. Kursforandringer må en gjøre manuellt. Såvidt jeg kan erindre var det en ulykke med et handelsfartøy som hadde 1ste generasjon NorControl DataBridge. Hva som gikk galt husker jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 Han kom vel ikke så langt ut av kurs kanskje men han trodde han kom til et annet sted enn det han gjorde. <{POST_SNAPBACK}> HeiBomme med noen meter er innenfor toleranserammen , men å bomme på verndensdel, tror jeg ikke blir akseptert av dagens skippere. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 Neida. Men akkurat når han fartet rundt så var kjennskapen til verdensdelene litt vage. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 Neida. Men akkurat når han fartet rundt så var kjennskapen til verdensdelene litt vage. <{POST_SNAPBACK}> HeiDu kan i grunnen si at de manglet en. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.