Jump to content

spritkompass


skøyte entusiast

Recommended Posts

Autopiloten er laget for å ta imot et signal som angir hvilken kurs båten styrer, altså hvilken retning kjølen peker i øyeblikket. En GPS forteller hvilken retning båten flytter seg  -  om det så er rett sidevis  -  og jeg ser for meg at autopiloten kan få vanskeligheter av denne årsak.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er ikke helt riktig. En autopilot koblet til en GPS får fortløpende beskjed om kurs til (neste) veipunkt. I utgangspunktet vet ikke autopiloten om sideveis kurspåvirkning, og har heller ikke den fjerneste anelse om hvor baugen er. Men selvfølgelig, ved sterk sidevind/strøm vil du oppleve at kursen får en bue til le for veipunktet. Dette vil du unngå hvis du legger opp en rute. Da vil GPS/autopilot alltid ha en rett linje mellom forrige og neste veipunkt å forholde seg til, og GPS vil gi kursinformasjon som søker å minimalisere sideveis avstand til denne linjen (XTR = 0)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Dette er ikke helt riktig. En autopilot koblet til en GPS får fortløpende beskjed om kurs til (neste) veipunkt. I utgangspunktet vet ikke autopiloten om sideveis kurspåvirkning, og har heller ikke den fjerneste anelse om hvor baugen er.

Hei igjen,

Her var det snakk om en autopilot som fikk signalet sitt inn fra føleren på et gammelt magnetkompass. Det var derfor jeg nevnte "hvilken vei kjølen peker" - altså det som vi i navigasjonen kaller "styrt kurs". En GPS - og da mener jeg en GPS, ikke et fluxgatekompass - angir hvilken vei båten forflytter seg; altså det som i navigasjonen kalles "seilt kurs" eller "beholden kurs" avhengig av bl.a. strøm.

 

På dette grunnlaget mente jeg, og mener faktisk fortsatt, at hans gamle autopilot kan få vanskelig for å forholde seg til informasjonen fra en GPS, om det er med eller uten XTE. Og som Tugmann var inne på ville det bli slitsom for styremaskinen når fartøyet stoppet helt opp, og retningspilen roterer omtrent som lykkehjulet på tivoli. :wink:

 

Konklusjonen blir vel noe i nærheten av: hvis Skøytentusiasten vil spare penger på å kjøpe GPS istedenfor magnetkompass, så må han iallefall forvisse seg om at autopiloten forstår NMEA - ellers ender han opp med ny autopilot i tillegg . . . .

 

mvh

Poseidon

(som fortsatt styrer for hånd...)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei,

Et viktig moment er at NMEA telegrammet for de fleste GPS'er er satt opp til å sende 1 gang i sekundet, mens et fluxgate sender kontinuerlig og et gyrokompass sender ca 10 ganger i sekundet.

 

1 gang i sekundet er altfor sjeldent til en autopilot, bortsett fra dette er det fult mulig rent teknisk å bruke HDT eller HDM, på mange autopiloter.

 

I praksis brukes kompasset til å styre båten med mens GPS'en brukes for kompensere for cross track error.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...