OT-flyktning Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 Han kom vel ikke så langt ut av kurs kanskje men han trodde han kom til et annet sted enn det han gjorde. <{POST_SNAPBACK}> Han hadde vel ikke noe særlig kurs uansett, bare 'rett vest' Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 Han hadde vel ikke noe særlig kurs uansett, bare 'rett vest' <{POST_SNAPBACK}> Den kursen blir vel stadig vekk brukt mer eller mindre frivillig. P.s. Denne tråden har vel også gått noe ut av kurs. Kan det skyldes spriten i det stjålne kompasset? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Autopiloten er laget for å ta imot et signal som angir hvilken kurs båten styrer, altså hvilken retning kjølen peker i øyeblikket. En GPS forteller hvilken retning båten flytter seg - om det så er rett sidevis - og jeg ser for meg at autopiloten kan få vanskeligheter av denne årsak. <{POST_SNAPBACK}> Dette er ikke helt riktig. En autopilot koblet til en GPS får fortløpende beskjed om kurs til (neste) veipunkt. I utgangspunktet vet ikke autopiloten om sideveis kurspåvirkning, og har heller ikke den fjerneste anelse om hvor baugen er. Men selvfølgelig, ved sterk sidevind/strøm vil du oppleve at kursen får en bue til le for veipunktet. Dette vil du unngå hvis du legger opp en rute. Da vil GPS/autopilot alltid ha en rett linje mellom forrige og neste veipunkt å forholde seg til, og GPS vil gi kursinformasjon som søker å minimalisere sideveis avstand til denne linjen (XTR = 0) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Poseidon Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Dette er ikke helt riktig. En autopilot koblet til en GPS får fortløpende beskjed om kurs til (neste) veipunkt. I utgangspunktet vet ikke autopiloten om sideveis kurspåvirkning, og har heller ikke den fjerneste anelse om hvor baugen er. Hei igjen, Her var det snakk om en autopilot som fikk signalet sitt inn fra føleren på et gammelt magnetkompass. Det var derfor jeg nevnte "hvilken vei kjølen peker" - altså det som vi i navigasjonen kaller "styrt kurs". En GPS - og da mener jeg en GPS, ikke et fluxgatekompass - angir hvilken vei båten forflytter seg; altså det som i navigasjonen kalles "seilt kurs" eller "beholden kurs" avhengig av bl.a. strøm. På dette grunnlaget mente jeg, og mener faktisk fortsatt, at hans gamle autopilot kan få vanskelig for å forholde seg til informasjonen fra en GPS, om det er med eller uten XTE. Og som Tugmann var inne på ville det bli slitsom for styremaskinen når fartøyet stoppet helt opp, og retningspilen roterer omtrent som lykkehjulet på tivoli. Konklusjonen blir vel noe i nærheten av: hvis Skøytentusiasten vil spare penger på å kjøpe GPS istedenfor magnetkompass, så må han iallefall forvisse seg om at autopiloten forstår NMEA - ellers ender han opp med ny autopilot i tillegg . . . . mvh Poseidon (som fortsatt styrer for hånd...) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
JRK Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Hei, Et viktig moment er at NMEA telegrammet for de fleste GPS'er er satt opp til å sende 1 gang i sekundet, mens et fluxgate sender kontinuerlig og et gyrokompass sender ca 10 ganger i sekundet. 1 gang i sekundet er altfor sjeldent til en autopilot, bortsett fra dette er det fult mulig rent teknisk å bruke HDT eller HDM, på mange autopiloter. I praksis brukes kompasset til å styre båten med mens GPS'en brukes for kompensere for cross track error. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Så at kursen ble "litt" endret underveis her, men fikk du noe svar m.h.t kompasset? Et firma som hugger gamle båter er vel tingen å søke på.Der er et i Danmark som er relativt stort, men husker ikke navn. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Skipsopphugger i Danmark finner du her: http://www.fornaes.dk/dansk/skibsophug.htm mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
rogeri Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Skipsopphugger i Danmark finner du her: http://www.fornaes.dk/dansk/skibsophug.htm mvh Jan S <{POST_SNAPBACK}> Jeg ville prøvd disse,vet de nylig kondemnerte en større sjark! SJUVE SHIP GJENVINNINGSINDUSTRI Hans-Jørgen Sjuve Org.nr. 844341962 Bekkedalen 9 4638 Kristiansand s tlf: 38 04 59 84 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.